HOSOI Koichi

J-GLOBAL         Last updated: Nov 26, 2019 at 02:47
 
Avatar
Name
HOSOI Koichi
Affiliation
Ritsumeikan University
Section
College of Image Arts and Sciences, Department of Image Arts and Sciences
Job title
Professor
Degree
Doctor of Philosophy in Business Administration(Ritsumeikan University), Master of Business Administration(Ritsumeikan University)
Other affiliation
Ritsumeikan UniversityRitsumeikan UniversityRitsumeikan UniversityRitsumeikan University

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 2018
   
 
Director, Kinugasa Research Organization, Ritsumeikan University
 
Apr 2016
   
 
Director, Art Research Center, Ritsumeikan University
 
Apr 2007
   
 
Professor, College of Image Arts and Sciences, Ritsumeikan University
 
Aug 2016
 - 
Aug 2016
Visiting Researcher, Universität Leipzig
 
Jul 2012
 - 
Sep 2012
Visiting Researcher, University of Alberta
 

Education

 
 
 - 
1982
Faculty of Management, Ritsumeikan University
 
 
 - 
1987
Business Management Major, Graduate School, Division of Administration, Ritsumeikan University
 

Committee Memberships

 
Apr 2005
 - 
Mar 2007
Japan Association of Simulation And Gaming  Director
 
Apr 2006
   
 
DiGRA JAPAN  Executive Director / Vice-President
 
Apr 2008
 - 
Mar 2013
Science Visualization Society of Japan  Director
 
Apr 2009
   
 
Game Amusement Society  Councilor
 
Apr 2010
   
 
The Consortium for Information Society in Kyoto  Director of Cross-Media Section
 

Awards & Honors

 
Mar 2019
Prize from Digital Game Research Association JAPAN 2018, Group, Digital Game Research Association JAPAN
 
Feb 2016
Prize from Digital Game Research Association JAPAN 2015, Personal, Digital Game Research Association JAPAN
 

Published Papers

 
Who Will Become an Addict?: A Meta-Analysis on Gaming Addiction
Daniel Goering, Yuji Sota, Joshua Davis, Uvis Kalnins, Koichi Hosoi, Stephanie Urich
Replaying Japan 2019 Conference Abstracts   109-110   Aug 2019
Research on the User Information Requirements of Video Game Resources for Subject Access
Mohri Hitomi, Fukuda Kazufumi, Hosoi Koichi
Replaying Japan   (1) 118-135   Mar 2019
Research on the User's Demands on Information of VideoGame Resources for Subject Access
Hitomi Mohri, Kazufumi Fukuda, Koichi Hosoi
Proceedings of Replaying Japan 2018   37-38   Aug 2018
The Possibility of Video Game Consortium
Akito INOUE, Kazufumi FUKUDA, Koichi HOSOI
The Proceedings of Digital Games Research Association JAPAN 2017   92-95   Mar 2018
家庭用ゲームソフトのタイトルに関する研究 ― DBを活用した文字数・文字種の観点からみたマクロ的分析 ―
FUKUDA Kazufumi, INOUE Akito, UKI Ryo, Juhyung Shin, MUKAE Shunsuke, HOSOI Koichi
Art Research   (17) 29-44   Mar 2017

Books etc

 
The Life and Times of the Nintendo Famicom: The Birth of TV Games
Masayuki Uemura, Akinori Nakamura
NTT出版   Jul 2013   ISBN:978-4-7571-7046-9
The New Era of Game Studies
Shinichi Nakazawa(eds), Daichi Nakagawa(eds)
NTT Publishing Co., Ltd.   Mar 2019   ISBN:978-4757103856
日本研究をひらくー「国際日本研究」コンソーシアム記録集2018
坪井秀人・白石恵理・小田龍哉(編)
晃洋書房   Mar 2019   ISBN:978-4-7710-3213-2
Theories and facts of Corporate Power
Dobunkan Shuppan CO., Ltd.   Apr 2006   ISBN:978-4495375218
GAMING, SIMULATIONS AND SOCIETY: RESEARCH SCOPE AND PERSPECTIVE
Shiratori, R.; Arai, K.; Kato, F. (Eds.)
Springer   Oct 2004   ISBN:978-4-431-22308-5

Conference Activities & Talks

 
Developing Online Catalog of Video Games Using Omeka
ICOM International Committee for Documentation (CIDOC) 2019   3 Sep 2019   
Who Will Become an Addict?: A Meta-Analysis on Gaming Addiction
Replaying Japan 2019   10 Aug 2019   
Game Archive Project: on the history and current status of the game preservation in Ritsumeikan University
Digital Game Research Association 2019 (DiGRA 2019)   7 Aug 2019   
日本文化資源としてのMANGAをアーカイブする〜京都/関西における活動と課題
デジタルアーカイブ学会第3回研究大会   16 Mar 2019   
Research on the User's Demands on Information of VideoGame Resources for Subject Access
Replaying Japan 2018   22 Aug 2018   

Teaching Experience

 

Works

 
Game Ten2
Architectural Works   Mar 2018
根付けミュージアム(仮想空間展示)
Architectural Works   Apr 2017
Ginza Shunga Exhibition
Artistic Activity   Sep 2015 - Dec 2015
多色摺木版画の版木—彫摺の技法(仮想空間展示)
Architectural Works   Mar 2015
コンテンツ循環による地域とものづくりの再創造
The Others   Feb 2015 - Feb 2015

Research Grants & Projects

 
テレビゲームのデジタルアーカイブ対象となる作品等の情報収集およびデジタルアーカイブの基盤となるデータベース等の整備
文化庁「平成24年度メディア芸術デジタルアーカイブ事業」(ゲーム分野)
Project Year: 2012 - 2012
重点プロジェクト「ホワイトスペースを活用した文化コンテンツの放送-通信連携型ハイブリッド・プラットフォーム」
衣笠総合研究機構 研究所重点研究プログラム(アート・リサーチセンター)
Project Year: 2011 - 2011
ホワイトスペース特区を活用したエリアワンセグ放送によるキャンパス防災の実証的取組
東日本大震災 復興のための『私たちの提案』(立命館大学)
Project Year: 2011 - 2011
産学公連携によるKYOTO STREET FASHION の可能性と事業化について
京都産学公連携機構「文理融合・文系産学連携促進事業」
Project Year: 2010 - 2010
ゲームアーカイブの構築と運用に関する総合研究
(財)中山隼雄科学技術文化財団研究開発助成
Project Year: 2006 - 2007