殷成久

J-GLOBALへ         更新日: 19/10/10 16:36
 
アバター
研究者氏名
殷成久
eメール
yinchengjiugmail.com
URL
http://yin.istc.kobe-u.ac.jp/
所属
神戸大学
部署
情報基盤センター
職名
准教授

研究分野

 
 

経歴

 
2016年4月
 - 
現在
神戸大学 情報基盤センター 准教授
 
2018年7月
 - 
2019年3月
University of Minnesota Visiting scholar
 
2014年10月
 - 
2016年3月
九州大学 基幹教育院 特任准教授
 
2014年4月
 - 
2014年9月
九州大学 附属図書館教材開発センター 助教
 
2008年4月
 - 
2014年3月
九州大学 情報基盤研究開発センター 助教
 

委員歴

 
2018年1月
 - 
現在
IPSJ  委員
 
2017年3月
 - 
現在
IEEE  委員
 
2009年10月
 - 
現在
APSCE (Asia-Pacific Society for Computers in Education)  委員
 
2008年6月
 - 
現在
日本教育工学会  委員
 
2018年4月
 - 
2020年3月
IPSJ関西支部  幹事
 

受賞

 
2019年9月
Asia-Pacific Society for Computers in Education Early Career Researcher Award
 
教育工学分野において、APSCEは世界でも有名な組織とは言えます。ECRAは若い研究者の段階で国際的な質の高い研究成果を生み出したアクティブなAPSCEメンバーを表彰するものである。世界をリードする地位を達成する可能性があること示します。
2019年7月
IIAI-International Congress on Advanced Applied Informatics (AAI) Best Poster Paper A System for Grouping Texts and Objects in Slide Layout
受賞者: Fumiya Suzuki, Kousuke Mouri, Uosaki Noriko, Atsushi Shimada, Chengjiu Yin and Keiichi Kaneko
 
2015年7月
15th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies Best Short Paper Award Preliminary Research on Self-regulated Learning and Learning Logs in a Ubiquitous Learning Environment
受賞者: Masanori Yamada, Chengjiu Yin, Atsushi Shimada, Kentaro Kojima, Fumiya Okubo, and Hiroaki Ogata
 

