Ryoju Hamada
(浜田 良樹)
Modified on: 01/17
Profile Information
- Degree
-
Doctor of Information Science(Computer Law)(Tohoku University)Master of Information Sciences(Tohoku University)
- Researcher number
- 70361152
- ORCID ID
- https://orcid.org/0000-0001-6909-0647
- J-GLOBAL ID
- 200901011906098946
- researchmap Member ID
- 5000047810
あらゆる科学技術は社会によって受容されて普及します。それはたいていビジネスによって媒介されます。これからのエンジニアは、社会とビジネスを見据え、自分のやっていることの潜在的な社会的価値、時としてその脆弱性を理解していなければなりません。しかし、簿記や会計の勉強は時間がかかるし、業種の違いを捨象してしまいます。かかるニーズに応えようと、「BASEビジネスゲーム」という教材を開発しました。2007年から現在まで、医療、製造、ソフト、サプライチェーン、畜産、漁業など8カテゴリー19種類のゲームを開発し、延べ2000人以上の学生・社会人を指導して来ました。それが世界に通用するかどうかを世界のフィールドで試してみたいと考え、タイのタマサート大学に5年1か月にわたり勤務しました。2018年にはこの業界のトップである国際シミュレーション&ゲーミング学会(ISAGA)の第49回総会(22か国160名)をタイで主催し、同年会長となりました。ISAGA傘下の日本シミュレーション&ゲーミング学会では副会長・学術委員長を務めています。
Research Areas
4Research History
12-
Aug, 2019 - Present
-
Apr, 2016 - Sep, 2019
-
Jul, 2014 - Jul, 2019
-
May, 2014 - Jun, 2014
-
Aug, 2010 - Jun, 2014
-
Oct, 2009 - Sep, 2011
-
Apr, 2001 - Mar, 2003
-
Apr, 2000 - Mar, 2001
-
Apr, 1997 - Mar, 2000
Education
6-
- 2001
-
- 1997
Papers
57-
開発こうほう, (701) 38-42, Jan, 2022
-
Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 13219 LNCS 239-253, 2022
-
15(2) 21-28, Jul, 2021 Peer-reviewed
-
Translational Systems Sciences, 25 235-253, 2021
-
Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 11988 LNCS 343-357, 2021
-
シミュレーション&ゲーミング, 28(1) 73-73, Nov 30, 2018
-
Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 10825 34-40, 2018
-
Advances in Intelligent Systems and Computing, 685 69-76, 2018
-
Transactions of the Japanese Society for Artificial Intelligence, 33(5) A-I13_1-4, 2018
-
Journal of Simulation/Gaming for Learning and Development, 2(2) 37-52, Dec, 2017 Peer-reviewedCorresponding author
-
Proceedings - 11th 2016 International Conference on Knowledge, Information and Creativity Support Systems, KICSS 2016, Jun 16, 2017 Peer-reviewed
-
監査研究 = Journal of the Institute of Internal Auditors-Japan, 43(6) 1-9, Jun, 2017
-
Journal of Japan Association of Simulation and Gaming, 25(2) 99-105, 2017 Peer-reviewed
-
ASIAN JOURNAL OF TECHNOLOGY INNOVATION, 25(2) 330-344, 2017
-
Interdisciplinary Information Sciences, 23(2) 145-162, 2017
-
The 11th International Conference on Knowledge, Information and Creativity Support Systems, 10-15, Nov 10, 2016 Peer-reviewed
-
Journal of Intelligence Informatics and Smart Technology, 1(1) 1-5, Sep, 2016 Peer-reviewed
-
Proc. of 43rd Annual Conference, The Association for Business Simulation and Experiential Exercise, 43 8-16, Mar 23, 2016 Peer-reviewed
-
BMEiCON 2016 - 9th Biomedical Engineering International Conference, Jan 1, 2016
-
Journal of Simulation/Gaming for Learning and Development,, 1(1) 1-17, 2016 Peer-reviewed
Misc.
