KURAMOTO Naoki

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Name
KURAMOTO Naoki
Alternative names
TAIRA Naoki,平成11年1月改姓
URL
http://db.tohoku.ac.jp/whois/e_detail/52664ca52af5dbabb7f98d7fea990852.html
Affiliation
Tohoku University
Section
Institute for Excellence in Higher Education Division of Research in Higher Education Section of Admissions
Job title
Professor
Degree
博士(教育学)(Tohoku University), 教育学修士(The University of Tokyo), 教育学士(The University of Tokyo)
Other affiliation
Tohoku University

Research Interests

 
 

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 1999
 - 
Sep 2004
associate professor, Admission Research Center of Tohoku University
 
Dec 1990
 - 
Mar 1999
research associate, The National Center for University Entrance Examinations, Research Associate
 

Education

 
 
 - 
Nov 1990
教育心理学, Graduate School, Division of Education, The University of Tokyo
 
 
 - 
Mar 1985
教育心理学, Faculty of Education, The University of Tokyo
 

Committee Memberships

 
Apr 2010
 - 
Today
全国大学入学者選抜研究連絡協議会  企画委員会委員
 
Aug 2005
 - 
Today
The Japan Association for Research in Testing  理事
 
Sep 2011
 - 
Today
The Japan Association for Research in Testing  日本テスト学会誌編集出版委員会委員長
 
Apr 2007
 - 
Today
International Society for Education  学会賞「舘糾賞」選考委員
 
Apr 2007
 - 
Today
International Society for Education  学会誌「クオリティ・エデュケーション」編集委員
 

Awards & Honors

 
Sep 2007
林知己夫賞(優秀賞), 日本行動計量学会
 
行動計量学に関する,単数または複数の優れた研究業績を発表した個人または集団を対象とする。
Dec 2015
日本テスト学会大会発表賞(第13回大会), 日本テスト学会
Winner: 韓太哲,小浜明,李師瑤,倉元直樹
 
May 2009
日本テスト学会大会発表賞(第6回大会), 日本テスト学会
Winner: 當山明華,西郡大,倉元直樹
 

Published Papers

 
On Effectiveness and Limitation of Score Adjustment for Selective Testings: An Approach for Evaluation with Pass-Fail Swapping Simulation
Naoki T. KURAMOTO, Dai NISHIGORI, Takuya KIMURA, Yasuo MORITA, Osamu KAMOIKE
Japanese Journal for Research on Testing   4 136-152   May 2008   [Refereed]
Naoki T. Kuramoto, Rie Koizumi
Assessment in Education: Principles, Policy & Practice   in press    2017   [Refereed][Invited]
Classification of Item Types in the Individual Scholastic Achievement Tests of National Universities
Tomohiro Miyamoto, Naoki T. Kuramoto
Japanese Journal for Research on Testing   13 70-84   Jun 2017   [Refereed]
Validity Study for a Japanese Vocabulary Test: Cognitive Analysis with The Rule Space Methodology
Naoki T. KURAMOTO, Hisami S. SCOTT, Masahiro KASAI
The Japanese Journal of Educational Psychology   51(4) 413-424   Dec 2003   [Refereed]
Situational shifting of ethnic identity seen among Korean youths in Japan
Naoki TAIRA, Hitomi KAWAMOTO, Yong-gun SHIN, Shun-ya NAKAMURA
The Japanese Journal of Educational Psychology   43(4) 381-391   Dec 1995   [Refereed]

Misc

 
書評:南風原朝和著(2014)続・心理統計学の基礎――統合的理解を広げ深める――
Naoki T. Kuramoto
Japanese Journal for Research in Testing   11 150-151   Jun 2015
全国学力調査がもたらしたもの
Naoki T. Kuramoto
指導と評価   63(745) 9-11   Jan 2017
大学入試改革は教育現場に何をもたらすのか
Naoki T. Kuramoto
国語教室   101 26-29   May 2015
東北大学における「アドミッションセンター」の取組と課題
Naoki T. KURAMOTO
2006: 大学入試フォーラム   29 15-23   Dec 2006
In the Case of Tohoku University: Searching for a Better System Suitable for Japan
Naoki T. KURAMOTO
Journal of Matriculant Education   114 9-12   May 2000