論文

 
Tosti Hsu-Cheng Chiang, Stephen J. H. Yang, Chengjiu Yin
Interactive Learning Environments   1   2019年11月   [査読有り]
C. C. Hsiao, Jeff C. H. Huang, Anna Y. Q. Huang, Owen H. T. Lu, C. J. Yin, Stephen J. H. Yang
Interactive Learning Environments   1   2019年11月   [査読有り]
Jin Yuxi, Li Ping, Wang Wenxiao, Zhang Suiyun, Lin Di, Yin Chengjiu
Interactive Learning Environments      2019年7月   [査読有り]
Mouri Kousuke, Uosaki Noriko, Hasnine Mohammad, Shimada Atsushi, Yin Chengjiu, Kaneko Keiichi, Ogata Hiroaki
INTERACTIVE LEARNING ENVIRONMENTS      2019年5月   [査読有り]
Mouri Kousuke, Suzuki Fumiya, Shimada Atsushi, Uosaki Noriko, Yin Chengjiu, Kaneko Keiichi, Ogata Hiroaki
INTERACTIVE LEARNING ENVIRONMENTS      2019年5月   [査読有り]
Chengjiu Yin,Masanori Yamada,Misato Oi,Atsushi Shimada,Fumiya Okubo,Kentaro Kojima,Hiroaki Ogata
Int. J. Hum. Comput. Interaction   35(4-5) 313-322   2019年3月   [査読有り]
Kousuke Mouri,Zhuo Ren,Noriko Uosaki,Chengjiu Yin
IJDET   17(1) 1-14   2019年   [査読有り]
Fumiya Suzuki,Kousuke Mouri,Noriko Uosaki,Atsushi Shimada,Chengjiu Yin,Keiichi Kaneko
Distributed, Ambient and Pervasive Interactions - 7th International Conference, DAPI 2019, Held as Part of the 21st HCI International Conference, HCII 2019, Orlando, FL, USA, July 26-31, 2019, Proceedings   430-441   2019年   [査読有り]
Noriko Uosaki,Kousuke Mouri,Fumiya Suzuki,Mohammad Nehal Hasnine,Takahiro Yonekawa,Chengjiu Yin,Hiroaki Ogata
Distributed, Ambient and Pervasive Interactions - 7th International Conference, DAPI 2019, Held as Part of the 21st HCI International Conference, HCII 2019, Orlando, FL, USA, July 26-31, 2019, Proceedings   442-458   2019年   [査読有り]
Chengjiu Yin,Zhuo Ren,Agoritsa Polyzou,Yong Wang
Distributed, Ambient and Pervasive Interactions - 7th International Conference, DAPI 2019, Held as Part of the 21st HCI International Conference, HCII 2019, Orlando, FL, USA, July 26-31, 2019, Proceedings   471-480   2019年   [査読有り]
Roles and strategies of learning analytics in the e-publication era
Yin Chengjiu, Hwang Gwo-Jen
KNOWLEDGE MANAGEMENT & E-LEARNING-AN INTERNATIONAL JOURNAL   10(4) 455-468   2018年12月   [査読有り]
Special Issue on Trends and Research Issues of Emerging Technologies to Enhance Learning
Yin Chengjiu, Yen Neil, Jin Qun
INTERNATIONAL JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION TECHNOLOGIES   16(4)    2018年10月   [査読有り]
Array,Fumiya Okubo,Chengjiu Yin,Hiroaki Ogata
TLT   11(2) 165-178   2018年4月   [査読有り]
殷 成久, 熊本 悦子
大学教育研究   (26) 1-8   2018年3月
Chengjiu Yin, Gwo Jen Hwang
Knowledge Management and E-Learning   10 455-468   2018年1月
© 2018 Hong Kong Bao Long Accounting And Secretarial Limited. All Rights Reserved. E-books have been introduced to educational institutions in many countries. The use of e-books in traditional classrooms enables the recording of learning logs. Rec...
Noriko Uosaki,Kousuke Mouri,Chengjiu Yin,Hiroaki Ogata
7th International Congress on Advanced Applied Informatics, IIAI-AAI 2018, Yonago, Japan, July 8-13, 2018   374-377   2018年   [査読有り]
Kousuke Mouri,Noriko Uosaki,Atsushi Shimada,Chengjiu Yin,Keiichi Kaneko,Hiroaki Ogata
7th International Congress on Advanced Applied Informatics, IIAI-AAI 2018, Yonago, Japan, July 8-13, 2018   942-943   2018年   [査読有り]
Analysis of Behavior Sequences of Students by Using Learning Logs of Digital Books
Li Lingyu, Uosaki Noriko, Ogata Hiroaki, Mouri Kousuke, Yin Chengjiu
26TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTERS IN EDUCATION (ICCE 2018)   367-376   2018年   [査読有り]
Ren Zhuo, Yin Chengjiu
2018 INTERNATIONAL JOINT CONFERENCE ON INFORMATION, MEDIA AND ENGINEERING (ICIME)   337-340   2018年   [査読有り]
Seamless Learning Infrastructure for Finding Relationships Between Lectures and Practical Training
Mouri Kousuke, Hasnine Mohammad Nehal, Tanaka Takafumi, Noriko Uosaki, Yin Chengjiu, Shimada Atsushi, Ogata Hiroaki
26TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTERS IN EDUCATION (ICCE 2018)   530-532   2018年   [査読有り]
How We Can Support International Students' Job Hunting in Japan Seamlessly
Uosaki Noriko, Mouri Kousuke, Yin Chengjiu, Ogata Hiroaki
26TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTERS IN EDUCATION (ICCE 2018)   527-529   2018年   [査読有り]
Yin Chengjiu, Yau Jane Yin-Kim, Hwang Gwo-Jen, Ogata Hiroaki
MULTIMEDIA TOOLS AND APPLICATIONS   76(9) 11531-11545   2017年5月   [査読有り]
Noriko Uosaki,Takahiro Yonekawa,Chengjiu Yin
CSCW'17: COMPANION OF THE 2017 ACM CONFERENCE ON COMPUTER SUPPORTED COOPERATIVE WORK AND SOCIAL COMPUTING   331-334   2017年   [査読有り]
Hwang Gwo-Jen, Chu Hui-Chun, Yin Chengjiu
INTERACTIVE LEARNING ENVIRONMENTS   25(2) 143-146   2017年4月   [査読有り]
Gwo-Jen Hwang,Hui-Chun Chu,Chengjiu Yin
Interactive Learning Environments   25(2) 143-146   2017年   [査読有り]
Enhancing Seamless Learning Using Learning Log System
Uosaki Noriko, Ogata Hiroaki, Mouri Kousuke, Yin Chengjiu
25TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTERS IN EDUCATION (ICCE 2017)   529-538   2017年   [査読有り]
