2021年3月
応用化学科における新型感染症対策としての遠隔授業
工学教育研究;KIT progress
- 巻
- 29
- 号
- 開始ページ
- 136
- 終了ページ
- 146
- 記述言語
- 日本語
- 掲載種別
- 研究論文(大学,研究機関等紀要)
- 出版者・発行元
- 金沢工業大学
type:KIT Progress;Departmental Bulletin Paper
日本国内における新型コロナウイルス感染症の拡大に伴い,金沢工業大学バイオ・化学部応用化学科が担当する全科目において,遠隔授業の実施が必要となった。応用化学科では,e シラバスや学生ポータルなど学内の情報基盤に加え,オンライン会議ソフトウェアZoom,動画配信プラットフォームYouTube,オンラインストレージBoxなど外部サービスを活用し,同時双方向型,オンデマンド型遠隔授業を2020 年度前学期に実施した。本事例報告では実施された遠隔授業を俯瞰的に纏めるとともに,教員の自己評価および,履修者に対して実施した予備的調査の結果を併せて示す。;Due to the COVID-19 situation in Japan, all subjects conducted by the Department of Applied Chemistry at the Kanazawa Institute of Technology need to be adapted to a remote-learning. In the first semester of the 2020 academic year, we implemented simultaneous-interactive, on-demand remote learning using external services such as an online conference software Zoom, a video distribution platform YouTube, and an online storage Box, in addition to our internal information infrastructure. This report summarizes a case study of remote classes and shows the results of a preliminary survey on teachers' self-evaluation and students' attitudes toward the remote lectures.
identifier:20210310015
日本国内における新型コロナウイルス感染症の拡大に伴い,金沢工業大学バイオ・化学部応用化学科が担当する全科目において,遠隔授業の実施が必要となった。応用化学科では,e シラバスや学生ポータルなど学内の情報基盤に加え,オンライン会議ソフトウェアZoom,動画配信プラットフォームYouTube,オンラインストレージBoxなど外部サービスを活用し,同時双方向型,オンデマンド型遠隔授業を2020 年度前学期に実施した。本事例報告では実施された遠隔授業を俯瞰的に纏めるとともに,教員の自己評価および,履修者に対して実施した予備的調査の結果を併せて示す。;Due to the COVID-19 situation in Japan, all subjects conducted by the Department of Applied Chemistry at the Kanazawa Institute of Technology need to be adapted to a remote-learning. In the first semester of the 2020 academic year, we implemented simultaneous-interactive, on-demand remote learning using external services such as an online conference software Zoom, a video distribution platform YouTube, and an online storage Box, in addition to our internal information infrastructure. This report summarizes a case study of remote classes and shows the results of a preliminary survey on teachers' self-evaluation and students' attitudes toward the remote lectures.
identifier:20210310015
- リンク情報
- ID情報
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- ISSN : 1342-1662
- CiNii Articles ID : 120006978457
- CiNii Research ID : 1050850313376587776