KAWAI Toru

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Name
KAWAI Toru
Affiliation
Ritsumeikan University
Section
College of Sport and Health Science

Research Areas

 
 

Published Papers

 
How do future life perspective and present action work in Japanese youth development?
KAWAI Toru, MORAN Seana
Journal of Moral Education   46(3) 323-336   Aug 2017   [Refereed]
河井 亨
大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education   38(1) 98-107   May 2016
Toru Kawai
Kyoto University researches in higher education   20 49-61   Dec 2014
The purpose of this paper is to consider the relationship between various theories of student development througha review of Evans, Forney, Guido, Patton, and Renn's Student Development in College. First, an overview of the history ofstudent devel...
河井 亨, 溝上 慎一
大学教育学会誌 = Journal of the Liberal and General Education Society of Japan   36(1) 133-142   May 2014
KAWAI Toru
Research Journal of Educational Methods   37(0) 1-12   2012
The purpose of this article was to examine student's learning dynamics, in that what relationship college students organized between in-class study and out-of-class activity and learning. This research targeted the students who participated in the...

Misc

 
溝上 慎一, 森 朋子, 紺田 広明, 河井 亨, 三保 紀裕, 本田 周二, 山田 嘉徳
京都大学高等教育研究   22 151-162   Dec 2016
本研究では、アクティブラーニング(AL)の効果検証において大きな課題の一つとなっている、アクティブラーニングそれ自体の質を測定する「アクティブラーニング(外化)尺度(AL(外化)尺度)」を開発した。研究1 では、作成された12 項目を因子分析し、最終的には、第1 因子の12 項目から成る「AL」(一般因子)とAL に寄与する外化3 項目だけの「AL 外化」(グループ変数)の2 因子からなるBifactor モデルによって解を見いだした。確認的因子分析をおこなった結果も、Bifactor モ...
山口 洋典, 河井 亨
京都大学高等教育研究   (22) 43-54   2016
本研究は大学のサービス・ラーニング科目における学習評価と実践評価の相即に迫ったものである。2011年度から2015 年度における立命館大学サービスラーニングセンターによる教養科目「シチズンシップ・スタディーズ I」を事例に取り上げた。経験学習は、学習者が何らかの活動を通して学習することであり、各種の実践から多様な学びを得るものである。本研究では、国際的な開発援助プログラムの評価の際に用いられるロジックモデルを参考に、対象に介入する主体の動態に関心を向けることで、経験学習の教育プログラムにお...
KAWAI Toru
Japan Academic Association of Socio-education and Service Learning   18(0) 70-80   Nov 2011   [Refereed]
AKIYOSHI Megumi, KAWAI Toru
名古屋高等教育研究   (16) 87-109   Mar 2016
本稿の目的は、インド農村開発を学ぶサービス・ラーニング科目に参加した学生の実践現場におけるリフレクション・プロセスと、その支援における実践原則を明らかにすることにある。そのために、学生のリフレクション・プロセスを【知識】【経験】【感情】【気づき】【考察】というカテゴリを用いて分析した。この分析枠組みは、健康行動科学分野におけるトランス・セオレティカル・モデルの変容プロセスを基盤として作成した。本研究から導かれた学生のリフレクション・プロセスを支援する上での実践原則は以下の2 点である。第一...
KAWAI Toru, IWAI Yukino, HYODO Chika, WAGURI Momoe, AKIYOSHI Megumi, KATO Motoki, ISHINO Yukari, SHIMAZAKI Yuko
名古屋高等教育研究   (17) 245-265   Mar 2017
本研究は、早稲田大学オープン科目「体験の言語化」という同一科目複数クラス開講型授業の授業開発を対象とし、共同の授業リフレクションの場で、どのように授業実践へのふりかえりが語られるかを明らかにすることを目的とし、同一科目複数クラス開講型の授業リフレクションのあり方を考察する。2015年7月と2016年2月の2回の共同の授業リフレクションの記録を分析した。共同での授業リフレクションの役割は、授業者間で共通理解を形成していくことにある。まず、学生のつまずきについての共通理解が形成された。具体的に...
山中 司, 河井 亨
立命館高等教育研究 = Ritsumeikan higher educational studies   (16) 219-232   Mar 2016
河井 亨
Kyoto University research studies in education   (57) 641-653   2011
This paper attempts to clarify the lives of people that socially were becomingindividualized by reviewing theories of G. H. Mead and E. H. Erikson of the relationshipbetween individual and society. They were organizing their own lives rather than ...