Books etc

 
Hischool Guidelines for the Course of Study vs. Eniversity Entrance Examinations System
Akihiro Kijima, Naoki T. Kuramoto, Katsuhiro Arai, Hidetoshi Kashida, Shigeo Watanabe, Susumu Otani, Takuya Kimura, Shigeru Ymamura, Tatsuo Kawashima, Takashi Sekiuchi (Part:Joint Work, 序章1頁~4頁,第1部第3章53頁~89頁,おわりに211頁~216頁)
東北大学出版会   Mar 2012   ISBN:978-4-86163-188-7
Ongoing Paradigm Shift and Reconstruction of the Articulation between High schools and Universities
Akihiro Kijima, Katsuhiro Arai, Naoki T. Kuramoto, Mitsugu Okubo, Naoko Nakaune, Takuya Kimura, Toshio Watanabe, Takashi Murakami, Yasuo Morita, Masayuki Takanashi, Takashi Sekiuchi (Part:Joint Work, 第1章第1節7頁~40頁,第1章第3節53頁~61頁,第2章第4節133頁~140頁,第3章第4節199頁~206頁,おわりに207頁~215頁)
東北大学出版会   Mar 2011   ISBN:978-4-86163-164-1
東北大学高等教育開発推進センター編
企画 編集担当 倉元直樹
企画担当 関内隆
全国学力調査 日米比較研究
Katsuhiro ARAI,Hiroshi IKEDA, Takuya KIMURA, Naoki T. KURAMOTO, Chisato SAIDA,Yoko HIRAI, Eiji MURAKI, Fumiko YASUNO (Part:Joint Editor, 第2章,第11章(一部分担),第13章,第14章(一部分担))
金子書房   May 2008   ISBN:978-4-7608-2615-5
テスト・スタンダード -日本の教育の将来のために-
日本テスト学会 (Part:Joint Work, 基本条項、基本条項の解説(委員会として作成),Q&A2,3,4,7,17,19)
金子書房   Sep 2007   
見直そう,テストを支える基本の技術と教育
日本テスト学会 (Part:Joint Work, 第4章 出題領域を広げる工夫)
金子書房   Apr 2010   

Conference Activities & Talks

 
新共通テストの下における東北大学学部入試の展望
第26回東北大学高等教育フォーラム (新時代の大学教育を考える[14]),個別大学の入試改革――東北大学の入試設計を事例として――   12 May 2017   
大学入学者選抜改革エキスポ 人文科学分野(国語科)
鈴木誠
全国大学入学者選抜研究連絡協議会第12回大会   24 May 2017   
個別学力試験「国語」が測定する資質・能力の分析評価手法に関する研究
大学入試制度改革の論理に迫る――センター試験「廃止」の理由――
第24回東北大学高等教育フォーラム (新時代の大学教育を考える[13]),大学入試センター試験における共通試験の役割――センター試験の評価と新制度の課題――   23 May 2016   
大学入学者選抜改革エキスポ 人文科学分野(国語科)
全国大学入学者選抜研究連絡協議会第12回大会   24 May 2017   
個別学力試験「国語」が測定する資質・能力の分析評価手法に関する研究
北海道大学(代表大学)・東北大学・長崎大学・九州大学・名古屋工業大学・大学入試センター
東北大学における入試改革の展望
全国大学入学者選抜研究連絡協議会第12回大会   24 May 2017   

Research Grants & Projects

 
個別学力試験「国語」が測定する資質・能力の分析・評価手法に関する研究――記述式問題を中心に――
Contract Research
Project Year: Oct 2016 - Mar 2019
高大接続改革の下での新しい選抜方法に対する教育測定論・認知科学・比較教育学的評価
Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: Apr 2016 - Mar 2021
医療の高度化に伴う看護系大学の高大接続問題 -看護職志望者の適性と大学入試-
Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: Apr 2010 - Mar 2015
高校の保健科における「考える力」の評価方法に関する実証的研究
Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: Apr 2015 - Mar 2018
高大接続に資する多面的・総合的な学力評価・測定を行うための新たな技術的基盤の構築
Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: Apr 2013 - Mar 2018

Social Contribution

 
教育シンポジウム「学力の復権に向けて -高大連携で造る新しい学びのかたち-」,(社)全国学力研究会主催
[Others]  9 Oct 2009
教育シンポジウム「学力の復権に向けて -高大連携で造る新しい学びのかたち-」において,「地域の『学力』を支えるために -高校の使命,大学の存在意義-」と題する基調講演を行った。また,パネリストとしてパネルディスカッションに参加した。
国立大の2次記述式88%――東北大調査 入試改革議論に影響も――
[Informant]  朝日新聞  19 Dec 2016
資料提供(ホームページ),電話取材
東北大学高等教育開発推進センターアウトリーチプログラム(1) 「テストって何だろう」
[Others]  19 Oct 2007
協力:岩手県立盛岡第三高等学校
盛岡市民文化ホールに盛岡三高,約600名の生徒・教員・保護者を集めた講演会。
大学入試問題 安易な「再利用」に走るな
[TV or radio appearance, Contribution]  讀賣新聞  10 Apr 2008
東北大学高度教養教育・学生支援機構アウトリーチプログラム(7) 「地元って何だろう」
[Others]  12 Nov 2014
共催:青森県教育委員会,協力:独立行政法人大学入試センター
弘前市民会館に県立私立高校5校,1,311名の生徒・教員を集めた講演会。「遊学のすすめ――なぜ『リスニング』が必要とされるのか――」と題した講演を行った。

Others

 
Oct 2016   個別学力試験「国語」が測定する資質・能力の分析・評価手法に関する研究ーー記述式問題を中心にーー
「学力の3要素」を多面的・総合的に評価するような入学者選抜へと転換するため,国語科に係る新たな評価手法を開発し,多くの大学に還元することを目的とする。
Apr 1994   在日外国人のエスニシティに関する社会心理学的研究
在日外国人の対日態度とエスニシティの関係に関して調査研究を行う。
Oct 1990   異文化間交流研究会(旧 国際学校研究会)
有志の私的研究会