Real-time Analysis of Digital Textbooks: What Keywords Make Lecture Difficult?
Mouri Kousuke, Shimada Atsushi, Yin Chengjiu, Noriko Uosaki, Tengchaisri Vachirawit, Kaneko Keiichi
25TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTERS IN EDUCATION (ICCE 2017)   733-735   2017年   [査読有り]
Learning Behavioral Pattern Analysis based on Students' Logs in Reading Digital Books
Yin Chengjiu, Uosaki Noriko, Chu Hui-Chun, Hwang Gwo-Jen, Liu Gi-Zen, Hwang Jau-Jian, Hatono Itsuo, Kumamoto Etsuko, Tabata Yoshiyuki
25TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTERS IN EDUCATION (ICCE 2017)   549-557   2017年   [査読有り]
Improving Teaching Materials through Digital Book Reading Log
PROCEEDINGS OF THE 2017 INTERNATIONAL CONFERENCE ON ADVANCED TECHNOLOGIES ENHANCING EDUCATION (ICAT2E 2017)   68 90-96   2017年   [査読有り]
Relationship between Learning Achievement and Learning Strategies in the use of Digital Textbook Reading Logs
PROCEEDINGS OF THE 2017 INTERNATIONAL CONFERENCE ON ADVANCED TECHNOLOGIES ENHANCING EDUCATION (ICAT2E 2017)   68 107-110   2017年   [査読有り]
Mouri Kousuke, Yin Chengjiu
2017 6TH IIAI INTERNATIONAL CONGRESS ON ADVANCED APPLIED INFORMATICS (IIAI-AAI)   493-497   2017年   [査読有り]
How to Mine Student Behavior Patterns in the Traditional Classroom
PROCEEDINGS OF THE 2017 INTERNATIONAL CONFERENCE ON ADVANCED TECHNOLOGIES ENHANCING EDUCATION (ICAT2E 2017)   68 103-106   2017年   [査読有り]
Uosaki Noriko, Yonekawa Takahiro, Yin Chengjiu
COLLABORATION TECHNOLOGIES AND SOCIAL COMPUTING   10397 145-152   2017年   [査読有り]
Yin Chengjiu, Uosaki Noriko
2017 IEEE 17TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON ADVANCED LEARNING TECHNOLOGIES (ICALT)   320-321   2017年   [査読有り]
Chengjiu Yin, Jane Yin Kim Yau, Noriko Uosaki, Sachio Hirokawa, Etsuko Kumamoto
ICCE 2016 - 24th International Conference on Computers in Education: Think Global Act Local - Main Conference Proceedings   374-379   2016年1月
We currently utilize the Moodle learning management system for teachers and students who participate in the course 'College of Liberal Arts and Sciences' at Kobe University in Japan. Digital textbooks, reports, quizzes and questionnaires in this c...
緒方 広明, 殷 成久, 大井 京, 大久保 文哉, 島田 敬士, 小島 健太郎, 山田 政寛
基幹教育紀要 = Bulletin of kikan education   2 48-60   2016年
Since April 2013, Kyushu University has stated Kikan Education for cultivating "active learners" for first year students.They have to bring their own PC in their classroom and use the educational platform system called M2B system that consists of ...
緒方 広明, 殷 成久, 毛利 考佑, 大井 京, 島田 敬士, 大久保 文哉, 山田 政寛, 小島 健太郎
教育システム情報学会誌   33(2) 58-66   2016年
Educational Big Data (EBD) and Learning Analytics (LA) have being attracted enormous attention in recent years. Data collection process is the first step of EBD and LA. Based on the data source, data collection can be classified into two categorie...
Chengjiu Yin, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Misato Oi, Sachio Hirokawa, Hiroaki Ogata
Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015   118-120   2015年1月
Analyses on students' learning behaviors comprise an important thrust in education research. This study focused on e-books system used in the classroom and this system recorded students' learning logs in their daily academic life. These learning l...
Shohei Nakamura, Kosuke Kaneko, Yoshihiro Okada, Yoshihiro Okada, Chengjiu Yin, Hiroaki Ogata, Hiroaki Ogata
Workshop Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015   649-658   2015年1月
This paper proposes a new tool called Cubic Gantt Chart, 3D version of Gantt Chart for visualizing e-learning activity data such as how long and how often students look at each page of an e-learning material like PowerPoint slides. Using a dedicat...
Xinyu Fu, Chengjiu Yin, Atsushi Shimada, Hiroaki Ogata
Workshop Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015   412-417   2015年1月
Many universities choose the C programming language (C) as the first programming language to teach to students. As novice programmers, students frequently make simple mistakes such as syntax and typographical errors. Students often find it difficu...
Hiroaki Ogata, Chengjiu Yin, Misato Oi, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Kentaro Kojima, Masanori Yamada
Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015   401-406   2015年1月
This paper provides an overview of the Educational Big Data research project at Kyushu University, Japan. This project uses an e-book system called BookLooper. which allows students to browse e-books in Web browser, PC, mobile devices such as smar...
Jingyun Wang, Hiroaki Ogata, Cheng Jiu Yin, Atsushi Shimada
Workshop Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015   643-648   2015年1月
In this paper, we present a meaningful learning environment to visually support e-book learners to effectively construct their knowledge framework. This personalized visualization support is intended to encourage learners to actively locate new kn...
