長嶺 寿宣

J-GLOBALへ         更新日: 17/12/12 21:33
 
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研究者氏名
長嶺 寿宣
 
ナガミネ トシノブ
URL
https://nagamine.jimdo.com/
所属
熊本大学
部署
教育学部・大学院教育学研究科
職名
准教授
学位
Ph.D. in Composition and TESOL(Indiana University of Pennsylvania, USA), M.A. in TESOL(Murray State University, USA)
科研費研究者番号
20390544

プロフィール

熊本大学教育学部・大学院教育学研究科准教授。熊本大学教職大学院兼担教員。龍谷大学アフラシア多文化社会研究センター客員研究員。小学校英語教育学会(JES)理事。Ph.D.(英語教授法)(ペンシルバニア州立インディアナ大学)。熊本県立大学文学部准教授等を経て現職。第2言語習得・応用言語学の研究動向を精察しつつ,言語教師認知・情緒や外国語教育政策の研究に取り組む。The Asian EFL Journal,The TESOL International Journal, The Voices in Asia Journal,Language Learning Journal,ARELE : Annual Review of English Language Education in Japan等,国内外で学術誌の査読員を務める。

研究分野

 
 

競争的資金等の研究課題

 
日本学術振興会: 科学研究費補助金(挑戦的萌芽研究)
研究期間: 2015年4月 - 2018年3月    代表者: 長嶺 寿宣
日本学術振興会: 科学研究費補助金(若手研究(B))
研究期間: 2012年4月 - 2015年3月    代表者: 長嶺 寿宣
英語教員養成課程におけるBlended Approachを採用した学習環境が職業的同一性に与える影響
熊本県立大学: 学長特別交付金 教員提案事業
研究期間: 2009年4月 - 2010年3月    代表者: 長嶺 寿宣
日本学術振興会: 科学研究費補助金(若手研究(B))
研究期間: 2007年4月 - 2009年3月    代表者: 長嶺 寿宣
英語教員養成課程の学生4名を被験者として,職業的同一性に係わるメタファーを収集し質的分析を行った。被験者の教育実習前におけるメタファーは,他者(生徒や同僚教員等)の視点・観点への配慮に欠けた意味づけ・理由づけが顕著であった。他者の視点・観点を包含した意味づけ・理由づけは教育実習後のメタファーに確認されており,被験者の職業的同一性に係わる信念が実習中及び実習後に再構築されたことを示唆している。

書籍等出版物

 
登田龍彦先生ご退職記念エッセイ集
長嶺 寿宣 (担当:共著)
2018年   
登田龍彦先生ご退職記念論文集
Toshinobu Nagamine (担当:分担執筆, 範囲:Reflecting to Learn from Experience: Issues of Teacher Cognition and Affect)
開拓社   2018年   
B) Emotions in Second Language Teaching: Advances in Theory and Research, and Teacher Education
Toshinobu Nagamine (担当:分担執筆, 範囲:Chapter 15: L2 teachers' professional burnout and emotional stress: Facing frustration and demotivation toward one's profession in a Japanese EFL context)
Springer   2018年   
A) Emotions in Second Language Teaching: Advances in Theory and Research, and Teacher Education
Juan de Dios Martínez Agudo (ed.) (担当:分担執筆, 範囲:Chapter 9: The role of emotions in reflective teaching in second language classrooms: Felt sense, emotionality, and practical knowledge acquisition)
Springer   2018年   
Juan de Dios Martinez Agudo (ed.) (担当:分担執筆, 範囲:Chapter 8: The potential for non-native teachers to effectively teach speaking in a Japanese EFL context)
De Gruyter Mouton   2017年6月   ISBN:1501512110
Despite being highly debated in applied linguistics and L2 teaching literature, the controversial issue of (non)nativeness still remains unresolved. Contemporary critical research has questioned the theoretical foundations of the nativeness paradi...

