SACHIKO KODAMA

J-GLOBAL         Last updated: Jul 9, 2019 at 04:05
 
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Name
SACHIKO KODAMA
E-mail
kodamainf.uec.ac.jp
URL
http://www.kodama.hc.uec.ac.jp/
Affiliation
The University of Electro-Communications
Section
Graduate School of Informatics and Engineering, School of Informatics and Engineering, "Department of Informatics, Cluster I (Informatics and Computer Engineering)"
Job title
Associate Professor
Degree
Ph.D.(University of Tsukuba)
Research funding number
10323883

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Aug 2006
   
 
Associate Professor, The University of Electro-Communications
 
Apr 2007
   
 
准教授, 電気通信大学
 

Education

 
Apr 1986
 - 
Mar 1989
理数科, 静岡県立清水東高等学校
 
 
 - 
Mar 1993
物理学科, Faculty of Science, Hokkaido University
 
 
 - 
Mar 1995
デザイン専攻, Graduate School, Division of Art, University of Tsukuba
 
 
 - 
Mar 2000
芸術学専攻, Graduate School, Division of Art and Design, University of Tsukuba
 

Awards & Honors

 
Nov 2018
ISCAナレッジキャピタル賞(デジタルコンテンツ部門), ISCA(INTERNATIONAL STUDENTS CREATIVE AWARD)2018
Winner: 武川貴史、支倉孝光(情報学専攻博士前期2年)、寺内翼、古里春菜、細井一成(情報学専攻博士前期1年)(5名:児玉研究室)
 
Sep 2018
小型ワイヤレスモーションセンサを小道具に組み込んだインタラクティブパフォーマンスシステムによるダンスパフォーマンスの構築, Entertainment Computing 2018(EC2018) ベスト口頭発表賞受賞, 一般社団法人 情報処理学会エンタテインメントコンピューティング研究会 (SIG-EC)
Winner: 表武川貴史, 支倉 孝光, 寺内翼, 古里春菜, 細井一成, 児玉幸子
 
Sep 2008
日本バーチャルリアリティ学会論文賞, 日本バーチャルリアリティ学会
 
Jul 2006
Accepted for SIGGRAPH 2006 Art Gallery
 
Jul 2005
USA, Accepted for the Ninth Annual MadCat Women's International Film Festival
 

Published Papers

 
Interactive visual narrative "cloudy lady": gaze navigation method and a prototype application
Negar Kaghazchi, Sachiko Kodama, Masakatsu Kaneko
Proceeding of SA'18 SIGGRAPH Asia 2018 Posters   Article No. 49   Dec 2018   [Refereed]
Cheer Me!: A Video Game System Using Live Streaming Text Messages
Yu Matsuura, Sachiko Kodama
International Conference on Advances in Computer Entertainment, ACE 2017   311-317   Feb 2018   [Refereed]
Development and Evaluation of an E-picture Book System Using Multi-directional Scrolling and Illustrations with Visual Guidance
Negar Kaghazchi, Azusa Yoshii, Sachiko Kodama, Masakatsu Kaneko
HCI International 2017- Posters' Extended Abstracts, Proceedings, Part II   561-568   Jul 2017   [Refereed]
ホログラフィーを用いた初期の芸術作品について
児玉幸子
論文集 視覚文化におけるデザイン資源の総合的分析-デザイン学研究方法論の構築をめざして   39-45   Oct 2016   [Refereed]
A Practical Ball Sports Platform Combining Dynamic Body Action with Real-time Computer Graphics during Ball Play
Sachiko Kodama, Shuzo Matsuno, Ryutaro Ogawa, Kenji Inokuchi, Toshio Sato,Takahiro Shida, Taiki Takeno, Eitetsu Komiyama
Proceedings of ACM SIGGRAPH Asia 2015   1 1   Nov 2015   [Refereed]