Chengjiu Yin, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Misato Oi, Sachio Hirokawa, Masanori Yamada, Kentaro Kojima, Hiroaki Ogata
Workshop Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015   616-626   2015年1月
The analysis of learning behavior and identification of learning style from learning logs are expected to benefit instructors and learners. This study describes methods for processing learning logs, such as data collection, integration, and cleans...
Sachio Hirokawa, Chengjiu Yin, Jingyun Wang, Misato Oi, Hiroaki Ogata
Workshop Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015   659-664   2015年1月
Learning environment with e-book enables learners to learn anytime and anywhere they like according to their own pace. There is a large expectation on e-book as personal learning tool. Understanding and grasping the learning status of students is ...
Misato Oi, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Chengjiu Yin, Hiroaki Ogata
Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015   166-171   2015年1月
The purpose of this study is to investigate the relationship between academic achievement and learning patterns of students using e-book logs. Specifically, we examined patterns of students' e-book logs before and after the main content learning i...
Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Chengjiu Yin, Hiroaki Ogata
Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015   739-744   2015年1月
This paper presents a method for visualizing students' learning logs using discrete graphs. These logs contain the following four items: attendance, time spent browsing slides, submission of a report and the quiz score for each lesson. The data we...
Atsushi Shimada, Fumiya Okubo, Chengjiu Yin, Misato Oi, Kentaro Kojima, Masanori Yamada, Hiroaki Ogata
Workshop Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015   593-600   2015年1月
This paper proposes a method to analyze preview behaviors of students using a learning management system (LMS) and an e-book system. We collected a large number of operation logs from e-books to analyze the process of learning. In addition, we con...
Misato Oi, Chengjiu Yin, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Kentaro Kojima, Masanori Yamada, Hiroaki Ogata
Workshop Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015   665-669   2015年1月
The purpose of this study is to investigate the relationship between academic achievement and learning patterns of students using e-book logs. Specifically, we examined how students who maintain good academic achievement link among knowledge of di...
Xinyu Fu, Chengjiu Yin, Atsushi Shimada, Hiroaki Ogata
Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015   641-650   2015年1月
Many universities choose the C programming language (C) as the first programming language to teach to students. As novice programmers, students frequently make simple mistakes such as syntax and typographical errors. Students often find it difficu...
Atsushi Shimada, Fumiya Okubo, Chengjiu Yin, Hiroaki Ogata
Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE 2015   218-227   2015年1月
In this paper, we propose a novel method of summarizing lecture slides to enhance preview efficiency and improve students' understanding of the content. Students are often asked to prepare for a class by reading lecture materials. However, this do...
Hyo Jeong So, Xiaoqing Gu, Tzu Chien Liu, Chengjiu Yin
International Journal of Mobile Learning and Organisation   9 285-288   2015年1月
Shimada Atsushi, Okubo Fumiya, Yin Chengjiu, Kojima Kentaro, Yamada Masanori, Ogata Hiroaki
15TH IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON ADVANCED LEARNING TECHNOLOGIES (ICALT 2015)   116-117   2015年   [査読有り]
Fumiya Okubo,Sachio Hirokawa,Misato Oi,Chengjiu Yin,Atsushi Shimada,Kentaro Kojima,Masanori Yamada,Hiroaki Ogata
Proceedings of the First International Workshop on Learning Analytics Across Physical and Digital Spaces (CrossLAK 2016) co-located with 6th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK 2016), Edinburgh, Scotland, UK, April 25-29, 2016.   28-33   2016年   [査読有り]
Yamada Masanori, Yin Chengjiu, Shimada Atsushi, Kojima Kentaro, Okubo Fumiya, Ogata Hiroaki
15TH IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON ADVANCED LEARNING TECHNOLOGIES (ICALT 2015)   93-95   2015年   [査読有り]
Atsushi Shimada,Fumiya Okubo,Chengjiu Yin,Hiroaki Ogata
Proceedings of the First International Workshop on Learning Analytics Across Physical and Digital Spaces (CrossLAK 2016) co-located with 6th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK 2016), Edinburgh, Scotland, UK, April 25-29, 2016.   1601 22-27   2016年1月   [査読有り]
© Copyright 2016 for this paper by its authors. In this paper, we propose a novel method to make a summary set of lecture slides for supporting students' review study. Quizzes are often conducted in a lecture to check students' understanding level...
