Kaneko Tetsuya

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Name
Kaneko Tetsuya
URL
http://www.osu-vehicle.com/index.html
Affiliation
Osaka Sangyo University
Section
Faculty of Engineering, Department of Mechanical Engineering for Transportation
Job title
Associate Professor

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 2008
   
 
神戸大学工学部 非常勤講師
 
Apr 2010
   
 
日本大学生産工学部自動車工学リサーチセンター,学外協力メンバー
 
Jul 2014
   
 
名古屋大学 名古屋COI拠点, 社会イノベーションデザイン学センター, 客員准教授
 
Apr 2015
 - 
Jan 2016
Visiting Research Scholar, University of Michigan,
 

Education

 
 
 - 
Mar 2003
機械工学, Graduate School, Division of Industrial Technology, Nihon University
 

Awards & Honors

 
Mar 2018
Japan, JSAE KANTO International Conference of Automotive Technology, Best Paper Award, Society of Automotive Engineers of Japan
Winner: Meiko Matsuda, Ichiro Kageyama, Yukiyo Kuriyagawa, Tetsunori Haraguchi, Tetsuya Kaneko, Masanori Kobayashi, Tetsuya Murayama
 
Dec 2014
自律走行車両のための複数移動物体存在下での目標軌跡生成に関する研究, 日本機械学会 交通・物流部門大会TRANSLOG2014 OS10 アドバンティシンポジウム ポスターセッション 優秀ポスタープレゼンテーション賞, アドバンティシンポジウム 実行委員会
 
Oct 2002
自動車技術会 学術講演会優秀講演発表賞, 自動車技術会
 

Published Papers

 
A study on characteristics of the vehicle response by abrupt operation and an improvement method for personal mobility vehicle with leaning mechanism
Tetsuya Kaneko, Tetsunori Haraguchi , , Ichiro Kageyama
Transactions of the Society of Automotive Engineers of Japan   Vol. 50(no. 3) 796-801   May 2019   [Refereed]
This paper considers personal mobility vehicles with lean mechanism. We performed an analysis of the influence of some sudden steering input on the tire contact performance with the roll motion by simulation analysis using multi-degree-of-freedom ...
Inner Wheel Lifting Characteristics of Tilting Type Personal Mobility Vehicle by Sudden Steering Input
Tetsunori Haraguchi Ichiro Kageyama Tetsuya Kaneko
Transactions of the Society of Automotive Engineers of Japan   vol.50(no.1) 96-101   Jan 2019   [Refereed]
パーソナルモビリティビークル(PMV)の旋回時内傾の実現手段として,操舵角に応じた強制ストロークをサスペンションに与える例があるが,先行研究にて急操舵時の内輪浮きが指摘された.本報ではPMVのロール・ヨー特性の検討により,今後のPMV企画のために実用範囲で内輪浮きを起こさない車両諸元範囲(ロール・ヨー慣性,操舵角比など)を導出した.
原口哲之理, 景山一郎, 金子哲也
担当:研究計画,理論解析
Dynamic Rollover Characteristics of Personal Mobility Vehicles with Lean Mechanism
Ichiro Kageyama(Nihon University),Tetsunori Haraguchi(Nagoya University)
Proceedings of IAVSD 2017 (25th International Symposium on Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks)      Aug 2017
Study of Tilting Type Personal Mobility Vehicle by the Immersive Driving Simulator with Five Large Screens
Tetsunori Haraguchi, Tetsuya Kaneko, Ichiro Kageyama, Yukiyo Kuriyagawa, Masanori Kobayashi
Transactions of the Society of Automative Engineers of Japan   20174447 Vol.48(No.3) 693-698   May 2017   [Refereed]
The concept studies by driver's sense are absolutely necessary at early stage of development of Personal Mobility
Vehicles (PMV), which have totally different mechanism from current cars. The purpose of this work is to make clear
the requirements ...
Driver Model for the Autonomous Vehicle in Consideration of Driver Characteristics
Journal of Society of Automotive Engineers of Japan   70(4) 78-84   Apr 2016   [Refereed]
エネルギー産業技術総合開発機構主導の「エネルギーITS推進事業」と題して2008年度から5ヵ年計画で実施された大型自動車の自動運転・隊列走行に関する研究開発プロジェクトを経て,自動運転車両の障害物回避,車線変更,合流時の自動操縦において人間が感受するリスク感覚を考慮したドライバモデルを制御目標生成アルゴリズムに適用した技術を確立してきた.
本稿では,上記の自律走行車両の運動制御において最も重要となるドライバの運転動作を考慮した制御目標生成アルゴリズムについてその理論の概要とこれまでの適用例...

