YU NAKAHASHI

J-GLOBAL         Last updated: Nov 5, 2018 at 15:45
 
Avatar
Name
YU NAKAHASHI
Affiliation
Musashi University
Section
Faculty of Sociology Department of Socio-Media Studies
Job title
Associate Professor
Research funding number
80389064
Twitter ID
@nakahashi_yu

Research Interests

 
 

Research Areas

 
 

Published Papers

 
中橋雄
情報の科学と技術   68(8) 406‐411(J‐STAGE)   2018   [Invited]
脇本健弘, 稲垣忠, 寺嶋浩介, 中橋雄, 島田希, 堀田龍也, 坂口真
日本教育工学会論文誌   40(Suppl.) 145‐148   Jan 2017   [Refereed]
NAKAHASHI Yu, NAKAGAWA Hitoshi, SATO Yukie, AOYAMA Yuki
Japan Journal of Educational Technology   40(Suppl.) 105-108   2017   [Refereed]
本研究は,開発中の国語科学習者用デジタル教科書のマーカー機能と授業支援システムの転送提示機能を活用して言葉を検討させる授業における教師の指導方略の構成要素を抽出することを目的としたものである.小学校・6年生・国語「『鳥獣戯画』を読む」の単元における授業実践を参与観察・ビデオ記録し,教室内の現象(発話と振る舞い)を書き起こし,学習者用デジタル教科書活用場面における教師の指導方略の構成要素をコード化して抽出した.本実践における55件の活用場面をオープンコーディングした結果,4カテゴリー14項目...
ASAI Kazuyuki, NAKAHASHI Yu, KUROKAMI Haruo, KUBOTA Kenichi
Japan Journal of Educational Technology   37(4) 505-512   2014
The purpose of this study was to clarify the range about an image of media literacy that technical books convey about it through practice reports. We analyzed practice reports for the following abilities and characteristics. (1) Characteristics of...
NAKAHASHI Yu, INAGAKI Tadashi, OKAMOTO Kyosuke
Japan Journal of Educational Technology   36(0) 17-20   2012
高等学校教科「情報」の学習指導要領では,「情報とメディアの特徴」を学ぶことが明記された.そうした教育が実践されるにあたり,学習リソース不足や教育方法の未開発などが問題となる.本研究の目的は,メディアの意味と特徴を学ぶメディア教育用のデジタル教材を開発し,実証授業を通じて,学習者が(1)メディアの特徴をどの程度理解できるか,(2)教材と授業にどのような印象をもつのかを明らかにすることである.その結果,(1)インタラクティブ性をもつデジタル教材において,メディアの特徴を理解することに一定の効果...
岩崎 千晶, 中橋 雄
Journal of the educational application of information and communication technologies   13(1) 11-15   Nov 2010   [Refereed]
NAKAHASHI Yu, TERASHIMA Kosuke, NAKAGAWA Hitoshi, OTA Izumi
Japan journal of educational technology   33(4) 373-382   Feb 2010   [Refereed]
The present research is about the interaction among learners generated via educational activities in which learners presented their thinking through interactive whiteboards. The objective was to develop the instructional strategy model teachers us...
Instructional Strategies for Promoting Joint Thinking and Dialogue among Learners by means of Interactive Whiteboards
YU NAKAHASHI, KOSUKE TERASHIMA, HITOSHI NAKAGAWA and IZUMI OTA
EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH   33 155-165   2010   [Refereed]
NAKAHASHI Yu, MORIOKA Hiroshi, MAEDA Yasuhiro
Japan journal of educational technology   32 21-24   Dec 2008   [Refereed]
メディアで表現し,伝え合う活動は,学力を高める方法のひとつとして重要な役割を果たすと考えられるが,授業設計・指導方法の未開発,学習リソース不足,教師支援の不足といったことが問題となっている.そこで,経験が少ない教師でもメディア制作の実践ができるように,モデル実践から授業設計・指導方法を学ぶ教師用教材を開発した.この教材は,「子どもが主体的にメディア制作に取り組む活動のプロセスを教授学習における『制御と発見』と『知識・技能と見方・考え方』の2軸からなるマトリクス上に画像を用いて視覚的に表現す...
NAKAHASHI Yu, TODA Shusuke, UCHIGAITO Takayuki, KUBOTA Kenichi, MIZUKOSHI Toshiyuki
Journal of the Faculty of Human Cultures and Sciences, Fukuyama University   7 23-32   Mar 2007
In this research, we gathered educational practice cases seen in lower secondary schools utilizing ICT over this 5-year period. By organizing and categorizing the cases, we hope to change teacher's way of thinking toward classes utilizing ICT. We ...
NAKAHASHI Yu, YAEGASHI Kazaru
Japan journal of educational technology   30 125-128   Dec 2006   [Refereed]
本稿は,Web動画教材による課題遂行時間を可視化することで,教材の問題点を明らかにするログシステムの開発結果を報告するものである.このログシステムは,Web動画教材における学習者の「動画視聴時間」,「作業時間」,「動画教材の操作履歴」が,セグメント(動画が動き始めてから自動で一時停止するまでの間隔)ごとに記録される仕組みになっている.「動画視聴時間」,「作業時間」は,自動的にグラフ化される.グラフを参照し,「動画視聴時間」と「作業時間」に大きな差がある箇所には,教材に何かしらの問題があると...
NAKAHASHI Yu, ONISHI Motoyuki, OKANO Takasei, KUBOTA Kenichi
Japan journal of educational technology   29(Suppl.) 21-24   Mar 2006   [Refereed]
本研究は,ディジタルメディア表現能力を高めるために模倣学習を行うWeb動画教材の開発と評価・改善プロセスについて報告するものである.先行研究の学習モデルに基づき,実際にDTP実習を支援する学習環境を開発した.その評価プロセスから,学習者が一人で模倣学習を完遂するために,システム面で改善すべき機能が明らかとなった.それらの機能を実装した結果,学習者が一人で模倣学習を完遂できるレベルに教材の質を高めることができた.ただし,学習者の個人差に配慮するべきいくつかの課題は残された.
