HIRAKAWA Makiko

J-GLOBAL         Last updated: Sep 5, 2019 at 04:08
 
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Name
HIRAKAWA Makiko
Affiliation
Chuo University
Section
Faculty of Letters
Job title
Professor
Degree
Master of Arts(McGill University), Doctor of Philosophy(McGill University)
Research funding number
60275807

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 1983
 - 
Mar 1987
茗渓学園中学校高等学校英語科 専任教諭
 
Apr 1990
 - 
Mar 1991
玉川大学文学部 非常勤講師
 
Apr 1990
 - 
Mar 1991
神奈川県立外語短期大学英語学科 非常勤講師
 
Apr 1995
 - 
Mar 1998
東京国際大学国際関係学部 専任講師
 
Apr 1998
 - 
Mar 2005
東京国際大学国際関係学部 助教授
 

Education

 
Apr 1975
 - 
Mar 1979
神奈川県立湘南高等学校普通科
 
Apr 1979
 - 
Mar 1981
英語学科, Kanagawa Prefectural College of Foreign Studies
 
Apr 1981
 - 
Mar 1983
英文学科, Faculty of Arts and Science, Tsuda College
 
Sep 1987
 - 
Nov 1989
言語学科, McGill University
 
Sep 1991
 - 
Mar 1995
言語学科, McGill University
 

Published Papers

 
MEGHAN ZVAIGZNE, YURIKO OSHIMA-TAKANE, and MAKIKO HIRAKAWA
Applied Psycholinguistics   40(2) 555-583   Mar 2019   [Refereed]
Hirakawa Makiko, Shibuya Mayumi, Endo Marie
Language Teaching Research   23(2) 158-178   Mar 2019   [Refereed]
Online first version
Linguistic Theory and Second Language Classroom Research: The Effectiveness of Explicit Instruction
Hirakawa, Makiko
Second Language   16 39-56   Dec 2017
Acquiring antecedents for reflexives when both L1 and L2 permit long-distance binding.
Umeda, M., Takeda, K., Hirakawa, M., Fukuda, M., Hirakawa, Y., Matthews, J., & Snape, N.
Journal of the European Second Language Association   1(1) 38-48   Aug 2017   [Refereed]
Cross-linguistic Effects in L2 Acquisition of Causative Constructions.
Suzuki Kazunori, Shioda Koki, Kikuchi, Nozomi, Maetsu Maki, and Hirakawa Makiko.
BUCLD 40 Proceedings Supplement. (http://www.bu.edu/bucld/files/2016/10/BUCLD40_ProceedingsSupplement_Suzuki_et_al_FINAL.pdf)      2016   [Refereed]

Misc

 
Voice vs. Cause in L2 English by Japanese speakers
Suzuki, K., Shioda, K., and Hirakawa, M.
IEICE Technical Report (Proceedings of MAPLL × TCP × TL × TaLK 2018)   118(163) 73-76   Jul 2018   [Refereed]
報告書:第二言語習得過程における文法の発達と喪失に関する理論的・実証的研究
平川眞規子ほか7名共著者
   Mar 2014
報告書:第一言語としての日本語発達指標の開発と言語発達障害への適用
宮田スザンヌほか8名共著
   Mar 2009
報告書:子どもの第2言語習得における日英語の文法発達
平川眞規子
   Mar 2005
報告書:日英語のモノリンガル児とバイリンガル児における動詞の項構造の発達
大嶋百合子・伊藤恵子・平川眞規子共著
70-77   Mar 2004

Books etc

 
文部科学省検定済高等学校教科書:English Now II
松林世志子・高田智子・平川眞規子・前田ジョイス・八島等
開隆堂出版   Feb 2014   
Universal Grammar and the Second Language Classroom
Hirakawa, Makiko In M. Whong, G. Kook-Hee and H. Marsden (eds.) (Part:Joint Work, Alternations and argument structure in second language English: Knowledge of two types of intransitive verbs)
Springer   Jul 2013   
文部科学省検定済高等学校教科書:English Now I
松林世志子・高田智子・平川眞規子・前田ジョイス・八島等 (Part:Joint Work, 本人担当部分抽出不可能)
開隆堂出版   Feb 2013   
英語教育学大系第5巻 第二言語習得: SLA研究と外国語教育
佐野富士子ほか26名共著、佐野富士子ほか3名編者 (Part:Joint Work, 第4章第1節 生成文法に基づくSLA研究)
大修館書店   Jul 2011   
Integrating Gestures: The Interdisciplinary Nature of Gesture
Zvaigzne, M., Oshima- Takane, Y., Genesee, F. and Hirakawa, M. In Stam, Gale and M. Ishino (eds.) (Part:Joint Work, A cross-linguistic study of verbal and gestural descriptions in French and Japanese monolingual and bilingual children)
John Benjamins   Jun 2011   

Conference Activities & Talks

 
Native and non-native processing of the Japanese reflexives: An investigation of locality and subject-orientation
Umeda, M., Snape, N. Hirakawa, M., and Matthews, J.
the 15th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference (GASLA 15)   24 Mar 2019   University of Nevada, Reno: Nevada, USA
The Role of Explicit in Second Language Acquisition of Adjective Ordering in English [Invited]
Hirakawa, Makiko
28 Feb 2019   Chulalongkorn University: Bangkok, Thailand
Interpretations of Japanese reflexive pronouns by native and non-native speakers. [Invited]
Hirakawa, Makiko
the 4th Chuo-UHM-UTokyo Student Conference on Linguistics, Psycholinguistics, and Second Language Acquisition   14 Sep 2018   University of Hawai‘i at Mānoa
Relative clauses in heritage Chinese: Explanation by the Relativized Minimality approach.
Suzuki, K. and Hirakawa, M.
the 28th Annual Conference of the European Second Language Association (EuroSLA 28)   7 Sep 2018   European Second Language Association
Real-time processing of locality and animacy conditions for the Japanese reflexives by native and non-native speakers
Umeda, M., Hirakawa, M., Snape, N., and Matthews, J.
Montreal Symposium in honour of Lydia White. McGill University:   31 Aug 2018   

Research Grants & Projects

 
Theoretical and Empirical Research on Sentence Processing and Comprehension among Heritage Language Speakers and Second Language Learners
文部科学省: 科学研究費補助金(日本学術振興会・文部科学省)-基盤研究(B)
Project Year: Apr 2017 - Mar 2021    Investigator(s): 平川眞規子
継承語および第二言語の習得における通言語的影響に関する理論的・実証的研究
文部科学省: 科学研究費補助金(日本学術振興会・文部科学省)-基盤研究(B)
Project Year: Apr 2014 - Mar 2017    Investigator(s): 平川眞規子
第二言語習得過程における文法の発達と喪失に関する理論的・実証的研究
文部科学省: 科学研究費補助金(日本学術振興会・文部科学省)-基盤研究(B)
Project Year: Apr 2010 - Mar 2014    Investigator(s): 平川眞規子
第一言語としての日本語発達指標の開発と言語発達障害への適用
文部科学省: 科学研究費補助金(日本学術振興会・文部科学省)-基盤研究(B)
Project Year: Apr 2006 - Mar 2009    Investigator(s): 宮田スザンヌ
子どもとおとなの第二言語学習者及びバイリンガル児の文法発達に関する研究
文部科学省: 科学研究費補助金(日本学術振興会・文部科学省)-基盤研究(C)
Project Year: Apr 2006 - Mar 2008    Investigator(s): 平川眞規子