Yusuke Hayashi

J-GLOBAL         Last updated: Nov 2, 2018 at 07:28
 
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Name
Yusuke Hayashi
Research funding number
70362019

Academic & Professional Experience

 
Oct 2012
 - 
Today
Hiroshima university
 

Published Papers

 
Matsumoto Shimpei, Hayashi Yusuke, Hirashima Tsukasa
IEEJ Transactions on Sensors and Micromachines   138(8) 999-1010   Aug 2018
<p>In this research, we aim to develop a card operation-based programming learning system focusing on thinking between the relations of parts and evaluate its effectiveness from the viewpoint of cognitive load. Programming learners need various ab...
本多 俊雄, 山中 彰, 前田 啓輔, 林 雄介, 平嶋 宗
電子情報通信学会論文誌 D   101(6) 921-931   Jun 2018
教授者が学習者に伝えようとした内容に対する学習者の理解状況を把握するための枠組みとして,統一された構成部品を用いて概念マップを作成させるキットビルド概念マップが提案されており,授業実践を通してその有用性が確認されている.本研究ではキットビルド概念マップを用いた授業内での形成的評価を可能にするための概念マップの分析ツール(マップアナライザ)を,教授者が単独で利用できるように改良した.従来も学習者の作成した概念マップを集計・分析するマップアナライザが実装されていたが,教授者による授業内での分析...
岩井 健吾, 合田 将治, 林 雄介, 平嶋 宗
電子情報通信学会論文誌 D   101(6) 843-853   Jun 2018
本研究では,1回の和差で答えを求めることができる算数文章題を対象として,そのような文章題が含んでいる一つの和と二つの差の関係を顕在化するためにしばしば用いられる部分全体図を,文章題と連動させて操作する活動を考案し,この活動を可能にするソフトウェアシステムを設計・開発した.この活動では,三文構成モデルに基づき三つの文で文章題を表し,それぞれを部分全体図の一つの全体と二つの部分に対応付けている.更に,このソフトウェアシステムを授業で実践的に利用し,学習効果を示唆する結果を得た.
Hanafusa Ryo, Matsumoto Shimpei, Hayashi Yusuke, Hirashima Tsukasa
Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education   35(2) 192-203   May 2018
<p>To efficiently support novice programming learners feeling programming difficult, clarifying the cause of preventing programming understanding, and developing a new teaching method appropriate for their understanding degree would be necessary. ...
Wunnasri Warunya, Pailai Jaruwat, Hayashi Yusuke, Hirashima Tsukasa
IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS   E101D(4) 1141-1150   Apr 2018   [Refereed]

Misc

 
IWAI Kengo, HAYASHI Yusuke, MATSUMOTO Shimpei, HIRASHIMA Tsukasa
Proc. of JSAI   2018(0) 4H2OS9b02-4H2OS9b02   Jul 2018
<p>学習課題の関係的理解を促進するために有効な学習方法として作問学習がある.しかしながら,作問学習には問題点があり,(1)教授者にとっては学習者が作成する問題が多様なため問題の評価を行うのが困難とされ,(2)学習者にとっては問題解決と比較して認知負荷の大きな活動のため,支援なしに活発な作問活動を行うのは困難であるとされている.これに対して,先行研究において学習課題の情報構造の定義に基づいた学習支援システムの設計・開発を行うオープン情報構造アプローチが提唱され,そのアプローチに基づいた学習...
KAWAMOTO Kayo, FURUTANI Minatsu, MIYAWAKI Ayako, UCHIDA Tomoyuki, HIRASHIMA Tsukasa, HAYASHI Yusuke
Proc. of JSAI   2018(0) 1L301-1L301   Jul 2018
<p>Logical thinking ability is one of the most important abilities in our daily life situations. In this paper, we propose logical thinking training systems to improve logical thinking abilities of high school students and college students by usi...
Hasanah Nur
Proc. of JSAI   2014(0) 2I5OS08b2-2I5OS08b2   Jul 2018
<p>In this research, we have conducted analysis from the log data of university students using MONSAKUN to understand students' thinking process while posing arithmetical word problems.</p>
林 雄介
Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education   29(1) 5-6   Jul 2018
津守 庸平, 志水 規祥, 林 雄介, 平嶋 宗
先進的学習科学と工学研究会   82 49-54   Mar 2018
平嶋 宗, 林 雄介
先進的学習科学と工学研究会   82 55-60   Mar 2018
安田 健汰, 林 雄介, 堀口 知也, 平嶋 宗
先進的学習科学と工学研究会   82 85-90   Mar 2018
笠井 俊信, 遠藤 育男, 大﨑 理乃, 林 雄介, 益川 弘如, 永野 和男, 平嶋 宗, 溝口 理一郎
日本教育工学会研究報告集   17(5) 97-102   Dec 2017
林 雄介, 平嶋 宗
電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報   117(209) 11-16   Sep 2017

Research Grants & Projects

 
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grants-in-Aid for Scientific Research(若手研究(B))
Project Year: 2010 - 2011    Investigator(s): Yusuke HAYASHI
This study aims at building a lesson plan authoring system that promotes diversification of lessons and teachers' metacognition. In order to achieve this goal, the representative researcher improved OMNIBUS ontology and the theory-aware authoring ...
Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology: Grants-in-Aid for Scientific Research(若手研究(B))
Project Year: 2008 - 2009    Investigator(s): Yusuke HAYASHI
This study aims at building an information system enhancing sharing and reusing knowledge that teachers and instructional designers build up in practice. In order to achieve this goal, the repersentative researcher improved OMNIBUS ontology and th...