UCHIGAITO Takayuki, NAKAHASHI Yu, ASAI Kazuaki, KUBOTA Kenichi
Japan journal of educational technology   29(4) 587-596   Mar 2006   [Refereed]
Researchers have been actively discussed methodologies in Japan Society for Educational Technology. They began to recognize the value of Qualitative methodologies, for instance, focusing on communication processes in classroom situation. The autho...
KUROKAMI Haruo, UCHIGAITO Takayuki, NAKAHASHI Yu
Japnese Journal of Educational Media Research   13(1) 37-51   2006
Three kinds of experimental uses of digital terrestrial broadcasting (DTB) in schools were conducted in the Hokuriku area These experiments focused on the interactivity of DTB in education and aimed to test efficiency of "public access" for elemen...
NAKAHASHI Yu
Japnese Journal of Educational Media Research   12(1) 71-85   2006
The author described a review of advanced research and discussed issues left for the future study in order to reconsider the research on media literacy. The author conducted a research on media literacy by the following points.・definition: How has...
NAKAHASHI Yu
Japan journal of educational technology   29(2) 119-131   Oct 2005   [Refereed]
In this paper, the author aims to figure out in what situation and how the learner can acquire the creativity by using digital media, as a part of Media Literacy. As a result of qualitatively analyzing learners' activities to create some products ...
Nakahashi Yu
Journal of the Faculty of Human Cultures and Sciences, Fukuyama University   5 129-148   Mar 2005
The author described a review of advanced research and discussed issues left for the future study in order to reconsider the research on media literacy. The author conducted a research on media literacy by the following points.・definition : How ha...
NAKAHASHI Yu, MIZUKOSHI Toshiyuki
Japan journal of educational technology   27 41-44   Mar 2004   [Refereed]
メディア・リテラシーの研究は,多様な立場があることによる混乱,新しい時代への対応といった問題を抱えている.そこで,本研究ではあらためてメディア・リテラシーの構成要素の整理を行った.そして,それを観点として,文献等で報告されている教育実践の事例分析を行った.その結果,多様な実践の位置づけを構成要素から捉えることができた.そして,(1)議論の際には対象としているのがどの構成要素なのか共通認識しておくこと,(2)教育実践では,いくつかの活動を多層的に組み合わせて構成要素をスパイラルに高めていくこ...
NAKAHASHI Yu, OKANO Takasei, KUBOTA Kenichi
Japnese Journal of Educational Media Research   10(2) 31-37   2004
The possibility of using digital media is expanding as communication tools in intercultural education. For instance, the Internet makes it possible for us to communicate easily with people overseas without spending so much. Digital cameras and vid...
中橋雄, 水越敏行
日本教育工学会論文誌   27(Suppl.) 41-44   2003
Mizukoshi Toshiyuki, Terashima Kosuke, Nakahashi Yu, Doi Daisuke
Journal of informatics   17 51-81   Aug 2002
NAKAHASHI Yu, IMADA Kouichi
Research report of JET Conferences   2002(3) 53-58   May 2002
NAKAHASHI Yu
Japan journal of educational technology   25(Suppl.) 199-204   Aug 2001   [Refereed]
近年, 総合的学習に注目が集まる中で, 課題解決に必要となる技能の育成が重要視されつつある.本研究は, その中でも, 生徒が本格的な総合的学習に臨む前に, ある程度の課題解決技能を育成しておく重要性に着目し, カリキュラム開発を行った.その際, 技能のための技能学習にとどまるのではなく, 実際の課題解決場面で生きて活用されるために「技能活用のイメージをもたせる」「高次のコミュニケーション能力を育む」という点を重視した.本稿では, 実践後に実施した生徒へのアンケートから, カリキュラム開発視...
TERASHIMA Kousuke, NAKAHASHI Yu, MIZUKOSHI Toshiyuki
Research journal of educational methods.   26 109-117   Mar 2001   [Refereed]
The purpose of this research is to summarize the preparations for the new course of study that have been made in lower secondary schools. We asked fifty-five lower secondary schools throughout Japan to send us their case study reports or publicati...
TAGUCHI Mana, TERASHIMA Kosuke, NAKAHASHI Yu, KATO Yuka, MIZUKOSHI Toshiyuki
Japnese Journal of Educational Media Research   6(2) 13-25   2000
This study examined the influence of two TV programs about environment on undergraduates and primary school children. The authors tried to clarify the effect of the preceding TV programs on the scene appeal of the succeeding one and on organizing ...

