2017年3月
「小売イノベーションとコ・ブランドー米国におけるガソリンスタンド業態の発展とコ・ブランドー」
経営力創成研究
- 巻
- 号
- 13
- 開始ページ
- 17
- 終了ページ
- 28
- 記述言語
- 日本語
- 掲載種別
- 研究論文(学術雑誌)
- 出版者・発行元
- 東洋大学経営力創成研究センター
本稿は、米国におけるガソリンスタンドの業種・業態としての発展過程をコ・ブランドの概念を用いて分析し、わが国の石油販売業者が経営の方向性を見きわめるために必要な要因を抽出することにある。わが国ではガソリン需要が減少する中、ガソリンスタンドには、新たな業態開発、小売イノベーションが求められている。わが国では精製・元売基点からの対応を前提として進められているが、欧米においては、最終的に小売を基軸として小売イノベーションが進んだ。これを引き起こした要因は、繰り返された業界再編によって、製品の保証機能以外のブランド力が毀損され、統合的チャネルが崩れたこと、他業種との人材獲得競争、高度化競争における敗北、そして低マージンかつ不安定な小売市場の状況が、大手石油会社の小売からの撤退を招いたことにある。これらの要因はわが国でも起こりうる要因であり、石油販売業者はこれらの業態転換要因を踏まえて業態の方向性を模索する必要があることを示した。This paper analyzed the development process as a type of operation of theservice station in the United States using the concept of the co-branding, andextract a key factor necessary for gasoline station dealer to ascertaindirectionality of the management.While gasoline demand decreases in Japan, the manager of the servicestation must pursue retail innovation. It was pushed forward assuming thecorrespondence from integrated oil company in Japan, but, in Europe andAmerica, retail innovation finally went ahead from the perspective of retailer.This is caused by the fact that the brand power was damaged by repeatedindustry reorganization, lost in talented person acquisition competition, etcetra.These are factors that were possible in our country, gasoline retailers needto grope for the directionality of the type of operation based on these factors.
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- ID情報
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- ISSN : 1880-0521
- CiNii Articles ID : 120006357795
- CiNii Books ID : AA12027746