Flanagan Brendan, Yin Chengjiu, Suzuki Takahiko, Hirokawa Sachio
LEARNING AND COLLABORATION TECHNOLOGIES, LCT 2015   9192 87-96   2015年   [査読有り]
Kousuke Mouri,Chengjiu Yin,Fumiya Okubo,Atsushi Shimada,Hiroaki Ogata
Proceedings of the First International Workshop on Learning Analytics Across Physical and Digital Spaces (CrossLAK 2016) co-located with 6th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK 2016), Edinburgh, Scotland, UK, April 25-29, 2016.   5-9   2016年   [査読有り]
Chengjiu Yin, Fumiya Okubo, Atsushi Shimada, Kentaro Kojima, Masanori Yamada, Hiroaki Ogata, Naomi Fujimura
Proceedings of the 22nd International Conference on Computers in Education, ICCE 2014   575-577   2014年1月
Nowadays, it is a hot topic to analyze the huge amount of data in the world. This issue also exists in the learning during students' life. The learning data are collected only to record students' learning status. As a result, most learning data ar...
Chengjiu Yin, Brendan Flanagan, Sachio Hirokawa
Proceedings of the 22nd International Conference on Computers in Education, ICCE 2014   391-393   2014年1月
Although previous research has demonstrated the benefits of the "learning by searching" strategy, there is a new problem which is how to measure and analyze the effectiveness of "Learning by Searching" behaviors. In this paper, by using the record...
Hirokawa Sachio, Flanagan Brendan, Suzuki Takahiko, Yin Chengjiu
HUMAN INTERFACE AND THE MANAGEMENT OF INFORMATION: INFORMATION AND KNOWLEDGE IN APPLICATIONS AND SERVICES, PT II   8522 383-393   2014年   [査読有り]
Measuring & Evaluating Digital Textbooks through Quizzes
Yin Chengjiu, Yau Jane Yin-Kim, Uosaki Noriko, Hirokawa Sachio, Kumamoto Etsuko
24TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTERS IN EDUCATION (ICCE 2016)   374-379   2016年   [査読有り]
Array,Chengjiu Yin,Takahiko Suzuki,Array
2014 IIAI 3RD INTERNATIONAL CONFERENCE ON ADVANCED APPLIED INFORMATICS (IIAI-AAI 2014)   318-323   2014年   [査読有り]
Hwang Gwo-Jen, Chu Hui-Chun, Yin Chengjiu, Ogata Hiroaki
INTERACTIVE LEARNING ENVIRONMENTS   23(2) 127-129   2015年3月   [査読有り]
Gwo-Jen Hwang,Array,Chengjiu Yin,Array
Interactive Learning Environments   23(2) 127-129   2015年   [査読有り]
Brendan Flanagan, Takahiko Suzuki, Jun Zeng, Chengjiu Yin, Toshihiko Sakai, Kiyota Hashimoto, Sachio Hirokawa
3rd International Conference on Digital Information Processing and Communications, ICDIPC 2013   557-563   2013年1月
© 2013 SDIWC. Search engines have become an increasingly important educational tool. Finding information has become an easy exercise by just typing a few keywords into a search engine text-box. However, some people may not use a search engine effe...
Eisuke Ito, Brendan Flanagan, Chengjiu Yin, Tetsuya Nakatoh, Sachio Hirokawa
Proceedings of the 21st International Conference on Computers in Education, ICCE 2013   397-403   2013年1月
Kyushu University installed a private cloud system, named "campus cloud system", using VCL and CloudStack. For a graduate school exercise course on web search engine, the authors prepared a virtual machine on VCL, which had apache web server and G...
Chengjiu Yin, Jane Yin Kim Yau, Sachio Hirokawa, Yoshiyuki Tabata
Proceedings of the 21st International Conference on Computers in Education, ICCE 2013   404-410   2013年1月
It is necessary to perform a literature review before starting a new research project. However, many students do not know the procedures of performing a literature review. In this paper, based on the professional experiences and opinions of expert...
Flanagan Brendan, Yin Chengjiu, Suzuki Takahiko, Hirokawa Sachio
INTELLIGENT INTERACTIVE MULTIMEDIA SYSTEMS AND SERVICES   254 174-183   2013年   [査読有り]
田畑 義之, 殷 成久
ドイツ語情報処理研究   (22) 1-10   2012年
Chengjiu Yin,Array,Array,Takahiko Suzuki,Yoshiyuki Tabata
IIAI International Conference on Advanced Applied Informatics, IIAI-AAI 2012, Fukuoka, Japan, September 20-22, 2012   163-167   2012年   [査読有り]
Chengjiu Yin,Yoshiyuki Tabata,Sachio Hirokawa
New Horizons in Web Based Learning - ICWL 2011 International Workshops, KMEL, ELSM, and SPeL, Hong Kong, December 8-10, 2011, ICWL 2012 International Workshops, KMEL, SciLearn, and CCSTED,Sinaia, Romania, September 2-4, 2012. Revised Selected Papers   90-99   2012年   [査読有り]
Chengjiu Yin,Yan Dong,Yoshiyuki Tabata,Array
Seventh IEEE International Conference on Wireless, Mobile and Ubiquitous Technology in Education, WMUTE 2012, Takamatsu, Kagawa, Japan, March 27-30, 2012   137-141   2012年   [査読有り]
Array,Chengjiu Yin,Sachio Hirokawa,Han-Yu Sung,Gwo-Jen Hwang
Seventh IEEE International Conference on Wireless, Mobile and Ubiquitous Technology in Education, WMUTE 2012, Takamatsu, Kagawa, Japan, March 27-30, 2012   249-253   2012年   [査読有り]
Brendan Flanagan,Chengjiu Yin,Takahiko Suzuki,Sachio Hirokawa
