Shin Kurata

J-GLOBAL         Last updated: Jul 19, 2019 at 09:29
 
Avatar
Name
Shin Kurata
Nickname
Shin Kurata
E-mail
shin1222kuratanagasaki-u.ac.jp
Affiliation
Nagasaki University
Section
Faculty of Education
Research funding number
80713205

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Sep 2018
 - 
Mar 2019
Visiting Scholar, University of Hawaii, Manoa
 

Published Papers

 
Development of a System to Support Learning by Video Annotation on Portable Mobile Device and Verification of a Function to Support Reflection Activities
Shin Kurata,Takashi Fujiki,Masao Murota
17th Hawaii International Conference on Education   1123-1134   Jan 2019   [Refereed]
KURATA Shin, FUJIKI Takashi, MUROTA Masao
Japan Journal of Educational Technology   43(1) 31-41   2019
<p>This study developed a system supporting video annotation on portable mobile devices for Non-face-to-face educational purposes. We considered the three functions supporting video annotation in the "VOVAM" system based on two surveys. It was fou...
Proposal of a System that Supports Improvement of Lectures in Lesson Study at Teacher Training University
Shin Kurata,Takashi Fujiki,Masao Murota
16th International Conference for Media in Education   1-6   Aug 2018   [Refereed]
I-City, or a New Classroom for EFL in Times of Change: Its Theory and Practice
Shin Kurata, Norio Nakamura, Akiyoshi Suzuki, Kōichi Matsumoto
The Asian Conference on Language Learning ACLL2018   445-451   Apr 2018   [Refereed]
KURATA Shin, FUJIKI Takashi, MUROTA Masao
Japan Journal of Educational Technology   41(0) 201-204   2018   [Refereed]
<p>本研究の目的は,スマートフォンのような携帯型モバイル端末において,ビデオプレゼンテーションを視聴する学習者(以下,評価者)が簡易的に評価し,プレゼンテーションをした学習者(以下,発表者)に対し,その評価内容をわかりやすく提示する学習環境の提供である.そのため,評価者がドラッグ&ドロップで簡単に評価できる機能と,発表者が視覚的に自分の発表を振り返る機能を持ったビデオプレゼンテーション相互評価支援システムを開発した.被験者実験の結果,開発したシステムは,評価者の評価活動を簡便性の面から支...
Development of Video Presentation Mutual Evaluation Support System with Portable Mobile-Devices using Drag and Drop Evaluation Function
Shin Kurata,Takashi Fujiki,Masao Murota
Work-in-Progress Poster (WIPP) Proceedings of the 25rd International Conference on Computers in Education ICCE   7-9   Dec 2017   [Refereed]
Traditional Educational Limitations due to Geography & Economy Can Be Addressed by Modern Technology: “iCT” Project
Akiyoshi Suzuki, Norio Nakamura, Shin Kurata, Koichi Matsumoto
11th International Multi-Conference on Society, Cybernetics and Informatics   50-55   Jul 2017   [Refereed]
織田 芳人, 藤木 卓, 倉田 伸, 瀬戸崎 典夫
基礎造形 = Basic design and art : 日本基礎造形学会論文集・作品集   (25) 17-24   2016   [Refereed]
Developing an Online Video Presentation Evaluation System to Promote Mutual Evaluation and Survey of Operability
Kurata Shin, Fujiki Takashi, Murota Masao
24TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTERS IN EDUCATION (ICCE 2016)   404-406   Nov 2016   [Refereed]
Practice of Cooperative Learning of Knowledge Construction Online and Learner’s Attitude
Shin Kurata,Takashi Fujiki,Masao Murota
The 23nd International Conference on Computers in Education   199-201   Dec 2015   [Refereed]
Features of Creating Flash Card Materials for Reflecting on Learned Contents
Shin Kurata
The 22nd International Conference on Computers in Education   569-571   Dec 2014   [Refereed]
藤木 卓, 倉田 伸
九州地区国立大学教育系・文系研究論文集   1(2)    Mar 2014   [Refereed]
本研究では,情報科におけるSSPの学習において,ローカルマシンで学習するSSPと,リモートサーバで学習するSSPにおける学習者の意識を比較するとともに,情報科でSSPを使った授業を実施する場合の問題点や注意点を明らかにすることを目的として授業実践を行った。その結果,以下のことが明らかになった。・ローカルマシンでSSPを行うことは,作業がスムーズに行えることに加え,リモートマシンでSSPを行うことと同じ感覚で実施できる。・複数のプログラミング言語等が混在すると学習した内容を応用してシステムを...
KURATA Shin, SETOZAKI Norio, FUJIKI Takashi
Japan Journal of Educational Technology   38(0) 129-132   2014   [Refereed]
授業中に行った学習内容や授業状況の場面(以下,授業場面)を振り返ることは学習者にとって重要だが,膨大な人的・時間的コストのため困難である.そこで本研究は,授業場面を撮影した静止画を利用したフラッシュ型教材(以下,FS教材)の作成に適するツールを検証する.そのため「PowerPoint」「Scratch」「Skitch」の3つのツールの比較調査を行い,実践的な活用の観点から評価した.その結果,「作成の簡単さ」と「作成の速さ」の観点よりSkitchが優れていることが示された.またSkitchは...
KURATA Shin, FUJIKI Takashi, TERASHIMA Kosuke
Japan Journal of Educational Technology   33(0) 13-16   2009   [Refereed]
情報モラル(倫理)の指導において,取り上げる問題場面(問題文自体)を学習者に作成させることにより学習内容と日常の体験を関連させることができる作問演習に注目した.作問演習方法として題材法,訂正法,類題法に焦点をあて,平嶋(2005)の作問理論を元に問題を構成して授業実践を試行した.その結果,作問演習による学習は通常の問題解決による学習に対し効果的な学習が可能であること,また訂正法による指導は難易度が高い問題に対し効果的であることが分かった.
KURATA Shin, FUJIKI Takashi, MORITA Yusuke
Japan Journal of Educational Technology   27(0) 181-184   2004   [Refereed]
文章のスクロールは,学習者に,限られた範囲で情報を効率よく提示できる反面,文章が常に動き知覚しにくい特徴がある.この欠点を補うため,スクロールする文章を文節単位で停止をするシステム(文節単位停止システム)を開発した.また,それが従来通りのスクロール(普通スクロール)に対して,記憶効果に違いがあるのかを検討した.その結果,文節単位停止システムによるスクロールの方が,記憶の保持に関して高い効果があるということがわかった.また,誤答の分類により,文字列自体の回答位置の間違いによる誤答に関し,文節...
Shin Kurata,Takashi Fujiki,Masao Murota
International Journal for Educational Media and Technology   13(1) 84-94   Jul 2019   [Refereed]
This study aims to propose a method to support university students’ self-reflection to improve their teaching skills on portable mobile devices in an asynchronous online environment. To achieve this, we examine a method of improving teaching skill...

