論文

査読有り 筆頭著者 本文へのリンクあり
2021年3月

教学IRにおける機械学習の意義と可能性

神戸常盤大学紀
  • 高松邦彦
  • ,
  • 村上勝彦
  • ,
  • 伴仲謙欣
  • ,
  • 野田育宏
  • ,
  • 光成研一郎
  • ,
  • 大森雅人
  • ,
  • 中田康夫

14
14
開始ページ
22
終了ページ
29
記述言語
日本語
掲載種別
研究論文(大学,研究機関等紀要)
DOI
10.20608/00001134
出版者・発行元
神戸常盤大学・神戸常盤大学短期大学部

教学IRにおいては、従来は説明モデルによる解析や可視化にもとづく意思決定支援が主要な機能であったが、近年では予測モデルにもとづく種々の予測に関してその重要性が高まっているといわれている。そこで本稿では、教学IRにおける機械学習の意義と可能性について、われわれの経験を題材として検討した。われわれの経験では、機械学習を用いることで、大学における中途退学や学力進捗を予測できる可能性があることが明らかになっている。このことから、いわゆる教学データを用いた機械学習により、今までなし得なかった教学上の種々の予測が可能となり、今後のわが国の教学IRが飛躍的に進展する可能性が示唆された。|In institutional research (IR) for education, the decision-making support based on the analysis and visualization by the explanation model was the main function in the past. However, the importance of various predictions based on predictive models is currently increasing in IR for education. Therefore, this paper examined the significance and possibility of artificial intelligence/machine learning (AI/ML) in IR for education using our experience as subjects. Our experience reveals that using AI/ML can predict dropouts and academic progress in university and college. Thus, it is suggested that using students' educational data, AI/ML could make various predictions in higher education that were not possible earlier, leading to dramatic progress in Japan's IR for education.

リンク情報
DOI
https://doi.org/10.20608/00001134 本文へのリンクあり
CiNii Articles
http://ci.nii.ac.jp/naid/120007001592
CiNii Books
http://ci.nii.ac.jp/ncid/AA12442114
URL
http://id.ndl.go.jp/bib/031410405
URL
http://id.nii.ac.jp/1492/00001134/
ID情報
  • DOI : 10.20608/00001134
  • ISSN : 1884-5487
  • CiNii Articles ID : 120007001592
  • CiNii Books ID : AA12442114

エクスポート
BibTeX RIS