基本情報

所属
東京大学 大学院人文社会系研究科
学位
修士(文学)(2021年3月 東京大学)

連絡先
shinnosukeokadahotmail.com
J-GLOBAL ID
202201009702711825
researchmap会員ID
R000043339

(English below)

「小説や映画、ドラマなどのフィクション物語作品を私たちがどのように鑑賞し、どのような影響を受け得るのか」という関心に基づき、英米圏の現代美学(分析美学)の手法でフィクションや物語、想像力などのトピックを研究しています。今までは特に、私たちがフィクションへの想像的参与を困難に感じる「想像的抵抗(imaginative resistance)」という現象を手掛かりにフィクション論一般に示唆を与える試みを行い、その成果を修士論文として執筆しました。

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現在の研究関心は以下の通りです。

⑴物語論の基礎概念の哲学的検討、あるいはメタ物語論

文学や映画などの物語作品一般に関する理論構築を目指す研究は、物語論(narratology)として蓄積が存在します。しかしそこで前提されてきた諸概念(例えば「物語(narrative)」「ストーリー(story)」「視点(point of view)」あるいは「焦点化(focalization)」など)は理論的な厳密さが問われてきませんでした。またそれらに関する哲学的な研究は少なく、十分とは言えません。

そこで私は、それらの物語に関する諸概念を哲学的な手法で問い直し、より明晰な形で概念を整理します。これは物語論を、その前提する概念を問い直すことによって更新するという意味で、メタ物語論的な試みと言えるでしょう。

「ストーリー」概念については2022年の第73回美学会全国大会で研究成果を発表し、学会誌『美学』にて論文を発表予定です。

⑵物語参与における想像力概念の分析

物語作品を鑑賞するときの私たちの心的状態を「想像(imagining)」という概念で特徴づけることは、近年の分析美学の研究においてある程度同意が取れていると言えます。しかしその「想像」概念の内実については、論者によって様々なとらえ方がされており、いまだに十分な整理がされているとは言えません。

私は特にR.ウォルハイムに遡る二つの想像力概念、つまり「中心的想像(central imagining)」と「非中心的想像(acentral imagining)」(Wollheim 1974; 1999)を巡る論争に着目します。そこから想像と視点を巡る議論を取り出すことによって、物語参与における想像力を適切に特徴づけられる想像理論の構築を目指します。

⑶文学の認知主義

芸術作品が私たちに知識をもたらし得るかという問題は、芸術作品の認知主義(cognitivism)として議論が重ねられてきました。文学の認知主義はその問題系のサブカテゴリに位置すると言えます。

文学の認知主義は複数の問題の重なり合ったものです。そのうちの一つはフィクションの認知主義の問題で、これは「非現実の事柄に関する記述から知識が得られるのか?」という問題です。またそれと結びついた問題として、「フィクションから知識が得られるとして、それはどのような種類の知識なのか?」という問題も存在します。

私はこの問題に取り組むにあたって、文学作品の物語としての側面、つまり出来事をある視点から叙述するという特徴に着目します。それによって文学作品から得られる知識を、他者の世界を見る視点の理解という形で定式化することを目指します。

⑷臨床分野におけるナラティブアプローチの哲学的検討

精神医学や看護学、あるいはケア論において1990年代から盛んになった「ナラティブアプローチ」は、患者本人の自分に起こった出来事に関する「語り」を重視するという特徴があります。私はそのようなナラティブアプローチにおいて用いられる諸概念(「オルタナティブ・ストーリー」「ダブルリスニング」「外在化」等)について、哲学的な見地から分析を行い、理論構築に貢献することを目指します。

 

I have been researching topics such as fiction, narrative, and imagination using the methods of Anglo-American contemporary aesthetics (analytic aesthetics), based on my interest in how we appreciate and are affected by fictional narrative works such as novels, films, and dramas. I have been attempting to suggest implications for fiction theory in general by taking the phenomenon of "imaginative resistance," in which we feel difficulty in imaginative participation in fiction, as a clue, and have written a master's thesis on the results of this research.

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My current research interests are as follows.

⑴Philosophical examination of the basic concepts of narrative theory, or meta-narratology

Research aimed at constructing theories on narrative works in general, such as literature and movies, has been accumulated as narratology. However, the various concepts (e.g., "narrative," "story," "point of view," or "focalization") that have been assumed in such studies have not been subjected to theoretical rigor. There are few philosophical studies on them, and they are not well studied.

Therefore, I reexamine these concepts of narrative in a philosophical way and organize them in a clearer form. This is a meta-narratological attempt to update narrative theory by rethinking the concepts on which it is based.

I presented the results of my research on the concept of "story" at the 73rd National Convention of the Aesthetic Society of Japan in 2022, and to publish an article in the journal Bigaku.

(2)Analysis of the concept of imagination in narrative engagement

Recent research in analytic aesthetics has to some extent agreed on the concept of "imagining" the mental state of audiences when they appreciate a narrative work. However, the details of the concept of "imagining" has not yet been fully clarified, as it has been interpreted in a variety of ways by different theorists.

I focus in particular on the debate over the two concepts of imagination, "central imagining" and "acentral imagining" (Wollheim 1974; 1999). By extracting from it the debate over imagination and point of view, we aim to construct the theory of imagination that can appropriately characterize imagination in narrative participation.

(3) Cognitivism in Literature

The question of whether a work of art can bring us knowledge has been repeatedly discussed as cognitivism of a work of art. Cognitivism of literature is a subcategory of this problematique.

Literary cognitivism is an overlap of several issues. One of them is the problem of cognitivism of fiction, which asks the question, "Can knowledge be gained from statements about unreal things?" A related question is, "If knowledge can be gained from fiction, what kind of knowledge is it?" I have been trying to answer this question in my work on literary works.

In tackling this question, I focus on the narrative aspect of literary works, that is, the characteristic of describing events from a certain point of view. In doing so, I aim to formulate the knowledge gained from literary works in the form of an understanding of the perspective from which others see the world.

⑷Philosophical Examination of Narrative Approaches in the Clinical Field

The "narrative approach," which has flourished since the 1990s in psychiatry, nursing, and care theory, is characterized by its emphasis on the patient's own "narrative" of events that have happened to him or her. I aim to analyze the concepts used in such narrative approaches ("alternative stories," "double listening," "externalization," etc.) from a philosophical perspective and contribute to the construction of theories.


研究キーワード

  5

論文

  2

MISC

  2

講演・口頭発表等

  3

所属学協会

  2

共同研究・競争的資金等の研究課題

  1
  • 国立研究開発法人科学技術振興機構 次世代研究者挑戦的研究プログラム(SPRING)「グリーントランスフォーメーション(GX)を先導する高度人材育成」プロジェクト 2021年10月 - 2024年3月
    岡田進之介