Papers

Mar, 2015

An Explorative Study on Interdisciplinary Review on Autonomous Learning : From the View of Learning Media

教育研究
  • 高林 友美
  • ,
  • 佐々木 輝美

Volume
Number
57
First page
137
Last page
146
Language
Japanese
Publishing type
Publisher
国際基督教大学

現在のICT社会においてますます注目をあびる自律的学習の研究は,教育心理学,言語教育,成人教育,など,いくつかの領域に分かれて行われている。本研究はこれらの研究を領域横断的にまとめることで自律的学習に重要な要素を明らかにしようとした。各領域の代表的な特徴としてモチベーション,対人コミュニケーションの積極性,自己理解といった要素を発見し,それらに関係する新しい要素として学習のためのメディアという視点が導かれた。更に,この視点に関して関東圏の大学生300人を対象とした調査を行ったところ,メディアリテラシーやイノベーティブネスといった学習メディアの利用の傾向と自律的学習の間にある程度の相関が認められた。Studies of autonomous learning are attracting increasing attention in current ICT society, and are spreading into various disciplines and domains such as educational psychology, language education, and adult education. Summarizing the results of autonomous learning studies in these disciplines, this study explores the elements of autonomous learning. The results indicate the positive attitudes toward personal communication, self-understanding, and motivation constituting the representative characteristics of each discipline; in addition, a new viewpoint emerges called 'learning media.' This new viewpoint was researched in a survey of 300 university students in the Kanto area. The results revealed a moderate positive correlation between autonomous learning and learning media usage, measuring with media literacy and innovativeness.

Link information
CiNii Articles
http://ci.nii.ac.jp/naid/120005605235
CiNii Books
http://ci.nii.ac.jp/ncid/AN0008887X
ID information
  • ISSN : 0452-3318
  • CiNii Articles ID : 120005605235
  • CiNii Books ID : AN0008887X
  • identifiers.cinii_nr_id : 9000290826913

Export
BibTeX RIS