KUDO Taizo

J-GLOBAL         Last updated: Nov 9, 2018 at 12:26
 
Avatar
Name
KUDO Taizo
Affiliation
Nagoya Gakuin University
Section
Faculty of Intercultural Studies
Job title
Lecturer
Degree
MA (TESL)(Saint Michael's College)

Profile

Became a lecturer of Nagoya Gakuin University after 18 years of working as a teacher of junior and senior high schools.

Research Interests

 
 

Research Areas

 
 

Academic & Professional Experience

 
Apr 2016
 - 
Today
Lecturer, Faculty of Intercultural Studies, Nagoya Gakuin University
 
Apr 2015
 - 
Mar 2016
Lecturer, Faculty of Intercultural Studies, Nagoya Gakuin University
 
Apr 2014
 - 
Mar 2015
Lecturer, Faculty of Foreign Studies, Nagoya Gakuin University
 
Apr 2005
 - 
Mar 2014
Teacher, Dept. of Foreign Languages, Senior High School at Sakado, University of Tsukuba
 
Apr 1996
 - 
Mar 2005
Teacher, Dept. of English, Sakuragaoka Jr. & Sr. High School
 

Conference Activities & Talks

 
グローバル・シティズンシップの涵養を目指したCLIL授業実践による学習者の変容についての考察
Kudo, T.
全国英語教育学会(JASELE)第44回全国大会(京都研究大会)   2018   
本発表では、CLIL教師に求められる資質、特に教授内容に関する側面について言及したうえで、発表者らが実践する地球的課題を扱いながらグローバル・シティズンシップの涵養を目指したCLIL授業が高校生および大学生にどのような変容をもたらすのかを、教授内容(特に地球的課題への理解・考察とグローバル・シティズンとしての意識)および英語の運用能力の双方の観点から考察した。石森(2013)による質問紙調査から、本授業実践により学生たちの地球市民意識、とくに「知識・理解」と「技能・スキル」の項目で顕著に向...
小中高大連携の英語とCLIL思考力と4領域5技能統合へのTrack
Kashiwagi, K., Yamano, Y., Murakami, K., Ito, Y., Ri, S., Morita, T. and Kudo, T.
全国英語教育学会(JASELE)第44回全国大会(京都研究大会)   2018   
新学習指導要領を概観すると,外国語科の授業においても地球視野で物事を考え,学習仲間と協働し,新しい価値観を創り出していく授業が求められていると感じる。発表者たちは,このようなグローバル・シティズン育成を目指しながら,児童・生徒たち誰もがわかる英語の授業創りをおこない,生徒が英語力をつけ,未来への夢を拡げてほしいと願っている。CLILの授業創りでは4つのCを基本に,学びの梯子(スキャフォルディング)のある言語活動場面で思考を深める際に,4領域5技能を統合的に育てることが大切になる。工藤は本フ...
Development of a Reading Vocabulary Test: Sophistication of RLG Test
Murakami, K., Tashima, Y. and Kudo, T.
大学英語教育学会(JACET)第57回国際大会   2018   
This study examined the way to develop an English test for EFL learners to measure their reading vocabulary size. Our research team has been carrying out research on the RLG test, which is composed of three kinds of tests: R test for reading voca...
CLIL Principles and Ideas in Diverse Contexts
Sasajima, S., Kashiwagi, K., Yamano, Y. and Kudo, T.
大学英語教育学会(JACET)第57回国際大会   2018   
The workshop focused on CLIL practical issues in the Japanese context: CLIL teacher education, CLIL activities in primary education, and CLIL lessons in secondary and tertiary education. Kudo showed an example of CLIL lessons that can be implemen...
Fostering Global Citizenship by Dealing with Global Issues in English Classes
Kudo, T.
大学英語教育学会(JACET)第1回ジョイントセミナー   2018   
JACETが毎年8月に行ってきたサマーセミナーと、秋に行われてきた英語教育セミナーが、2018年度からジョイントセミナーとしてまとめて行われるようになり、筆者はその第1回セミナーのポスターセッションに参加した。グローバル・イシューを扱う英語の授業が学生に与えた変容を、英語力の側面と地球市民意識(グローバル・シティズンシップ)の側面からデータを示しながら考察した。なお、データはその双方における向上を示した。