Books etc

 
中川 一史, 村井 万寿夫
ぎょうせい   Apr 2010   ISBN:4324089086
中川 一史, 中橋 雄 (Part:Joint Editor)
ぎょうせい   Mar 2009   ISBN:4324085927
水越 敏行, 久保田 賢一
日本文教出版   Aug 2008   ISBN:4536600051
中川 一史, 北川久 一郎, 佐藤 幸江, 前田 康裕
ぎょうせい   Jun 2008   ISBN:4324082677
久保田 賢一, 岩崎 千晶, 中橋 雄 (Part:Joint Work)
北大路書房   Jan 2008   ISBN:4762825875
水越 敏行, 生田 孝至 (Part:Joint Work)
図書文化社   Apr 2005   ISBN:4810054489
久保田 賢一, 黒上 晴夫 (Part:Joint Work)
日本文教出版   Feb 2003   ISBN:4536400966
水越 敏行 (Part:Joint Work)
明治図書出版   Nov 2002   ISBN:418068120X
久保田 賢一, 水越 敏行 (Part:Joint Work)
日本文教出版   Jul 2002   ISBN:4783010099
水越 敏行, 情報コミュニケーション教育研究会 (Part:Joint Work)
日本文教出版   Mar 2002   ISBN:453640094X

Misc

 
脇本 健弘, 稲垣 忠, 寺嶋 浩介, 中橋 雄, 島田 希, 堀田 龍也, 坂口 真
日本教育工学会研究報告集   16(1) 511-517   Mar 2016
NAKAHASHI Yu
日本教育工学会研究報告集   2012(3) 7-12   Jul 2012
NAKAHASHI Yu, YAMANAKA Akitaka, INAGAKI Tadashi
日本教育工学会研究報告集   2012(2) 45-50   May 2012
黒上 晴夫, 内垣戸 貴之, 中橋 雄
視聴覚教育   62(6) 28-32   Jun 2008
TERASHIMA Kosuke, NAKAHASHI Yu, TODA Shusuke
Research report of JET Conferences   2007(3) 19-24   Jul 2007
NAKAHASHI Yu, MIZUKOSHI Toshiyuki
日本教育工学会大会講演論文集   20 205-208   Sep 2004
NAKAHASHI Yu
日本教育工学会大会講演論文集   20 407-408   Sep 2004
NAKAHASHI Yu, MIZUMOTO GO, YABU Tomoko, KUBOTA Kenichi
日本教育工学会大会講演論文集   18 735-736   Nov 2002
MIZUKOSHI Toshiyuki, NAKAHASHI Yu
日本教育工学会大会講演論文集   18 97-100   Nov 2002
NAKAHASHI Yu
日本教育工学会大会講演論文集   19(1) 247-248   Oct 2003
黒上 晴夫, 内垣戸 貴之, 中橋 雄
Japanese journal of educational media research   13(1) 37-51   Oct 2006
中橋 雄, 今田 晃一
Research report of JET Conferences   1(2) 13-18   Mar 2001
中橋雄, 今田晃一
日本教育工学会研究報告集   (01-2) 13-18   Mar 2001