論文

 
Facilitating Reflective Learning in an EFL Teacher Education Course: A Hybrid/Blended-Learning Approach
Toshinobu Nagamine
英語学論説資料 英語教育(TEFL)   (46 Part 6) 439-450   2014年6月   [査読有り][招待有り]
Toshinobu Nagamine
English Language Teaching World Online: Voices from the Classroom (Special Issue on Bonding 2014)   1-10   2014年5月   [査読有り][招待有り]
Preservice and Inservice EFL Teachers' Perceptions of the New Language Education Policy to "Conduct Classes in English" in Japanese Senior High Schools
Toshinobu Nagamine
Multiculturalism in Asia: Proceedings of the Second Afrasian International Symposium   123-139   2013年3月   [査読有り]
Aspects of Japanese EFL Teacher Cognitions on Communicative Language Teaching (CLT) [JACET-SIG on LTC]
Shigeru Sasajima, Takako Nishino, Yoshiaki Ehara, & Toshinobu Nagamine
JACET The 51st International Convention Proceedings   375-382   2012年8月   [査読有り]
A Metaphor Analysis of Preservice EFL Teachers' Beliefs regarding Professional Identity
Toshinobu Nagamine
The Asian EFL Journal Quarterly: Special Issue on Teacher Education, Identity and Development   14(2) 141-171   2012年6月   [査読有り]
教育実習生の成長及び認知
長嶺 寿宣
JACET 言語教師認知研究会 研究集録 2011   13-28   2011年8月
Effects of Hyper-Pronunciation Training Method on Japanese University Students' Pronunciation
Toshinobu Nagamine
The Asian EFL Journal Quarterly: Professional Teaching Articles, CEBU International TESOL Conference Edition   53(3) 35-50   2011年7月   [査読有り]
Facilitating Reflective Learning in an EFL Teacher Education Course: A Hybrid/Blended-Learning Approach
Toshinobu Nagamine
熊本県立大学、熊本県立大学文学部紀要   17(70) 13-35   2011年
Teaching Academic Writing in an ESL Setting: An Analysis of Teaching Experience to Reveal Underlying Beliefs and Philosophies
Toshinobu Nagamine
日本総合文化研究会、The JAIAS Journal   (9) 1-26   2008年6月   [査読有り]
Exploring Teachers' Beliefs through Collaborative Journaling: A Qualitative Case Study of Japanese Preservice Teachers' Transformative Development Processes in an EFL Teacher Education Program
Toshinobu Nagamine
Doctoral Dissertation, Indiana University of Pennsylvania, USA (UMI Number: 3254320)   307 pages   2007年5月   [査読有り]
Reconceptualizing Teacher Knowledge and Belief based on Social Constructivism
Toshinobu Nagamine
熊本県立大学、熊本県立大学文学部紀要   13(66) 1-13   2007年2月
主体的に成長できる英語教師を育てるために
長嶺寿宣
The Japan Association of Interdisciplinary Arts and Sciences, The JAIAS Journal   (7) 43-52   2006年6月   [査読有り]
A Mutual Learning Experience: Collaborative Journaling Between A Nonnative-Speaker Intern and Native-Speaker Cooperating-Teacher
Jerry G. Gebhard and Toshinobu Nagamine
The Asian EFL Journal Quarterly   7(2) 48-66   2005年6月   [査読有り]
Annotated Bibliography: Teaching Journals and Diary Studies in ESL/EFL Teacher Development
Toshinobu Nagamine
The LCA Journal   (20) 1-18   2004年9月   [査読有り]
A Cross-Linguistic Study on the Effects of Nonlinguistic Factors on the Selection of Count/Noncount Nouns in Measure Partitive Phrases
Toshinobu Nagamine
Studies in Language and Culture   (7) 29-45   2003年3月   [査読有り]
An Experimental Study on the Teachability and Learnability of English Intonational Aspect: Acoustic Analysis on F0 and Native-Speaker Judgment Task
Toshinobu Nagamine
Journal of Language and Linguistics   1(4) 362-399   2002年10月   [査読有り]
Collaborative Dialogue-Journal Research: A First-Person Account on Journaling Experience in Internship
Toshinobu Nagamine
The JAIAS Journal   (3) 23-39   2002年6月   [査読有り]
A Preliminary Corpus-Based Study on Genre-Specific Features in Restrictive Relative Clauses
Toshinobu Nagamine
Journal of Language and Linguistics   1(3) 298-309   2002年   [査読有り]
An Experimental Study on English Aspiration by Japanese Students
Yuichi Todaka and Toshinobu Nagamine
宮崎公立大学、宮崎公立大学人文学部紀要   4(1) 39-53   1996年10月

