Noboru Wakayama

J-GLOBAL         Last updated: Jun 21, 2019 at 02:58
 
Avatar
Name
Noboru Wakayama
Affiliation
Teikyo University

Research Areas

 
 

Published Papers

 
Pedagogy to Develop Social and Emotional Skills for University Student :A Case Study of Critical Thinking Approach
Noboru Wakayama, Takashi Tachino, Kazuki Kawamura, Yasuhiro Iihashi,
Forum of the Center for Teaching and Learning Teikyo University   Vol.6 43-63   Feb 2019
Discrimination and Difficulty Parameters of Critical Thinking Items
Noboru Wakayama, Yoshimitsu Miyazawa, Shinji Kajitani, Masaki Uto, Maomi Ueno
Annual Report of Center for Research on Educatinal Testing   28-30   Jul 2018   [Refereed]
Scale Development for Critical Thinking Test Based on Item Response Theory
Noboru Wakayama, Yoshimitsu Miyazawa, Shinji Kajitani, Maomi Ueno,
Annual Report of Center for Research on Educational Testing   2 61-63   Jul 2017   [Refereed]
Critical Thinking Ability Scale Development on Item Response Theory
Noboru Wakayama, Yoshimitsu Miyazawa, Shinji Kajitani, Maomi Ueno
JSiSE Research Report   31(7) 151-158   Mar 2017
Investigation into the Critical Thinking Orientation
Noboru Wakayama, Hirokuni Ooura, Narumi Hasegawa, Maomi Ueno,
Journal of Japan Information-Culturology Society   23(2) 43-50   Dec 2016   [Refereed]
A Study of the Critical Thinking Orientation
Noboru Wakayama, Hirokuni Ooura, Narumi Hasegawa, Maomi Ueno,
Annual Report of Center for Research on Educational Testing   1 40-42   Sep 2016   [Refereed]
The Current Status of and Issues in Critical Thinking Classes: The Perspective of University Academic
Noboru Wakayama, Shinji Kajitani, Hiroyoshi Watanabe, Kanji Akahori,
Annual Report of Learning Technology Laboratory, Teikyo University   11 85-94   Jun 2014
Content and Language Integrated Learning in EU and its Implications for Language Education in Japan
Chiharu Nakanishi, Noboru Wakayama, Hodaka Nakanishi,
The JAIAS Journal   (13) 1-20   Jun 2012   [Refereed]
Benefits and issues on distance learning examinations using ICT at a university
Noboru Wakayama
Annual Report of Learning Technology Laboratory, Teikyo University   8 73-82   Jun 2011
Effects of Critical Thinking Class Education at Universities (Part 2): Analysis by Students’ Class Participation and Goal Setting after Graduation
Noboru Wakayama
TEIKYO HOGAKU   27(1) 35-50   Mar 2011
Noboru Wakayama
Journal of the Liberal and General Education Society of Japan   31(1) 145-153   May 2009   [Refereed]
環境格付けの現状と課題‐信用力格付けとの比較において
Noboru Wakayama et al.
経営分析研究   (22) 58-67   Mar 2006   [Refereed]

Books etc

 
Everyone understands critical thinking: Is that true? 誰でもわかるクリティカルシンキング -それってホント?
Noboru Wakayama
Hokuju Shuppan   Jun 2013   
若様とノボル君のクリティカルシンキング -それってホント?-
Noboru Wakayama
帝京大学若山ゼミ   2013   
考えるための基礎、冲永荘八(編)、「ライフデザイン演習Ⅰ・Ⅱ」 
Noboru Wakayama
帝京大学総合教育センター    Apr 2009   