I. J. Knowledge and Web Intelligence   5(1) 21-35   2014年   [査読有り]
殷 成久, 田畑 義之, 緒方 広明
ドイツ語情報処理研究   (21) 27-36   2011年
Yuqin Liu,Chengjiu Yin,Array,Guojun Qiao,Yoneo Yano
IJDET   9(3) 45-55   2011年   [査読有り]
Learning by Searching: A Learning Environment that Provides Searching and Analysis Facilities for Supporting Trend Analysis Activities
Yin Chengjiu, Sung Han-Yu, Hwang Gwo-Jen, Hirokawa Sachio, Chu Hui-Chun, Flanagan Brendan, Tabata Yoshiyuki
EDUCATIONAL TECHNOLOGY & SOCIETY   16(3) 286-300   2013年7月   [査読有り]
Chengjiu Yin,Yoshiyuki Tabata,Xiaobin Wu,Tetsuya Nakatoh,Sachio Hirokawa
2011 IEEE International Conference on Internet of Things (iThings) & 4th IEEE International Conference on Cyber, Physical and Social Computing (CPSCom), Dalian, China, October 19-22, 2011   558-563   2011年   [査読有り]
Developing and Implementing a Framework of Participatory Simulation for Mobile Learning Using Scaffolding
Yin Chengjiu, Song Yanjie, Tabata Yoshiyuki, Ogata Hiroaki, Hwang Gwo-Jen
EDUCATIONAL TECHNOLOGY & SOCIETY   16(2) 137-150   2013年4月   [査読有り]
Chengjiu Yin,Array,Array,Yoshiyuki Tabata
2013 Second IIAI International Conference on Advanced Applied Informatics, IIAI-AAI 2013, Matsue, Japan, August 31 - Sept. 4, 2013   183-186   2013年12月   [査読有り]
It is very important for any academic researches to do research surveys. In this paper, we proposed an SNS based search engine to support doing research surveys, called SNSearch. Our SNSearch system not only supports analysis of research trends, b...
Sachio Hirokawa,Chengjiu Yin,Tetsuya Nakatoh
FUZZ-IEEE 2011, IEEE International Conference on Fuzzy Systems, Taipei, Taiwan, 27-30 June, 2011, Proceedings   1074-1078   2011年   [査読有り]
Array,Chengjiu Yin,Array,Kiyota Hashimoto,Yoshiyuki Tabata
IJDET   11(4) 63-80   2013年1月   [査読有り]
In this paper, the entries of Lang-8, which is a Social Networking Site (SNS) site for learning and practicing foreign languages, were analyzed and found to contain similar rates of errors for most error categories reported in previous research. T...
田畑 義之, 殷 成久, 緒方 広明
ドイツ語情報処理研究   (20) 15-22   2010年
Hiroaki Ogata,Chengjiu Yin,Moushir M. El-Bishouty,Yoneo Yano
IJLT   5(1) 5-24   2010年   [査読有り]
Chengjiu Yin,Array,Jane Yin-Kim Yau,Kiyota Hashimoto,Yoshiyuki Tabata,Tetsuya Nakatoh
IJDET   11(1) 31-44   2013年   [査読有り]
Chengjiu Yin,Hiroaki Ogata,Yoshiyuki Tabata,Yoneo Yano
IJMLO   4(2) 214-234   2010年   [査読有り]
Chengjiu Yin,Han-Yu Sung,Gwo-Jen Hwang,Sachio Hirokawa,Hui-Chun Chu,Brendan Flanagan,Yoshiyuki Tabata
Educational Technology & Society   16(3) 286-300   2013年9月   [査読有り]
With the popularity of the Internet, online searching is becoming an important part of learning. In this paper, based on the "Learning by Searching" theory, a learning environment is developed, which includes a search engine to assist students in ...
Chengjiu Yin,Array,Yoshiyuki Tabata,Yoneo Yano
6th IEEE International Conference on Wireless, Mobile and Ubiquitous Technologies in Education, WMUTE 2010, Kaohsiung, Taiwan, April 12-16, 2010   189-191   2010年   [査読有り]
Chengjiu Yin,Yanjie Song,Yoshiyuki Tabata,Hiroaki Ogata,Gwo-Jen Hwang
Educational Technology & Society   16(2) 137-150   2013年   [査読有り]
Chengjiu Yin,Jane Yin-Kim Yau,Yoshiyuki Tabata
Active Media Technology - 8th International Conference, AMT 2012, Macau, China, December 4-7, 2012. Proceedings   520-527   2012年   [査読有り]
田畑 義之, 殷 成久, 緒方 広明
言語科学   (44) 75-81   2009年
Hiroaki Ogata,Li Hui Gan,Chengjiu Yin,Takahito Ueda,Yasuko Oishi,Yoneo Yano
IJMLO   2(3) 271-282   2008年   [査読有り]
Automatic Generation of Tourism Quiz using Blogs
Zeng Jun, Sakai Toshihiko, Yin Chengjiu, Suzuki Takahiko, Hirokawa Sachio
PROCEEDINGS OF THE SEVENTEENTH INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON ARTIFICIAL LIFE AND ROBOTICS (AROB 17TH '12)   97-100   2012年   [査読有り]
緒方 広明, 近藤 智央, 殷 成久
教育システム情報学会誌   24(4) 333-342   2007年
Chengjiu Yin,Hiroaki Ogata,Yoneo Yano
IJMLO   1(3) 288-304   2007年   [査読有り]
Sharing Knowledge and Experience of Search with SNS
Wu Xiaobin, Zeng Jun, Yin Chengjiu, Hirokawa Sachio
PROCEEDINGS OF THE SEVENTEENTH INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON ARTIFICIAL LIFE AND ROBOTICS (AROB 17TH '12)   101-104   2012年   [査読有り]
Hiroaki Ogata,Tomoo Kondo,Chengjiu Yin,Yuqin Liu,Yoneo Yano
Supporting Learning Flow through Integrative Technologies, Proceeding of the 15th International Conference on Computers in Education, ICCE 2007, November 5-9, 2007, Hiroshima, Japan   162 463-470   2007年   [査読有り]
Chengjiu Yin,Hiroaki Ogata,Yuqin Liu,Yoneo Yano
Supporting Learning Flow through Integrative Technologies, Proceeding of the 15th International Conference on Computers in Education, ICCE 2007, November 5-9, 2007, Hiroshima, Japan   162 471-478   2007年   [査読有り]
Chengjiu Yin,Hiroaki Ogata,Tomonobu Sasada,Yoneo Yano
Proceedings of the 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2006, Kerkrade, The Netherlands, July 5-7, 2006   843-844   2006年   [査読有り]