Misc

 
脈動する磁性流体アート
児玉幸子
別冊日経サイエンス「アートする科学」採録   (211) 6-17   Feb 2016   [Refereed][Invited]
「私」から生まれる人間
児玉幸子
財形福祉   33(7) 4   Jul 2007
脈動する磁性流体アート
児玉幸子
日経サイエンス   (2007-3) 表紙, 30-41   Jan 2007
インタラクティブアート論 (最終回)
児玉幸子
『DiVA』芸術科学会編,夏目書房   (9) 93-97   2005
インタラクティブアート論 (3)
児玉幸子
『DiVA』芸術科学会編,夏目書房   (8) 88-91   2004

Books etc

 
Playful User Interfaces
Sachiko Kodama, Toshiki Sato, Hideki Koike (Part:Joint Work, Smart Ball and a New Dynamic Form of Entertainment)
Springer   Mar 2014   ISBN:978-981-4560-96-2
視覚文化とデザイン メディア、リソース、アーカイヴズ
井口寿乃、伊原久裕、菅靖子、山本正幸、児玉幸子、暮沢剛巳 (Part:Joint Work, 第3章 三次元イメージとグラフィズム「ホログラフィを用いた初期の芸術作品について」「ポストモダン以降の新しいイメージ---ルディー・バーコートの軌跡」2編を担当)
水声社   Apr 2019   
Souls & Machines :Digital Art & New Media
Montxo Algora, Jose Luis de Vicente (eds) (Part:Joint Work, Protrude, Flow Breathing CHaos Sculpture Garden)
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia   2008   
Matter in the Floating World: Conversations with Leading Japanese Architects and Designers
Blaine Brownell, Sachiko Kodama, et al. (Part:Contributor, Liquid Architecture)
Princeton Architectural Press   Mar 2011   
『科学の横道』
佐倉統、児玉幸子、他 (Part:Joint Work, 科学とアートが一人のなかに共存するわけ)
中公新書   Mar 2011   

Conference Activities & Talks

 
児玉幸子
シンポジウム「色彩×日本的感性×メディア」   22 Sep 2018   埼玉大学人文社会科学研究科/先導的人文学・社会科学研究推進事業
武川貴史, 支倉 孝光, 寺内翼, 古里春菜, 細井一成, 児玉幸子:小型ワイヤレスモーションセンサを小道具に組み込んだインタラクティブパフォーマンスシステムによるダンスパフォーマンスの構築, Entertainment Computing 2018, 電気通信大学, ベスト口頭発表賞受賞
エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2018論文集   13 Sep 2018   
エアーハンドル:軽やかな操作で仮想オブジェクトを回転・移動させるインタフェースデザイン
武野泰樹、支倉孝光、児玉幸子
エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2017論文集   9 Sep 2017   
Cheer Me!:生放送に対するコメントを用いた視聴者参加型ゲーム
松浦悠、児玉幸子
エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2017論文集   9 Sep 2017   
E-picture book using multi-directional scrolling and illustrations with visual guidance
Kaghazchi Negar、Kodama Sachiko、Kaneko Masakatsu
第21回日本バーチャルリアリティ学会大会予稿集   14 Sep 2016   

Works

 
文化庁メディア芸術祭石垣島展「ひかりきらめくイマジネーション」展
Artistic Activity   Nov 2017 - Dec 2017
「Imaginary Guide: Japan」展(Mystetskyi Arsenal, Kyiv)
Artistic Activity   Nov 2017 - Dec 2017
ニュイ・ブランシュ KYOTO 2017
Artistic Activity   Oct 2017
児玉幸子展覧会「眩惑について - Éblouissant」(京都、清課堂ギャラリー)
Artistic Activity   Oct 2017 - Nov 2017
「ArtFitura Rome: Digital Creature」展における作品展示(会場:ローマ、Ex Dogana)
Sachiko Kodama   Artistic Activity   Apr 2017 - Sep 2017

Patents

 
特許第4158146号 : 立体形状表示装置
特許第5464144号 : ボール及びエンターテインメントシステム
United States Patent 8,864,609 : Ball and entertainment system
特許第4765070号 : キャラクタ情報処理方法及びキャラクタ情報処理装置