YAMAMOTO Hiroki

J-GLOBAL         Last updated: Jun 8, 2019 at 02:52
 
Avatar
Name
YAMAMOTO Hiroki
Affiliation
Ritsumeikan University
Section
College of Comprehensive Psychology, Department of Comprehensive Psychology
Job title
Professor
Degree
B.A. (Education)(University of Tsukuba), M.A. (Education) (University of Tsukuba), Ph.D.(University of Tsukuba)
Other affiliation
Ritsumeikan UniversityRitsumeikan University

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 1994
 - 
Mar 2010
2008/04-2010/03 大阪学院大学教授
 

Education

 
 
 - 
Mar 1987
College of Human Sciences, University of Tsukuba
 
 
 - 
Mar 1992
Graduate School, Division of Psychology, University of Tsukuba
 

Awards & Honors

 
Oct 1992
日本児童文学学会論文賞
 
Jun 1995
日本認知科学会分科会発表賞
 

Published Papers

 
高校初年次生と大学生の説明文理解に及ぼす標識化効果の境界条件
山本博樹・織田 涼・島田英昭
心理学研究   89(3) 240-250   Aug 2018
Comprehension of expository text using structure strategy affects academic adjustment and academic achievement in first-year high school students: Examination by means of expository text in civics textbook and presenting perspectives on learning supports.
山本博樹・織田 涼
学校心理士会年報   10 1-10.   Mar 2018
説明実践を支える教授・学習研究の動向
山本博樹
教育心理学年報   56 46-62.   Mar 2017
Effect of Signaling on Older Adults’ Use of Structure Strategy and Their Comprehension of Instructions: The Effect Processes According to MMSE Scores.
山本博樹・織田 涼・東山篤規
立命館文学   652 120-132.   Mar 2017
高校「倫理」教科書からの思想形成過程の理解に対する支援可能性-段落分け方略を介した支援の観点-
山本博樹・織田涼・小島淳一
立命館文学   (646) 76-89.   Mar 2016

Books etc

 
教育・学校心理学
小野瀬雅人(編)
ミネルヴァ書房   Aug 2019   
公認心理師のための説明実践の心理学
山本博樹(編)
ナカニシヤ出版   Nov 2018   ISBN:978-4-7795-1317
チーム学校での効果的な援助ー学校心理学の最前線ー
水野治久・家近早苗・石隈利紀 (編)
ナカニシヤ出版   Aug 2018   ISBN:978-4-7795-1309-1
まなびのガイドブック
立命館大学総合心理学部
立命館大学総合心理学部   Mar 2016   
心理学スタンダ-ド
サトウタツヤ・北岡明佳・土田宣明 (編)
ミネルヴァ書房   Apr 2014   ISBN:978-4-623-06788-6

Conference Activities & Talks

 
公認心理師は支援的な説明力をどこで学ぶのか?
日本心理学会第82回大会   25 Sep 2018   
公認心理師が遂げるべき説明とは?(2)ー来談者の困難性に応じた「分かりやすい説明」への挑戦ー
日本心理学会第82回大会   25 Sep 2018   
高校初年次生における構造方略の持続的使用が学習適応と学業達成に及ぼす影響(2)ー教科別達成度への影響過程―
日本心理学会第82回大会   25 Sep 2018   
学習支援としての説明は本当に有効なのか(3)ー子ども自身による説明活動の実態と課題ー
日本教育心理学会第60回大会   16 Sep 2018   
高校初年次生における構造方略の持続的使用が学習適応と学業達成に及ぼす影響(1)ー説明文の理解過程を通じた構造同定がもたらす影響ー
日本教育心理学会第60回大会   16 Sep 2018   

Teaching Experience