Conference Activities & Talks

 
Development of Critical Thinking Support Program
Noboru Wakayama, Takashi Tachino, Shinji Ozawa, Hidenori Tachi
Asia-Pacific Conference on Social Sciences and Management, APSSSM, pp83-85, Sheraton Grand Hotel, Taipei   Mar 2017   
The Development of Learning Support System for Nursery Teacher Coursework
Hidenori Tachi, Takashi Tachino, Noboru Wakayama
International ConfInternational Conference on Sciences, Engineering and Technolog,ICSETI,(pp269-270), Sheraton Grand Hotel, Taipeierence on Sciences, Engineering and Technolog,(ICSETI),pp269-270, Sheraton Grand Hotel, Taipei   Mar 2017   
An Analysis of Tablet Computer Use in Business Game Practice
Takashi Tachino, Noboru Wakayama, Hidenori Tachi
Asia-Pacific Conference on Social Sciences and Management, APSSSM, pp80-82, Sheraton Grand Hotel, Taipei   Mar 2017   
ビジネスゲームを利用した授業におけるフィードバックの方略の違いが学習に与える影響
立野貴之, 加藤尚吾, 若山昇, 加藤由樹
日本情報科教育学会 (JAEIS) 第8回全国大会,pp.73-74, 山口大学(山口)   Jun 2015   
クリティカルシンキングによる学生の理解度向上
若山昇, 梶谷真司, 渡辺博芳, 上名主巌, 赤堀侃司
日本教育工学会 (JSET) 第30回全国大会講演論文集,pp.931〜932,岐阜大学 (岐阜)   Sep 2014   
「なぜなぜカルタ」を用いたクリティカルシンキング授業実践の評価
若山昇,立野貴之
教育システム情報学会 (Jsise) 第39回全国大会 講演論文集,pp.445〜446,和歌山大学 (和歌山)   Sep 2014   
Assessment of a Business Gaming Practice in University based on the Attitude Modification
Takashi Tachino, Yuuki Kato, Shogo Kato, Noboru Wakayama
EdMedia 2014 - World conference on Educational Media and Technology, (pp.1645-1650),Tampere, Finland   Jun 2014   
学生が情報をクリティカル捉えるための実践〜情報の取り扱い方の変化〜
立野貴之,若山昇
教育システム情報学会 (Jsise) 研究報告28(7)2014-03,pp.3-8,名古屋学院大学 白鳥学舎 (名古屋)   Mar 2014   
クリティカルシンキング教育の展開
若山昇, 梶谷真司, 渡辺博芳, 上名主巌, 赤堀侃司
日本教育工学会 (JSET) 第29回全国大会講演論文集,pp.795〜796,秋田大学 (秋田)   Sep 2013   
学生にクリティカルシンキングを促すための授業実践
若山昇,立野貴之
教育システム情報学会 (Jsise) 第38回全国大会講演論文集,pp.171〜172,金沢大学 (金沢)   Sep 2013   
批判的思考教育の現状と課題
若山昇
第19回大学教育研究フォーラム発表論文集,p247,京都大学 (京都)    Mar 2013   
クリティカルシンキング教育の実践例と課題
若山昇, 梶谷真司, 渡辺博芳, 上名主巌, 赤堀侃司
日本教育工学会 (JSET) 第28回全国大会講演論文集,pp.693〜694,長崎大学 (長崎)   Sep 2012   
情報を批判的に読み取る力をつけるための教育に関する一考察−クリティカルシンキングの授業実践例−
立野貴之,若山昇
教育システム情報学会 (Jsise) 第37回全国大会講演論文集,pp.144〜145,千葉工業大学 (千葉)    Aug 2012   
Web を用いた大学の試験の特徴
若山昇
日本教育工学会 (JSET) 第27回全国大会講演論文集,pp.837〜828,首都大学東京 (東京)   Sep 2011   
卒業後の目標の有無によるクリティカルシンキングの変化
若山昇、大浦宏邦
日本教育工学会 (JSET) 第26回全国大会講演論文集,pp.929〜930   Sep 2010   
クリティカルシンキング授業の有用性
若山昇
日本教育工学会 (JSET) 第25回全国大会講演論文集,pp.835〜836   Sep 2009   
大学生の認知欲求とクリティカルシンキング志向性の性差
日本教育工学会(JSET) 第24回全国大会講演論文集,pp.835〜836   Oct 2008   
大学生を対象としたクリティカルシンキングの授業効果
若山昇
日本教育工学会(JSET) 第23回全国大会講演論文集,pp.913〜914   Sep 2007   
企業経営における環境格付け 
若山昇、松田陽子
日本経営分析学会、第21回秋季、報告論旨集、pp.28〜29   Aug 2005   
企業開示における環境格付けの現状
若山昇
証券経済学会,第62回全国大会,報告要旨,p.16   Nov 2004   
格付けの本質 [Invited]
若山昇,八名美智恵
経営法友会 リポート、No298、(pp.11〜15) 本人担当部分pp.11〜13, (社)商事法務研究会    Dec 1998   
格付け会社による生損保の経営評価 [Invited]
若山昇、水口啓子
分研月報,No326,p.3 (財)生命保険文化研究所   Mar 1998   

Teaching Experience

 

Research Grants & Projects

 
クリティカルシンキング検定試験用の多次元項目反応理論に基づく適応型テストの開発
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Project Year: Apr 2015 - Mar 2019    Investigator(s): Noboru Wakayama
クリティカルに思考するための方法 ―「日常のなぜ」を学術的に探究し、公開する試み―
Teikyo University: SoTL(Scholarship of Teaching and Learning)助成プログラム,Center for Teaching and Learning,
Project Year: Jul 2017 - Mar 2018    Investigator(s): Noboru Wakayama
English Language Program Development in Building Cognitive Skills for Japanese College Students of Lower English Proficiency
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Project Year: Apr 2013 - Mar 2017    Investigator(s): Chiharu Nakanishi
ICTを活用した大学生向けのクリティカルシンキング演習教材の開発
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Project Year: Apr 2011 - Mar 2015
CSR Rating

Misc

 
項目反応理論を用いたクリティカルシンキングの検定試験開発
Noboru Wakayama
Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education   34(2) 211-212   Apr 2017   [Invited]
学生が主体の授業実践~学生にクリティカルシンキングを促すには~
Noboru Wakayama
Kobe Gakuin University      Jul 2012   [Invited]