講演・口頭発表等

 
A Qualitative Case Study of a Multilingual Speaker's Pragmatic Competence and Awareness of Register: Pedagogical Implications for ESP Teachers
Toshinobu Nagamine & Ayaka Ikezuki
International Conference on ESP: New Technologies and Digital Learning, The Hong Kong Polytechnic University, Hong Kong (7-9 December, 2017)   2017年12月8日   
Exploring Pre-service Teachers' Practical Knowledge to Promote Innovative and Creative Pedagogical Approaches
Toshinobu Nagamine, Yutaka Fujieda, & Atsushi Iida
TEFLIN   2016年9月10日   
Teacher Research を再考する:教師の「こころ」と「からだ」に焦点をあてて
長嶺 寿宣
大学英語教育学会第55回(2016年度)国際大会JACET言語教師認知研究会企画シンポジウム「英語教員養成におけるティーチャー・リサーチのあり方」(笹島茂・千葉克裕・長嶺寿宣・飯田敦史)   2016年9月2日   
なぜ英語教育改革はうまくいかないのか [招待有り]
長嶺 寿宣
JACET言語教師認知研究会第8回懇談会   2015年1月24日   
Critical Review of Foreign Language Education Policy and Practice in Japan
Shoichi Matsumura & Toshinobu Nagamine
Spring 2014 INLEPS (International Network for Language Education Policy Studies) Conference   2014年6月15日   
Nonnative EFL Teachers' English Language Proficiency to Teach Classes in English: A Qualitative Case Study of Teacher Anxiety
Toshinobu Nagamine
The 10th Asian EFL Journal International Conference   2014年1月31日   
Preservice and Inservice EFL Teachers' Perceptions of the New Language Education Policy to "Conduct Classes in English" in Japanese Senior High Schools
Toshinobu Nagamine
龍谷大学アフラシア多文化社会研究センター 第2回 国際シンポジウム  Multiculturalism in Asia アジアの多文化社会:移民・言語教育政策・国際関係からみる対話可能性の創出   2012年11月17日   
Aspects of Japanese EFL Teachers' Cognitions on Communicative Language Teaching (CLT) [JACET-SIG on LTC] Symposium
Shigeru Sasajima, Takako Nishino, Yoshiaki Ehara, & Toshinobu Nagamine
JACET The 51st International Convention: "The Application of Contemporary Language Theories to Higher English Education: Focusing on the Importance of Content-based and Context-based Approaches"   2012年9月1日   
EFL Student-Teachers' Perceptions of World Englishes: A Research Proposal
Toshinobu Nagamine
龍谷大学アフラシア多文化社会研究センター 第2班 コミュニケーション・言語政策 2011年度 第3回研究会   2012年2月5日   
WTCと内的あるいは外的要因との相互関係
松枝 里紗,長嶺 寿宣
第40回九州英語教育学会 宮崎研究大会   2011年12月10日   
教育実習生の成長及び認知
長嶺 寿宣
大学英語教育学会 言語教師認知研究会 第2回研究発表会   2010年9月   
Effects of Hyper-Pronunciation Training Method on Japanese University Students' Pronunciation
Toshinobu Nagamine
International TESOL Asia Conference, The Cebu International Convention Centre & Cebu Doctors University, Cebu, Philippine   2010年8月   
Effects of Blended-learning Environment on Preservice EFL Teachers' Professional Identity Formation
Toshinobu Nagamine
The 38th Annual Conference of the Kyushu Academic Society of English Language Education   2009年11月   
Preservice EFL Teachers’ Development Processes: A Qualitative Case Study
Toshinobu Nagamine
The 38th Annual Conference of The Japan Association for Language Education and Technology   2007年6月   
Exploring Japanese Preservice Teachers' Beliefs through Collaborative Journaling: Observed Development Processes in an EFL Teacher Education Program
Toshinobu Nagamine
2007 Global EIL Congress: "English as an International Language: Setting the Global Standards", Korea University, Seoul,South Korea   2007年5月   
English Pronunciation Program at Miyazaki Municipal University
Hugh Nicoll, Shigeru Takeno, & Toshinobu Nagamine
1996 English Education Forum of the Japan Association for Language Teaching   1996年11月   

Misc

 
英語教育改革FAQ
長嶺 寿宣
英語教育(熊本県中学校英語教育研究会会誌)   (47)    2017年3月   [依頼有り]
英語科授業はサイエンスか
長嶺 寿宣
平成27年度鹿児島県中学校教育研究会英語部会会誌   (53) 2-7   2016年2月   [依頼有り]
BICS・CALPの観点と英語教育改革
長嶺 寿宣
New Horizon Newsletter   3 8-8   2015年2月   [依頼有り]
「共感」が「希望」を創る 書評『英語教師は楽しい:迷い始めたあなたのための教師の語り』(編著:柳瀬陽介・組田幸一郎・奥住桂;ひつじ書房)(2014年8月発刊))
長嶺 寿宣
英語教育(大修館)   63(10) 90-90   2014年11月   [依頼有り]
英語学習に関わるFAQs
長嶺 寿宣
LL便り   (42) 1-2   2014年4月   [依頼有り]

経歴

 
2017年4月
 - 
現在
熊本大学教職大学院 兼担教員
 
2013年4月
 - 
現在
熊本大学教育学部・大学院教育学研究科 准教授
 
2008年4月
 - 
2013年3月
熊本県立大学文学部・大学院文学研究科 准教授
 
2006年4月
 - 
2008年3月
熊本県立大学文学部 講師
 
2004年4月
 - 
2006年3月
国立八代工業高等専門学校一般科 講師
 

委員歴

 
2017年2月
 - 
現在
The TESOL International Journal (TESOL Asia) 査読委員
 
2016年11月
 - 
現在
第44回熊本県中学校英語暗唱大会審査員
 
2015年8月
 - 
現在
Indonesian Journal of ELT Research (University of Muhammadiyah, Jakarta, Indonesia) 査読委員
 
2015年4月
 - 
現在
大学英語教育学会大学英語教育学会賞・学術出版物選考委員会選考委員
 
2015年4月
 - 
現在
文部科学省検定教科書『New Horizon English Course 1, 2, 3』(東京書籍)編集委員
 

担当経験のある科目