MISC

2007年

科学的な見方や考え方を育てる指導の工夫 ー小学校理科における「エネルギー変換」の教材としての可能性ー

岡山大学教育学部教育実践センター紀要
  • 高原芳明
  • 渡部陽平
  • 堀之内裕子
  • 金万旭
  • 金長善
  • 河田有紀
  • 吉岡勉
  • 平山元士
  • 稲田佳彦
  • 柿原聖治
  • 喜多雅一
  • 全て表示

7
1
開始ページ
9
終了ページ
19
記述言語
日本語
掲載種別
DOI
10.18926/14369
出版者・発行元
岡山大学教育学部附属教育実践総合センター

小学校中学年B区分の学習内容を相互に関連付けて考えるための視点として「エネルギー変換」を取り上げ、これをキーワードにした教材開発と授業設計を行った。岡山大学教育学部附属小学校の第4学年の児童を対象に研究授業を行い、児童の変容を学習の記録や授業前後のコンセプトマップの記述をもとに分析した。その結果、児童の中には、既習事項である「光」「熱」「電気」「力」とそれらがもたらす現象とを、相互に関連付けて考えようとする反応が見られるようになった。Attempts were made to correlate learning contents with each other in the physical science of elementary school science. The authors approached this subject from the energetic viewpoint. We developed some materials and disigned an instructon, based on the 'energy conversion.' One author conducted a science class to the fourth graders of elementary school attached to Okayama University. Then we made an analysis of the children's records of learning in class, and used a concept mapping. In this survey, it was found that some of the pupils tried to associate 'light', 'heat', 'electricity', and 'force' with some phenomena that were brought about from these concepts.

リンク情報
DOI
https://doi.org/10.18926/14369
CiNii Books
http://ci.nii.ac.jp/ncid/AA11529614
CiNii Research
https://cir.nii.ac.jp/crid/1390853649478665344?lang=ja
URL
http://id.ndl.go.jp/bib/8761442
URL
http://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/14369
ID情報
  • DOI : 10.18926/14369
  • ISSN : 1346-3705
  • CiNii Articles ID : 120002308164
  • CiNii Books ID : AA11529614
  • CiNii Research ID : 1390853649478665344

エクスポート
BibTeX RIS