33-
シミュレーション&ゲーミング, 33(1) 23-25, Jun 5, 2023
-
シミュレーション&ゲーミング, 32(1) 29-30, Jun 30, 2022
-
シミュレーション&ゲーミング, 31(2) 156-157, Jan 30, 2022
-
助成研究論文集 / 北海道開発協会開発調査総合研究所 編, 81-106, 2020
-
シミュレーション&ゲーミング, 29(2) 107-107, 2020
-
シミュレーション&ゲーミング, 29(2) 97-98, 2020
-
Proceedings of Annual Conference of Japanese Society for Engineering Education, 2020 174-175, 2020
-
シミュレーション&ゲーミング, 30(2) 110-110, 2020
-
シミュレーション&ゲーミング, 28(2) 114-114, 2019
-
シミュレーション&ゲーミング, 29(1) 49-49, 2019
-
シミュレーション&ゲーミング, 27(1) 42-43, 2018
-
シミュレーション&ゲーミング, 25(2) 131-132, Nov 25, 2017
-
人工知能学会全国大会論文集, JSAI2017 1P2OS28b4-1P2OS28b4, 2017
-
シミュレーション&ゲーミング = Studies in simulation and gaming, 24(1) 30-32, Jun, 2014
-
23(2) 12-14, Dec, 2013
-
22 714-715, Aug 19, 2010
-
北海道立総合研究機構工業試験場報告, (309), 2010
-
日本感性工学会大会予稿集(CD-ROM), 11th, 2009
-
JST産学官連携ジャーナル, 4(9) 4-5, 2009
-
IPSJ SIG Notes, 2006(43) 57-62, May 12, 2006
Books and Other Publications
16-
Springer Singapore, Nov, 2019
-
東北ニュービジネス協議会, 2007
-
東北ニュービジネス協議会, 2007
-
東北大学研究推進・知的財産本部, 2005
-
東北大学研究推進・知的財産本部, 2005
-
多賀出版, 2004
-
東北大学研究推進・知的財産本部, 2004
-
多賀出版, 2004
-
東北大学研究推進・知的財産本部, 2004
-
共立出版情報フロンティアシリーズ, 2001
-
共立出版情報フロンティアシリーズ, 2001
-
日本経済新聞社, 1997
-
日本経済新聞社, 1997
Presentations
20-
14th International Conference on Knowledge, Information and Creativity Support Systems (KICSS2019), Nov 21, 2019
-
日本シミュレーション&ゲーミング学会全国大会論文集2019年秋号, Nov 9, 2019
-
50th Conference of International Simulation and Gaming Association (ISAGA2019), Jul 26, 2019
-
Proceedings - 11th 2016 International Conference on Knowledge, Information and Creativity Support Systems, KICSS 2016, Jun 16, 2017
-
BMEiCON 2016 - 9th Biomedical Engineering International Conference, Jan 1, 2016
-
シミュレーション&ゲーミング = Studies in simulation and gaming, Dec, 2015
-
Asia-Pacific Programme of Educational Innovation for Development (APEID), 2011
-
34th POD(Professional Organizational Development Network in Higher Education) Conference, 2009
-
IPSJ SIG Notes, May 12, 2006
-
IPSJ SIG Notes, Dec 9, 2005
-
IEICE technical report. Social Implications of Technology and Information Ethics, Jul 14, 2005
-
監査研究, May, 2005
-
IPSJ SIG Notes, Aug 28, 2003
-
情報処理学会研究報告電子化知的財産・社会基盤(EIP), Aug 28, 2003
-
IPSJ SIG Notes, Feb 24, 2001
-
IPSJ SIG Notes, May 28, 1998
-
Technical report of IEICE. Forum on advanced communications ethics, Jul 26, 1996
-
Technical report of IEICE. Forum on advanced communications ethics, May 29, 1996
Professional Memberships
2Works
6-
2007 - 2008
-
2007 - 2008
-
2005
-
2005
Research Projects
6-
官民交流共同研究, 2001
-
0106 (Japanese Only), 2001
-
1993
-
1993