Misc

 
廣川 佐千男, 殷 成久, 島田 敬士, 大久保 文哉, 緒方 広明
電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報   114(339) 31-35   2014年11月
九州大学では平成25 年4 月から、学生全員のPC 必携化を行っている。これによりe-Learning を含む教育の情報化が進み、教育に関する様々なデータが蓄積されている。本稿では、教育用デジタルコンテンツ配信プラットフォームBookLooper(注1) を利用した半期の講議について、コンテンツ配信・閲覧の利用ログに対してテキストマイニングを適用することで、学習項目や学生や利用ソフトウェアごとの学習活動の特徴と違いを抽出した。
島田 敬士, 大久保 文哉, 殷 成久
電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報   115(224) 91-96   2015年9月
島田 敬士, 大久保 文哉, 殷 成久
電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報   115(225) 91-96   2015年9月
緒方 広明, 殷 成久, 大井 京, 大久保 文哉, 島田 敬, 小島 健太郎, 山田 政寛
電子情報通信学会総合大会講演論文集   2016(1) "SSS-92"-"SSS-93"   2016年3月
島田 敬士, 大久保 文哉, 殷 成久, 大井 京, 小島 健太郎, 山田 政寛, 緒方 広明
電子情報通信学会総合大会講演論文集   2016(1) "SSS-106"-"SSS-107"   2016年3月
島田 敬士, 大久保 文哉, 殷 成久, 緒方 広明
サイバーメディア・フォーラム   (18) 17-23   2018年3月
特集「ラーニング・アナリティクス最前線」
毛利考佑, 島田敬士, 殷成久, 魚崎典子, 金子敬一, 緒方広明
情報処理学会研究報告(Web)   2018(CLE-25) Vol.2018‐CLE‐25,No.10,1‐6 (WEB ONLY)   2018年6月
伊東 栄典, Flanagan Brendan, 殷 成久, 廣川 佐千男, Ito Eisuke, Flanagan Brendan, Yin Chenge, Hirokawa Sachio
電気学会研究会資料   (13) 1-5   2013年5月
近 年,大学における情報機器を援用する教育活動や,情報科学技術の教育で,仮想化システムやクラウドシステムの利用が進んでいる。筆者らが所属する九州大学 情報基盤研究開発センターでは,2011年度末に CloudStack と VCL によるクラウドシステムを導入した。本稿では導入した VCL システムの構成を説明し,かつ検索エンジン構築演習に用いた事例を述べる。 また VCLシステムを使った演習で得た知見を述べ,かつ問題点についての改善策を考察する。
殷 成久, 廣川 佐千男, 柏原 昭博
教育システム情報学会研究報告 = JSiSE research report   28(4) 37-40   2013年11月
伊東 栄典, FLANAGAN Brendan, 殷 成久, 中藤 哲也, 廣川 佐千男
電気学会研究会資料. IS, 情報システム研究会   2013(12) 1-5   2013年5月
フラナガン ブレンダン, 殷 成久, 鈴木 孝彦, 廣川 佐千男
火の国情報シンポジウム論文集   2013(4) 1-6   2013年3月
An important issue in education systems is the ability to determine the characteristics of a learner and then to provide suitable guidance in response. In this paper a system was built to classify a learner's errors into categories (Kroll 1990, We...
伊東 栄典, Flanagan Brendan, 殷 成久
電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報   113(65) 1-5   2013年5月
猪口 陽平, 殷 成久, 廣川 佐千男
情報処理学会研究報告   2013(6) 1-8   2013年3月
コミュニケーションにおいて、自分と相手の興味、興味の共通点を知ることは重要である。本研究では、SNS上の個人のデータや日記などの個人の興味が現れる情報から興味を抽出し、マインドマップを生成する。これによって、共通の話題を探すことができ、コミュニケーションの活性化を行うことができる。
廣川 佐千男, 中藤 哲也, 殷 成久, 鈴木 孝彦, 橋本 喜代太
人工知能学会全国大会   26(1) 1-2   2012年6月
Since evaluation of food is subjective and the feeling is expressed in Japanese, onomatopoeia is used in many cases. In cooking and sweets, the onomatopoeia used is different. In order to grasp the meaning of onomatopoeia, we need to read and comp...
殷 成久, 田畑 義之
大学ICT推進協議会年次大会論文集      2013年
呉 小斌, 曾 駿, 中藤 哲也, 殷 成久, 廣川 佐千男
電子情報通信学会技術研究報告. AI, 人工知能と知識処理   111(310) 37-42   2011年11月
検索エンジンを使った調査活動は新しい知識の獲得に必須である。検索エンジンを使って調査をするときは,入カキーワードに対する検索結果を見て,必要に応じてメモを残し,場合によっては絞り込み検索や,関連する新なキーワードによる検索を繰り返す。しかし,そうして得られる知識や,調査活動中の経験を他者と共有することは困難である。一方,人と人とのつながりを促進するSNSが注目を集めている。本稿では,検索エンジンとSNSを結合したコミュニティ型検索プラットフォームを提案する。検索や調査記録,あるいはユーザー...
廣川 佐千男, 酒井 敏彦, 曾 駿, 殷 成久
研究報告情報基礎とアクセス技術(IFAT)   2011(1) 1-7   2011年11月
研究を行う上で、関連文献の検索は必須だが、重要文献の検索だけでなく研究動向の把握にはファセット検索が有効である。本発表では、研究者、所属、雑誌、国際会議、年、キーワードなどの論文メタデータを分析軸とするクロス集計により検索結果を表示する文献検索システムを提案する。Search of related literature is indispensable in any research fields. Facet search is effective not only to search ...
殷 成久, 曾 駿, 田畑 義之, 廣川 佐千男
電子情報通信学会技術研究報告. ET, 教育工学   111(273) 55-60   2011年10月
我々は様々な手段によって学習し,知識を獲得している.例えば分からない単語があると,辞書で調べるというのもその一つである.本論文では「Learning by Searching」(調べることで学ぶ)という新かな学習方法を提唱・理論化すると共に,2つの実践例も紹介する.1つは研究を始めたばかりの学生を対象にした研究動向調査調システム,もう1つは問題を解決できる人を探し出すシステムである.
橋本 喜代太, 竹内 和広, 廣川 佐千男, 殷 成久
研究報告知能システム(ICS)   2011(4) 1-6   2011年10月
近年になり,学習者モデル,知識モデルを構築した上で学習支援システムを構築する試みが増えており,限定的にであれ計算機的に事前評価する手法が改めて求められている.本研究では,その前段階として,スキル学習を少なくとも戦略面とコンテンツ面の複数層に分かれる知識とその運用を学ぶこととみなし,その知識モデルを構築した上で,実学習者のデータを元に学習進展プロセスを計算機でシミュレートする方法について検討した.
吉田 慎一郎, 殷 成久, 中藤 哲也, 廣川 佐千男
火の国情報シンポジウム論文集   (2011) 1234-1237   2011年3月
感性的な要素が多く含むファッション情報は、単純なテキスト解析では困難な課題である。本発表では、アンケートからユーザープロファイルを抽出し、SVMを用いてユーザーの嗜好を推定するシステムを提案し、その実験結果について報告する
呉 小斌, 曾 駿, 殷 成久, 中藤 哲也, 廣川 佐千男
火の国情報シンポジウム論文集   (2011) 1-4   2011年3月
旅行サイトにある、ホテルや旅館を利用した人のコメントは他の利用者に役に立つ情報である。しかし、外部のブログサイトには、そのホテル周辺の情報や、その時の旅行記など、もっと役立つ情報がある。本発表では、宿泊施設自身が提供する情報と、一般的Web ユーザの個人的なブログ情報のマッチングシステムの可能性について考察する。
吉田 慎一郎, 馬場 隆寛, 村上 直至, 清水 一憲, 殷 成久, 伊東 栄典, Ito Eisuke, 廣川 佐千男
火の国情報シンポジウム論文集   (2011) 1-8   2011年3月
感性的な要素が多く含むファッション情報は、単純なテキスト解析では困難な課題である。本発表では、アンケートからユーザープロファイルを抽出し、SVMを用いてユーザーの嗜好を推定するシステムを提案し、その実験結果について報告する
曾 駿, 中藤 哲也, 殷 成久, 呉 小斌, 廣川 佐千男
情報処理学会研究報告   (2011) 1-4   2011年3月
コミュニケーションにおいて、自分と相手の興味、興味の共通点を知ることは重要である。本研究では、SNS上の個人のデータや日記などの個人の興味が現れる情報から興味を抽出し、マインドマップを生成する。これによって、共通の話題を探すことができ、コミュニケーションの活性化を行うことができる。
中藤 哲也, 殷 成久, 廣川 佐千男
電気学会研究会資料. IS, 情報システム研究会   2011(60) 63-66   2011年9月
殷 成久, 呉 小斌, 廣川 佐千男, 中藤 哲也
電子情報通信学会技術研究報告. AI, 人工知能と知識処理   110(301) 43-47   2010年11月
Webの発達により,ホテルや交通手段の検索や予約,ブログによる評判情報の検索など,多くの観光情報を利用できるようになった.しかし,どこに何があるか,どこがどう良いか,どこにでもあるわけではないものは何かを知るのは容易ではない.本発表では,Web上の観光情報を利用し,「宮崎」といえば「神楽 花」のように,地名に関連する観光イベントの特徴を抽出し,その根拠とともに提示する「といえば検索」を提案する.
呉 小斌, 廣川 佐千男, 殷 成久, 中藤 哲也, 田畑 義之
情報処理学会九州支部若手の会セミナー      2010年9月
何か調べ事をするときには、検索エンジンを使うようになっている。しかし、一般の検索エンジンで網羅的に調べられたかどうかは分らない。我々は、特定の分野・対象の情報をWWW上から網羅的に収集し、収集データにもとづく専門的検索エンジンの構築について研究を行っている。本研究では、収集すべき情報として、特定の地域の観光情報を取り上げ、観光情報専門のサイトに記されている情報と、一般検索エンジンを用いて収集した情報を比較する。それにより、人手により収集された専門サイトと、一般検索エンジンから得られる情報の...
田畑 義之, 殷 成久, 緒方 広明
情報教育研究集会講演論文集   2009 141-144   2009年
殷成久, 田畑義之, 緒方広明
教育システム情報学会全国大会講演論文集   33rd 122-123   2008年8月
田畑 義之, 殷 成久, 緒方 広明
情報教育研究集会講演論文集   2008 407-410   2008年

