Setsuko NAKAYAMA

J-GLOBAL         Last updated: Dec 6, 2019 at 22:11
 
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Name
Setsuko NAKAYAMA
Affiliation
Chiba University
Section
Faculty of Education

Research Areas

 
 

Published Papers

 
A Lesson Practice of Consumption and Environment in Home Economics: Focusing on the disposal process
Mio SCHAEFER, Keiko KUBO, Setsuko NAKAYAMA
Bulletin of The Faculty of Education, Chiba University   67 207-212   Mar 2019
Current trends of educational practices using picture books in Chinese elementary schools: Case studies of life education
Setsuko NAKAYAMA, Peng xiang XIA
Bulletin of The Faculty of Education, Chiba University   67 25-31   Mar 2019
自らの消費行動に焦点をあてた家庭科の消費環境学習
シェイファー 実緒,中山 節子,久保 桂子
千葉大学教育学部研究紀要   66(2) 127-132   Mar 2018
家庭科教育における家庭経済領域の指導内容
久保 桂子,中山 節子
千葉大学教育学部研究紀要   66(2) 263-266   Mar 2018
教科指導におけるICT活用の具体化 : 実技教科の特徴を生かして
松尾 七重,樋口 咲子,本多 佐保美,小橋 暁子,伊藤 葉子,中山 節子,木下 龍,辻 耕治
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University   66(1) 161-168   Dec 2017
教科指導におけるインクルーシブ教育 : 実技教科の特徴を生かした指導の具体化
細川 かおり,樋口 咲子,本多 佐保美,小橋 暁子,伊藤 葉子,中山 節子,木下 龍,辻 耕治,鈴木 隆司,松尾 七重
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University   66(1) 181-190   Dec 2017
小学生を対象とした災害時を想定した調理実習の教材開発と授業分析
石田 綾子,中山 節子
千葉大学教育学部研究紀要   66(1) 1-7   Dec 2017
消費者として情報を読み取る力を育む教育実践
山科 実緒,中山 節子,久保 桂子
千葉大学教育学部研究紀要   65 245-252   Mar 2017
「生活時間」を教材としたESD の実践
小野 恭子,中山 節子,伊藤 葉子,西原 直枝
弘前大学教育学部紀要   116(1) 81-88   Oct 2016
Characteristics of Time Use by Indonesian Youth Aged 10 to 19 -As Seen through Comparison with Japanese Youth-
Setsuko NAKAYAMA, Midori OTAKE
Journal of Asian Regional Association for Home Economics   22(2) 80-88   Jun 2015   [Refereed]
ESD(Education for Sustainable Development)に関する教員研修の現状と課題
福島嵐,中山節子
千葉大学教育学部研究紀要   64 187-193   Mar 2016
教員養成大学大学生の生活・労働への準備性に関する一考察
田村愛架,中山節子, 藤田昌子, 小野恭子
鹿児島大学教育学部研究紀要   66 103-117   Mar 2015
貧困・格差・セーフティネットの諸課題を家庭科でどう捉えるか−「貧困生活シミュレーション」からの考察−
中山節子
年報・大学家庭科研究   35 19-24   May 2014   [Refereed]
教員養成におけるESD指導向上のための教材開発:小学校家庭科の授業づくり
伊藤葉子,中山節子
千葉大学教育学部研究紀要   62 177-182   Mar 2014
アジア6カ国の生活時間国際比較−インド生活時間ミクロデータを用いて−
中山節子
千葉大学教育学部研究紀要   62 293-300   Mar 2014
大学における生活経営学及び関連科目の現状
伊藤純,齊藤ゆか,福谷理恵,藤田智子,粕谷美砂子,中山節子,藤田昌子
生活経営学研究   (49) 35-42   Mar 2014   [Refereed]
教員養成大学間の連携による「社会保障」と「働き方」に関する授業実践
中山節子,藤田昌子,小野恭子,田村愛架
生活経営学研究   49(49) 24-34   Mar 2014   [Refereed]
Japanese and American high-school students’ awareness of poverty
Nakayama, Jeffry M. Byford, Yoko Ito
International Journal of Home Economics   6(2) 227-242   Feb 2014   [Refereed]
アジア諸国における家庭科プロフェッショナル育成プログラムの開発
中山節子,伊藤葉子,河村美穂,藤田智子,西原直枝
千葉大学教育学部研究紀要   63 29-34   Mar 2015
Education for Sustainable Development to Nurture Sensibility and Creativity An interdisciplinary approach based on collaboration between kateika (Japanese home economics), art, and music departments in a Japanese primary school
Yoko ITO, Setsuko NAKAYAMA
International Journal of Development Education and Global learning   6(2) 5-25   Sep 2014   [Refereed]