Misc

 
Development of A Traffic Simulator for Analyzing Mutual Interference between Personal Mobility Vehicles and Traffic Flow in consideration of Vehicle Dynamics
Tetsuya Kaneko(Osaka Sangyo University), Ichiro Kageyama(Nihon University), Yukio Kuriyagawa(Nihon University),Tetsunori Haraguchi(Nagoya University)
Proceedings of Bicycle & Motorcycle Dynamics 2016 BMD2016   10   Sep 2016
The Personal Mobility Vehicle (PMV) described in this paper has typical biomimetic features that govern the vehicle body inside a curve. Because the behavior of this proposed vehicle is similar to that of a two-wheeled one, it is necessary to exam...
Control Target Algorithm for Direction Control of Autonomous Vehicles in Consideration of Mutual Accordance in Mixed Traffic Conditions
Shohei Kitazawa(Osaka Sangyo University) and Tetsuya Kaneko(Osaka Sangyo Universirty)
Proceedings of The 13th Internatonal Symposium on Advanced Vehicle Control AVEC'16 in Munich,Germany      Sep 2016
This paper describes the development and simulation verification of a direction control algorithm for autonomous vehicles in consideration of mutual accordance in mixed traffic conditions. This algorithm includes a driver model and a vehicle dynam...
Study on Difference of the Traveling Trajectory with Change in Vehicle Response Characteristics in the Lane Change Situation
Shohei Kitazawa(Osaka Sangyo University) and Tetsuya Kaneko(Osaka Sangyo Universirty)
Proc. FAST-zero 2015 Symposium      Sep 2015
We believe that a driver’s operation and vehicle’s motion characteristics during a lane change differ by driver. This study examined a driver's acceptance and operation in relation to a change in the vehicle’s response using a four‐wheel steering ...
Micro-Scale Traffic Simulator for Analyzing Mutual Interference between Personal Mobility Vehicles and Traffic Flow
Tetsuya Kaneko(Osaka Sangyo University), Ichiro Kageyama(Nihon University), Yukiyo Kuriyagawa(Nihon University) and Tetsunori Haraguchi(Nagoya University)
Proc. FAST-zero 2015 Symposium      Sep 2015
The personal mobility vehicle (PMV) described in this paper has typical biomimetic characteristics, which incline the vehicle body inside a curve. Since the behavior of this vehicle is similar to that of a two‐wheeled vehicle, it is necessary to e...
STUDY ON CHARACTERISTICS OF PERSONAL MOBILITY VEHICLE USING CAMBER ANGLE CONTROL
Ichiro Kageyama(Nihon University), Yukiyo Kuriyagawa(Nihon University), Tetsuya Kaneko(Osaka Sangyo University), Tetsunori Haraguchi( Nagoya University)
Proc. of 24th IAVSD(International Symposium on Dynamics of Vehicles on Road and Tracks)      Aug 2015
This paper deals with a personal mobility vehicle as one of the next generation vehicles. The vehicles especially with short length and with narrow width have high possibility from a viewpoint of energy saving and space-saving. Development of such...