Conference Activities & Talks

 
What do Interactive Whiteboards and Tablet PCs bring to a classroom?
Nakahashi, Y., Inagaki, T., Nakagawa, H., Murai, M., Shimizu, M., Uchigaito, T., Yamamoto, T., Kurihara, K. & Futaki, S
World Conference on Educational Multimedia   27 Jun 2011   
Learning Effects of Fieldwork Using iPod touch and Transformations in the Media Cognition of Learners
YU NAKAHASHI, Terashima, K., Nakagawa, H., Takada, K.
Poster Presented at ED-MEDIA2009 World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications   Jun 2009   
Analyzing Learning Environments of Distance Education in Japan
YU NAKAHASHI, Kubota, K., Terashima, K., Morioka, H.
Distance Learning and the Internet Conference (DLI) 2008   Nov 2008   
Formative evaluation of Multimedia based learning material Hands-on activity in Photo video Production
YU NAKAHASHI, Hiroshi MORIOKA, Yasuhiro MAEDA
"International Conference for Media in Education 2008   Aug 2008   
Trend of Distance Learning Courses at Japanese Universities
YU NAKAHASHI, Kenichi KUBOTA, Kosuke TERASHIMA, Hiroshi MORIOKA
International Conference for Media in Education 2008   Aug 2008   
Development of a Web-based Teacher's Guide for Media Literacy Education
YU NAKAHASHI, Hiroshi MORIOKA, Yasuhiro MAEDA, Toshiyuki MIZIKOSHI
International Conference for Media in Education 2008   Aug 2008   
A new viewpoint and methodology for teaching-learning analysis ―― Utilizing the second dimension matrix ――
YU NAKAHASHI, Toshiyuki MIZUKOSHI
International Conference for Media in Education 2007   Sep 2007   
Research on Cases of ICT Utilization in Lower Secondary Schools
YU NAKAHASHI, Shusuke TODA, Takayuki UCHGAITO, Kenichi KUBOTA, ToshiyukiMIZUKOSHI
International Conference for Media in Education 2006   Jul 2006   
The Role of Media Literacy Education : Cultivating Moral in IT-era
YU NAKAHASHI, Toshiyuki MIZUKOSHI
KAEIM Korea-Japan Joint International Conference(3rd)   Sep 2005   
Developing a Learning Environment for Nurturing Creativity by Digital Media
YU NAKAHASHI, Takasei OKANO, Motoyuki ONISHI, Kenichi KUBOTA
International Symposium & Conference Educational Media in Schools   Aug 2004   
The aim of Information Education beyond Computer Skill Training
YU NAKAHASHI, Takayuki Uchigaito, Shinsaku Takimoto
2003KAEIB   Sep 2003   

Research Grants & Projects

 
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grants-in-Aid for Scientific Research(若手研究(B))
Project Year: 2008 - 2009    Investigator(s): Yu NAKAHASHI
In this study, the authors developed and managed the teachers' guide and community site for media literacy education. And we investigated the merit and demerit of them. As a result, we found out that the appropriate support system made teaching th...
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(B))
Project Year: 2006 - 2007    Investigator(s): Masataro MIYAKE
The purpose of this research project is to develop the teachers' resource guide for children media literacy, and to develop a learning resource for students.This resource guide for teachers Media-Literacy knowledge can be acquired.At the same time...
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(B))
Project Year: 2005 - 2008    Investigator(s): Kenichi KUBOTA
Media Literacy