Misc

 
これからの家庭科教育(3)家庭科の学習を通じて学ぶ安心な暮らしの営み:生活,労働,学びの保障と子どもの自立を支える家庭科教育
中山節子,藤田昌子
日本家政学会誌   64(11) 743-748   Nov 2013
Book review:Education, Community Engagement and Sustainable development ?Negotiating Environmental Knowledge in Monteverde, Costa Rica
NAKAYAMA, Setsuko
The International Journal of Development Education and Global Learning   4(2)    Apr 2012

Books etc

 
小学校家庭科教育法
中山節子 (Part:Contributor, 授業計画と学習の改善につなげる授業評価の意味と方法)
Apr 2018   
Setsuko NAKAYAMA, Yoko ITO, Miho KAWAMURA, Tomoko FUJITA, Naoe NISHIHARA
A text book for Home Economics Professionals Learning Program
Jan 2017   
続・移行支援としての高校教育 大人への移行に向けた「学び」のプロセス
中山節子 (Part:Contributor, 青年期の自立と安心な暮らしの営みを支える −高等学校家庭科の実践から−)
Nov 2016   
家庭科教育
中山節子 (Part:Contributor, 第1章 授業を観察し、授業の流れを確認しよう 第3章 年間授業計画をつくってみよう 実践事例6 これからの衣生活を考えよう)
Aug 2015   
市民社会をひらく家庭科
中山節子 (Part:Contributor, 第?部 第5章 格差や貧困に目を向ける)
Jun 2015   
Mariet Tetty Nuryetty, Setsuko Nakayama, Edited by Midori Otake
Time Use Survey 2004 in Jakaruta, Indonesia
Mar 2015   
Time Use Survey 2004 in Jakaruta, Indonesia
Mariet Tetty Nuryetty, Setsuko Nakayama, Edited by Midori Otake (Part:Joint Work, 4.Economic Participation)
Tokyo Gakugei Press   Mar 2015   
家族生活の支援−理論と実際−
中山 節子、野中 美津枝 (Part:Contributor, 第8章 生活資源のマネジメント 1.生活時間のマネジメント)
Apr 2014   
時間貧困からの脱却にむけたタイムユースリテラシー教育−ESCAP地域の人間開発新戦略−
中山 節子
Feb 2013   
安心して生きる・働く・学ぶ −高校家庭科からの発信-
大竹美登利監修、中山節子・藤田昌子編集 (Part:Editor)
Jun 2012   

Research Grants & Projects

 
A Development of Learning and Training Program for Home Economics Professionals in Asian Regions
Project Year: 2014 - 2016    Investigator(s): Setsuko NAKAYAMA
ESD through Art Education -Encouraging the alternative ways of thinking by sensibility-
Project Year: 2012 - 2014
A practical study on PIP-method program for improving ESD teaching skills in Home Economics
Project Year: 2012 - 2013    Investigator(s): Setsuko NAKAYAMA
A Study of Home Economics curriculum to establish a sustainable living of Japanese high school students in unequal society
Project Year: 2011 - 2013
A comparative research of time-use in seven Asian countries by using Indian time-use micro data
Project Year: 2008 - 2009    Investigator(s): Setsuko NAKAYAMA
Characteristics of life style by gender in Thailand, Indonesia and Japan from time-use studies for couple
Project Year: 2003 - 2006

Social Contribution

 
第52回全日本・関東甲信越地区中学校技術・家庭科研究大会千葉大会(家庭科)
[Lecturer, Advisor]  Oct 2013 - Oct 2013