Books etc

 
自動車オートパイロット開発最前線~要素技術開発から社会インフラ整備まで~
株式会社エヌ・ティー・エス   May 2014   ISBN:978-4-86043-401
・2020年実用化に向けた自動運転車開発の最新技術動向を探る
・IT業界を巻き込んだ今後の開発競争の行方を概観する
・走る情報端末としての進化続ける自動車の未来像を予想する
Engineering of Automobile
東京電機大学出版局   Oct 2012   ISBN:4501419105
自動車工学の基礎である「走る」、「曲がる」、「止まる」に重点を置き、基礎事項を詳解。エンジン性能や走行性能などの理論から、振動や乗心地、操縦性、安全性を網羅。オートバイ技術の情報を加え、とくにマンマシンシステムとしての自動車に最新の人間工学を取り入れた。

Conference Activities & Talks

 
A Study on Characteristics of the Vehicle Response by Abrupt Operation and an Improvement Method for Personal Mobility Vehicle with Leaning Mechanism
Tetsuya Kaneko (Osaka Sangyo University) Ichiro Kageyama (Nihon University) Tetsunori Haraguchi (Nagoya University)
自動車技術会2018年秋季大会 学術講演会   17 Oct 2018   
旋回時に内傾斜(リーン)機構を有するパーソナルモビリティビークル(PMV)のタイヤ転舵とアクティブ傾斜を同時に伴う車両運動に関する解析は未検討課題が多い.本報では多自由度運動モデルを用いたシミュレーションにより,急操作に対するPMVの車両運動応答解析とその性能向上手法の提案について述べる.
Study on Evaluation of Personal Mobility Vehicle with Lean Mechanism using Driver Model
Meiko Matsuda (Nihon University) Ichiro Kageyama (Nihon University) Tetsunori Haraguchi (Nagoya University) Yukiyo Kuriyagawa (Nihon University) Tetsuya Kaneko (Osaka Sangyo University) Masanori Kobayashi (IPG Automotive) Tetsuya Murayama (IPG Automotive)
自動車技術会2018年秋季大会 学術講演会   17 Oct 2018   
リーン機構を有するパーソナルモビリティビークルに対するドライバ適合性は明らかにされていない.そこで,没入型ドライビングシミュレータを用い,車両特性変更による運転のしやすさの違いを検討する.本報告では,ドライバモデル構築し,コントロールの違いの観点からドライバの把握及びドライバの適合性の検討を行う.
Study on Steering Response of Personal Mobility Vehicle (PMV) by Comparison of PMV with Passenger Cars and Motorcycles on the Obstacle Avoidance Performance
Tetsunori Haraguchi (Nagoya University) Tetsuya Kaneko (Osaka Sangyo University) Ichiro Kageyama (Nihon University)
自動車技術会2018年秋季大会 学術講演会   17 Oct 2018   
操舵角に応じたアクティブな内傾角を付与するパーソナルモビリティビークル(PMV)に関する先行研究にて,急操舵時の内輪浮き対策としての操舵応答の穏やかさによる,障害物回避性能の低下が懸念された.本研究では,PMVの障害物回避性能を市場実績のある二輪車・乗用車と比較し,PMV開発のための操舵応答特性の目標範囲を求めた.
Shohei Kitazawa Tetsuya Kaneko
2018 JSAE Annual Congress (Spring)   23 May 2018   Society of Automotive Engineers of Japan (JSAE)
本報では,ヒューマンドライバが車両周辺状況から感受するリスク感覚に基づき,自動運転車両の操舵および速度制御目標生成アルゴリズムの会春において,一般道市街地においてヒューマンドライバが複数の要因から危険感覚を感受する交通場面を対象とし,リスクポテンシャルの考えを車速制御まで拡張した制御目標生成アルゴリズムにより,ドライバか感受する危険感覚の表現手法について提案する.
Inner Wheel Lifting Characteristics of Tilting Type Personal Mobility Vehicle by Sudden Steering Input
Tetsunori Haraguchi Ichiro Kageyama Tetsuya Kaneko
自動車技術会2018年春季大会 学術講演会   23 May 2018   自動車技術会
パーソナルモビリティビークル(PMV)の旋回時内傾の実現手段として,操舵角に応じた強制ストロークをサスペン
ションに与える例があるが,先行研究にて急操舵時の内輪浮きが指摘された.本報ではPMVのロール・ヨー特性の
検討により,今後のPMV企画のために実用範囲で内輪浮きを起こさない車両諸元範囲(ロール・ヨー慣性,操舵角
比など)を導出した.