NIKATA Kunio

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Name
NIKATA Kunio
Affiliation
Kanazawa College of Art
Section
Faculty of Art, Liberal Arts, Liberal Arts
Job title
assistant professer
Degree
master
Research funding number
40347357
Twitter ID
nikata920

Research Areas

 
 

Education

 
 
 - 
2002
Graduate School, Division of Psychology, University of Tsukuba
 
 
 - 
1996
Second Cluster of College, University of Tsukuba
 

Published Papers

 
Kunio Nikata,Kentaro Inomata,Toru Sato,Keigo Kawasaki,Noriko Nagata
Proceedings of the 39th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, CogSci 2017, London, UK, 16-29 July 2017      2017   [Refereed]
The relationship between the direction of attention and evaluation content while observing products
Shiraiwa Aya, Inomata Kentaro, Masuda Ayako, Asano Takashi, Nikata Kunio, Kawasaki Keigo, Furuhashi Seiichi, Nagata Noriko, Komura Norio
PERCEPTION   45 286   Aug 2016   [Refereed]
Comprehensive value evaluation structure for artifact design
Inomata Kentaro, Lee Nayoung, Nikata Kunio, Negate Noriko
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY   51 190   Jul 2016   [Refereed]
NIKATA Kunio
The bulletin of Kanazawa College of Art   (59) 115-118   Mar 2015
NIKATA Kunio, KIZAKI Hideaki, KAWAKAMI Akitaka
The bulletin of Kanazawa College of Art   56 11-19   Mar 2012
NIKATA Kunio
The bulletin of Kanazawa College of Art   (55) 103-110   Mar 2011
荷方 邦夫
The Science of reading   52(1) 27-34   Mar 2009
NIKATA Kunio
The Science of Reading   45(2) 77-84   2001
Nikata Kunio, Kaiho Hiroyuki
Tsukuba psychological research   23 59-66   2001
To date, much of the analogy research has focused on processes of inter-domain tranfer by comparing two isomorphic problems. However, recent studies indicate that pair of isomorphs are processed asymmetrically. In present study, we analyze ...
荷方 邦夫, 海保 博之
筑波大学心理学研究   20(20) 69-75   Mar 1998

Misc

 
Inomata Kentaro, Nayoung Lee, Nikata Kunio, Nagata Noriko
Bulletin of Japanese Society for the Science of Design   63(5) 5_69-5_74   2017
In this study, the validity of the design-support method, which involves providing information that is strongly associated with a certain design concept, was investigated in order to improve the practicality of design solutions. At first, in a pre...
白岩 史, 猪股 健太郎, 益田 綾子, 浅野 隆, 荷方 邦夫, 河崎 圭吾, 古橋 清一, 長田 典子, 小村 規夫
電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報   116(229) 25-28   Sep 2016
KATAHIRA Kenji, MUTO Kazuhito, LEE Nayoung, TOBITANI Kensuke, SHIRAIWA Aya, NAKAJIMA Kae, NAGATA Noriko, KISHINO Fumio, YAMAMOTO Michiya, KAWASAKI Keigo, NIKATA Kunio, ASANO Takashi
Transactions of Japan Society of Kansei Engineering   15(4) 563-570   2016
In the present study, the subjective evaluation experiment for abstract 3D shapes was conducted as the first step of construction of a system that allows non-design-professional users to design 3D shapes via subjective evaluation words intuitively...
荷方邦夫
Designシンポジウム講演論文集   2014 312-315   Nov 2014
武藤和仁, 李奈栄, 片平建史, 飛谷謙介, 白岩史, 中島加惠, 長田典子, 岸野文郎, 山本倫也, 河崎圭吾, 荷方邦夫, 浅野隆
2014年度 情報処理学会関西支部 支部大会 講演論文集   2014    Sep 2014
現在、3Dプリンタなど個人のものづくり環境が整いつつある。一般ユーザが感性的な判断に基づき自在にデザインできる支援手法の開発を目指し、本研究では3次元形状に対する感性評価の基本構造の解明を試みた。
看護教員の魅力を考える 基礎教育が支援する看護教育 魅力ある教育をどのように作るか
荷方 邦夫
国立病院総合医学会講演抄録集   67回 259-259   Nov 2013
田中 吉史, 永井 由佳里, 荷方 邦夫
JCSS Japanese Congnitive Science Society   699-703   2013
鈴木 俊太郎, 島田 英昭, 荷方 邦夫, 田中 敏, 上村 惠津子
Shinshu University journal of educational research and practice   (4) 87-97   Mar 2011
島田 英昭, 荷方 邦夫, 鈴木 俊太郎
Shinshu University journal of educational research and practice   (4) 39-46   Mar 2011
NIKATA Kunio
Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology   2009(0) 92-92   2009
本研究は、下線による要点の提示と下線作成が類推的問題解決に与える影響について検討を行った荷方(2005a,b)を踏まえ、どのような認知的処理を行うことが転移を可能にする知識獲得を促進するかについて検討を行った。実験は収束的類推課題を用いて検討し、ベースとなる文章に対して重要だと思う部分を選択して下線を作成する群(比較選択群)と単に文章の要約を行わせる群(要約群)を設定した。得られた結果について荷方(2005a,b)で検討された群との再分析を行った結果、下線の作成は知識に獲得に強い効果をもた...
Facilitation of Analogical Transfer by Posing an Analogous Problem for Oneself
The Japanese Journal of Educational Psychology   53(3) 381-392    2005
荷方邦夫
日本心理学会大会発表論文集   66th 682   Aug 2002
荷方邦夫
日本心理学会大会発表論文集   64th 805   2000
Knowledge as a tool by constraint in supporting problem soluing
Tsukuba Psychological Reserch   20 69-75   1998

Books etc

 
Videogames (Takahashi,H.& Yamamoto,H.(eds.) Introduction to Media Psychology.)
Gakubun-sha   

Conference Activities & Talks

 
NIKATA Kunio
Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology   2009   
本研究は、下線による要点の提示と下線作成が類推的問題解決に与える影響について検討を行った荷方(2005a,b)を踏まえ、どのような認知的処理を行うことが転移を可能にする知識獲得を促進するかについて検討を行った。実験は収束的類推課題を用いて検討し、ベースとなる文章に対して重要だと思う部分を選択して下線を作成する群(比較選択群)と単に文章の要約を行わせる群(要約群)を設定した。得られた結果について荷方(2005a,b)で検討された群との再分析を行った結果、下線の作成は知識に獲得に強い効果をもた...

Research Grants & Projects

 
Reserching cognitive process and supporting soluing in analogical problem-soluing
The Other Research Programs
Research of cognitive psychology on videogames
The Other Research Programs