NETSU Tomomi

J-GLOBAL         Last updated: Oct 3, 2019 at 02:51
 
Avatar
Name
NETSU Tomomi
E-mail
tomnetshuman.tsukuba.ac.jp
Affiliation
University of Tsukuba
Section
Faculty of Human Sciences
Job title
Professor
Research funding number
50344958

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 2019
   
 
Professor, Division of Education, Faculty of Human Sciences, University of Tsukuba
 
Aug 2013
   
 
University of Tsukuba
 
Apr 2010
   
 
University of Tsukuba
 
Apr 2009
   
 
University of Tsukuba
 
Jan 2014
 - 
Mar 2014
Visiting Scholar, National Taiwan Normal University
 

Published Papers

 
<活動報告>人間学群による台湾・国立嘉義大学(NCYU)他2校との海外交流について
根津, 朋実
『筑波大学教育学系論集』   43(2) 53-54   Mar 2019
書評:林幸克『高校生の市民性の諸相 キャリア教育・規範意識・社会参画意識を育む実践の検証』(明治大学人文科学研究所叢書)学文社、2017
根津, 朋実
Journal of JASEA   (27) 79-81   Mar 2019
Updating the Teacher-as-Researcher Concept in Japanese: Proposal of an Alternative Translation
Tomomi, NETSU
Bulletin of Institute of Education, University of Tsukuba   43(1) 31-40   Oct 2018   [Refereed]
台湾における「綜合活動」の実際
根津朋実
『児童心理』7月号   72(8) 56-60   Jul 2018
カリキュラム・マネジメントの課題と方法
根津, 朋実
『エデュフロント』   (23) 9-12   Jun 2018

Books etc

 
日本特別活動学会編『三訂 キーワードで拓く新しい特別活動』
根津, 朋実 (Part:Contributor, 項目「エスノグラフィ(ethnography)」)
東洋館出版社   Aug 2019   ISBN:9784491036793
藤田晃之、佐藤博志、根津朋実、平井悠介(編著)『最新 教育キーワード 155のキーワードで押さえる教育』
根津, 朋実 (Part:Contributor, 項目「学習指導要領」「カリキュラム・マネジメント」「社会に開かれた教育課程」「教育課程とカリキュラム」)
時事通信社   Aug 2019   ISBN:9784788716193
橋本美保編集代表『改訂版 教職用語辞典』
根津, 朋実 (Part:Contributor, 項目「学校に基礎をおくカリキュラム評価(SBCD)」「教育評価」「ゴール・フリー評価(目標にとらわれない評価)」)
一藝社   Jul 2019   ISBN:9784863591851
根津朋実・樋口直宏(編著)『教育内容・方法 改訂版』
根津朋実 (Part:Editor, 根津朋実「プログラム・カリキュラム・教育課程」「教育課程と学習指導要領」「学習指導要領の歴史的展開(1)」「同(2)」「同(3)」)
培風館   May 2019   
全227ページ
筑波大学人間学群『台湾・国立嘉義大学での研修による国際教育協力の理解と深化』(平成30(2018)年度・筑波大学人間学群国際化プロジェクト報告書)
根津朋実 (Part:Contributor, 本事業の報告と備忘)
筑波大学人間学群   Feb 2019   

Conference Activities & Talks

 
全国学力・学習状況調査における質問紙調査の再分析(11) :校長および教務主任を対象とした独自学校調査における因子構造の検討
○松本明日香;吉澤寛之;谷伊織;杉本英晴;寺尾香那子;根津, 朋実;田村知子
日本心理学会第83回大会(立命館大学)   11 Sep 2019   日本心理学会
"Teacher as researcher"論の再検討 — 訳語「調査する教師」の提案 —
根津, 朋実
日本教師教育学会 第28回研究大会   29 Sep 2018   日本教師教育学会
教師の指導計画と児童の学習活動に対する期待、行動の関連 ―管理職・学級担任の教員評定データと児童評定データを用いた検討―
○寺尾香那子;吉澤寛之;谷伊織;杉本英晴;松本明日香;根津, 朋実;田村知子
日本心理学会第82回大会(於 東北大学)   25 Sep 2018   日本心理学会
全国学力・ 学習状況調査における質問紙調査の再分析(6) ―担任教師を対象とした独自学校調査における因子構造の検討―
○松本明日香;吉澤寛之;谷伊織;杉本英晴;寺尾香那子;根津, 朋実;田村知子
日本心理学会第82回大会(於 東北大学)   25 Sep 2018   日本心理学会
Stenhouse, L. A.の履歴にみる諸特徴 ―"Teacher as Researcher"論の再検討に向けて―
根津, 朋実
日本カリキュラム学会 第29回大会   30 Jun 2018   日本カリキュラム学会
『日本カリキュラム学会 第29回大会発表要旨集録』62-63.

Research Grants & Projects

 
Curriculum Evaluation in Extra-curricular activities
Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: Oct 2009   
Curriculum in unified elementary and junior-high school
Project Year: Feb 2006   
Improvement of In-service Teacher Training System
Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: 2004 - Mar 2009
Small Size Class Effects on Pupils, Parents, and School Organization
Japan Society of for the Promotion of Science: 
Project Year: 2003 - 2005
Study on Smaller Size Class
Grant-in-Aid for Scientific Research
Project Year: 2001