WATANABE Takanobu

J-GLOBAL         Last updated: Mar 28, 2019 at 02:40
 
Avatar
Name
WATANABE Takanobu
Affiliation
Kobe University
Section
Graduate School of Human Development and Environment Department of Human Development
Job title
Professor

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
 
   
 
Associate Professor, Hyogo University of Teacher Education Faculty of School Education, Foundations of Education
 
1996
 - 
1997
Research Fellow of the Japan Society for the Promotion of Science
 

Education

 
 
 - 
1989
Faculty of Education, Okayama University
 
 
 - 
1996
Graduate School, Division of Education, Hiroshima University
 

Awards & Honors

 
Jun 2016
著書『ドイツ自由学校共同体の研究―オーデンヴァルト校の日常生活史―』を初めとするドイツ新教育運動の研究, 2016年度日本WEF小原賞, The World Education Fellowship Japan Section
Winner: WATANABE TAKANOBU
 
著書『ドイツ自由学校共同体の研究―オーデンヴァルト校の日常生活史―』を初めとするドイツ新教育運動の研究に関する顕著な業績

Published Papers

 
理論-実践問題と教職の専門性-<教員養成の思想史>に向けて-
WATANABE TAKANOBU
近代教育フォーラム   (23) pp.163-176   Oct 2014   [Refereed]
新たな修士レベルの教員養成カリキュラム開発にむけた枠組み-理論と実践の関係性を編み直すために-
國崎 大恩, 名須川 知子, 渡邊 隆信
日本教育大学協会研究年報   32 pp.83-93   Mar 2014   [Refereed]
小学校教員養成スタンダードに関する開発的研究-大学卒業時における「教員としての最小限必要な資質能力」の同定と構造化-
別惣 淳二, 鈴木 篤, 龍輪 飛鳥, WATANABE TAKANOBU, 大関 達也, 藤原 賢二
教育実践学論集   (13) pp.25-35   Mar 2012   [Refereed]
教育関係論の問題構制
WATANABE TAKANOBU
教育哲学研究   (100(特別記念号)) pp.174-190   Sep 2009   [Refereed]
「良い」教師-「資質・能力(コンピテンス)のある」教師-教職の専門性に関するドイツならびに国際的な議論について-
K.ノイマン, WATANABE TAKANOBU
教育実践学論集   (10) pp.27-37   Mar 2009   [Refereed]

Misc

 
梅根悟における新教育観の変化-『新教育への道』(1947)と『世界教育史』(1955)の間-
WATANABE TAKANOBU
研究論叢   (21号) pp.45-52   Jun 2015   [Refereed]
Geheeb's Idea of "Freie Schulgemeinde"―By Contrast with Wyneken's―
Educational Research Bulletin   5, 27-43    2004
Networking of Free Schools of Landerziehungsheim -Focusing on the Odenwaldschule Conference (1924)-
Educational Research Bulletin   3, 45-68    2001
Ein Versuch der Koedukation zu Beginn des 20. Jahrhunderts in Deutschland -Alltag der Schueler in der Odenwaldschule-
Hyogo University of Teacher Education Journal   18 45-57   1998
Praxis der Idee der "Freien Schulgemeinde" in der Odenwaldschule -Fokussiert auf die Beziehung zwischen Schueler und Schler-
the Bulletin of the Faculty of Education, Hiroshima University   (44) 1-8   1995

Books etc

 
小学校における「特別の教科 道徳」の実践 (シリーズ「特別の教科 道徳」を考える2)
渡邉 満, 押谷 由夫, WATANABE TAKANOBU, 小川 哲哉 (Part:Joint Editor)
北大路書房   Apr 2016   
中学校における「特別の教科 道徳」の実践 (シリーズ「特別の教科 道徳」を考える3)
渡邉 満, 押谷 由夫, WATANABE TAKANOBU, 小川 哲哉 (Part:Joint Editor)
北大路書房   Apr 2016   
「特別の教科 道徳」が担うグローバル化時代の道徳教育 (シリーズ「特別の教科 道徳」を考える1)
渡邉 満, 押谷 由夫, WATANABE TAKANOBU, 小川 哲哉 (Part:Joint Editor)
北大路書房   Mar 2016   
ドイツ自由学校共同体の研究-オーデンヴァルト校の日常生活史-
WATANABE TAKANOBU
風間書房   Feb 2016   
教育哲学の課題「教育の知とは何か」-啓蒙・革新・実践-
WATANABE TAKANOBU (Part:Joint Work)
福村出版   Jun 2015   

Research Grants & Projects

 
Theorie und Praxis der Reformpaedagogik
Project Year: 1993   
Entstehung und Entwicklung der geisteswissenschaftlichen Paedagogik
Project Year: 1989