Kimura Mitsuru, Kawai Toru
ボランティア学研究 = Journal of volunteer studies   15 87-97   2015
The purpose of this study is to examine the effect of teamwork on students' learning outcomes in service-learning. The questionnaire survey was conducted toward 45 students taking part in the service-learning course program organized by Ritsumeika...
Toru Kawai
Kyoto University researches in higher education   21 53-64   Dec 2015
The purpose of this paper is to outline the future of active learning in Japanese higher education. First, I overview thepresent condition of active learning in Japanese higher education. Second, I review the composition of active learning inorder...
KAWAI Toru, KIMURA Mitsuru
Japan Journal of Educational Technology   36(4) 419-428   2013
The purpose of this article was to investigate how students developed through reflection and learning bridging in the service-learning course of Ritsumekan University. In this study, we analyzed the questionnaire survey in which 61 students partic...
河井 亨
京都大学大学院教育学研究科紀要   (59) 639-651   2013
This paper attempts to clarify the potential of Erikson's theory. First, I investigated Erikson's theory on Ego identity formation. I found that Erikson saw it in relation to community and society, which is mutual relationship. Second, I considere...
KIMURA Mitsuru, KAWAI Toru
日本教育工学会研究報告集   2012(3) 127-134   Jul 2012
河井 亨, 溝上 慎一
大学教育学会誌   34(1) 71-79   May 2012
河井 亨, 岩井 雪乃, 兵藤 智佳, 秋吉 恵
高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習   0(19) 31-43   Mar 2012
Recently, national student surveys related to the assessment of in-class and out-of-class studies have been carried out. The purpose of this article is to examine students' learning via particular educational practices. This research targeted stud...
河井 亨
名古屋高等教育研究   (12) 135-154   Mar 2012
今日、大学教育改革が進む中で、サービス・ラーニング、プロジェクト・ベースド・ラーニング教育実践、コーオプ教育実践といった大学外・授業外・教室外での実際のアクションを取り入れた経験学習型の教育実践が広がりを見せている。このようにアクションと学習を結びつけながら行われる実践はアクション・ラーニングと呼ばれ、大学教育実践で広く活用されてきている方法論である。本研究では、このアクション・ラーニングの方法論について考察する。第一に、アクション・ラーニングの歴史を検討する。第二に、概念規定の試み、具体...
Kawai Toru
ボランティア学研究   12 91-102   2012
The purpose of this article is to investigate how students develop through participating in volunteer activities. To determine the effect of volunteer activities on learning, we administered The Career Development Survey 2010 in which 2,362 studen...
KIMURA Mitsuru, KAWAI Toru
Japan Journal of Educational Technology   36(3) 227-238   2012
The purpose of this study is to examine a relation between student's experiences and learning outcomes in service-learning. A questionnaire survey was conducted toward 61 students taking part in the service-learning course program organized by Rit...
河井 亨
The Japanese Journal of Socio-education and Service Learning   20(0) 19-30   2012
河井 亨
京都大学大学院教育学研究科紀要   (58) 453-465   2012
Education researchers have long been interested in the relationship between practice and research. The purpose of this paper was to reconsider this relationship through a critical review of cultural historical activity theory, especially focusing ...
河井 亨
ソシオロジ   55(1) 39-55   May 2010