論文

査読有り
2020年3月25日

微分積分学における概念因子のコンセプトテストによる授業理解度向上について-ピア・インストラクションを導入した授業の実践と分析Ⅱ-;Improvement of Class Comprehension by Concept Test of Learning Factors in Calculus-Practice and analysis of lectures introduced the peer instruction II-

工学教育研究;KIT progress
  • 山岡 英孝
  • ,
  • YAMAOKA Hidetaka
  • ,
  • 西 誠
  • ,
  • NISHI Makoto
  • ,
  • 工藤 知草
  • ,
  • KUDO Tomoshige
  • ,
  • 谷口 哲也
  • ,
  • TANIGUCHI Tetsuya

28
28
開始ページ
49
終了ページ
55
記述言語
日本語
掲載種別
研究論文(大学,研究機関等紀要)
出版者・発行元
金沢工業大学

筆者らのグループでは,学生同士による学び合いを促進させる授業運営を目指し,「ピア・インストラクション」と呼ばれる手法を採用して授業を行ってきた.この授業手法は,コンセプトテスト(概念問題)に対する「正答の妥当性の根拠」を学生たち同士で議論することで,学習事項の概念の理解を深める手法である.前号において,微分積分学講義で使用したコンセプトテストに対する分析を報告した.我々は,コンセプトテストが含有する学習事項や概念因子に注目し,各コンセプトテストに対する学生の正答率の変化を調べることで,その因子の理解度を分析した.この結果,ピア・インストラクションの効果の高い概念因子が分かってきたので,この因子に対応するコンセプトテストを増やし,講義において実施した.本号では,このようなコンセプトテストの概念因子についての分析結果と,さらに,学習事項の理解との関わりについての分析結果について報告する.;The authors' group has adopted a method called "Peer Instruction" aiming at class management that promotes learning among students. This method is a method to deepen the understanding of the concept of learning matters by discussing among "students" the "rationale for validity of correct answers" to concept tests. In the preceding issue, we reported an analysis of the concept test used in the calculus lecture. We focused on the learning matters and concept factors included in the concept test, and analyzed the understanding of the factors by examining the change in the correct answer rate of students for each concept test. As a result, some concept factors with high effects of peer instruction have been clarified, so the concept tests corresponding to these factors were increased and conducted in the lecture. In this article, we report on the analysis results of the concept factors of the concept test and the analysis results of the relationship with the understanding of learning matters.

リンク情報
CiNii Research
https://cir.nii.ac.jp/crid/1010568455736794112?lang=ja
URL
http://kitir.kanazawa-it.ac.jp:80/infolib/meta_pub/G0000002repository_20200325006
ID情報
  • ISSN : 1342-1662
  • CiNii Articles ID : 120006814227
  • CiNii Research ID : 1010568455736794112

エクスポート
BibTeX RIS