Misc

 
瀬戸崎 典夫, 吉田 光里, 藤井 佑介, 倉田 伸
長崎大学教育学部紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Nagasaki University   4 131-145   Feb 2018
倉田 伸, 藤木 卓, 室田 真男
日本教育工学会研究報告集   17(1) 553-556   Mar 2017
倉田 伸, 中村 典生
長崎大学教育学部紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Nagasaki University   3 245-254   Mar 2017
笹本 健太, 倉田 伸
日本教育工学会研究報告集   16(4) 95-98   Nov 2016
倉田 伸, 藤木 卓, 室田 真男
日本教育工学会研究報告集   16(4) 79-82   Nov 2016
倉田 伸, 藤木 卓, 室田 真男
日本教育工学会研究報告集   15(3) 159-166   Jul 2015
倉田 伸, 藤木 卓, 室田 真男
日本教育工学会研究報告集   15(1) 209-216   Feb 2015
Study of Possibility to Create Flash Card Materials for Reflecting on Learned Contents by Skitch during class
Shin Kurata
International Symposium of Geospatial Information Science and Urban Planning   17 40-44   Feb 2015   [Refereed]
Analysis of Tools on Creating of Flash Card Materials for Reflection to Learning Contents
Shin Kurata
International Symposium of Geospatial Information Science and Urban Planning   16 169-173   Feb 2014
KURATA Shin, FUJIKI Takashi
日本教育工学会研究報告集   2013(2) 75-78   May 2013
FUJIKI Takashi, KURATA Shin
Bulletin of Faculty of Education, Nagasaki University. Curriculum and teaching   (53) 35-42   Mar 2013
FUJIKI Takashi, KURATA Shin
Bulletin of Faculty of Education, Nagasaki University. Curriculum and teaching   (52) 41-47   Mar 2012
FUJIKI Takashi, YAMASHITA Kouji, MORITA Yusuke, MATSUMOTO Hiroaki, SATO Shinya, KURATA Shin, YAMAMICHI Ippei, MORI Miki
Bulletin of Faculty of Education,Nagasaki University. Curriculum and teaching.   (42) 49-58   Mar 2004
YAMASHITA Kouji, FUJIKI Takashi, MORITA Yusuke, MATSUMOTO Hiroaki, SATO Shinya, KURATA Shin, YAMAMICHI Ippei, MORI Miki
Research report of JET Conferences   2003(3) 67-72   May 2003

Conference Activities & Talks

 
Development of a System to Support Learning by Video Annotation on Portable Mobile Device and Verification of a Function to Support Reflection Activities
Shin Kurata,Takashi Fujiki,Masao Murota
17th Hawaii International Conference on Education   7 Jan 2019   
Proposal of a System that Supports Improvement of Lectures in Lesson Study at Teacher Training University
Shin Kurata,Takashi Fujiki,Masao Murota
16th International Conference for Media in Education   16 Aug 2018   
I-City, or a New Classroom for EFL in Times of Change: Its Theory and Practice
Shin Kurata, Norio Nakamura, Akiyoshi Suzuki, Kōichi Matsumoto
The Asian Conference on Language Learning 2018   29 Apr 2018   
Development of Video Presentation Mutual Evaluation Support System with Portable Mobile-Devices using Drag and Drop Evaluation Function
Shin Kurata,Takashi Fujiki,Masao Murota
the 25rd International Conference on Computers in Education   7 Dec 2017   
Development Video Presentation Mutual Evaluation Support System with Mobile-Device and Analysis for Evaluation Activities
Shin Kurata,Takashi Fujiki,Masao Murota
15th International Conference for Media in Education   3 Aug 2017   
Developing an Online Video Presentation Evaluation System to Promote Mutual Evaluation and Survey of Operability
Shin Kurata,Takashi Fujiki,Masao Murota
The 24nd International Conference on Computers in Education   30 Nov 2016   
Practice of Cooperative Learning of Knowledge Construction Online and Learner’s Attitude
Shin Kurata,Takashi Fujiki,Masao Murota
The 23nd International Conference on Computers in Education   2 Dec 2015   
Study of Possibility to Create Flash Card Materials for Reflecting on Learned Contents by Skitch during class
Shin Kurata
International Symposium of Geospatial Information Science and Urban Planning   28 Feb 2015   
Features of Creating Flash Card Materials for Reflecting on Learned Contents
Shin Kurata
The 22nd International Conference on Computers in Education   2 Dec 2014   
Analysis of Tools on Creating of Flash Card Materials for Reflection to Learning Contents
Shin Kurata
International Symposium of Geospatial Information Science and Urban Planning   19 Feb 2014