書籍等出版物

 
Learning Analytics
Gwo-Jen Hwang,Hui-Chun Chu, Chengjiu Yin (担当:共著)
Routledge   2018年12月   

講演・口頭発表等

 
E-book based Educational Data Mining
殷成久
International Joint Conference on Information, Media and Engineering (ICIME2018)   2018年12月12日   
Introduction to the Case Studies of Educational Big Data
殷成久
2017年12月28日   Northeast Normal University
Introduction to the Case Studies of Big Data and Analytics
殷成久
2017年12月26日   Wuhan University
Introduction to the Case Studies of Learning Analytics [招待有り]
殷成久
Aritificial Intelligence Forum 2017   2017年10月17日   Asia University
九州大学におけるPC必携化
殷成久
サイエンティフィック・システム研究会(SS研)システム技術分科会   2013年8月28日   富士通本社

競争的資金等の研究課題

 
次世代教育支援のための実時間学習解析に基づく双方向型協働空間の構築と評価
文部科学省: 科学研究費補助金(基盤研究(A))
研究期間: 2018年4月 - 2021年3月    代表者: 島田 敬士
教育ビッグデータを用いた教育・学習支援のためのクラウド情報基盤の研究
文部科学省: 科学研究費補助金(基盤研究(S))
研究期間: 2016年5月 - 2021年3月    代表者: 緒方 広明
学習ログシステムとeブックを活用した留学生のキャリア支援に関する研究と実践
文部科学省: 科学研究費補助金(基盤研究(C))
研究期間: 2018年4月 - 2020年3月    代表者: 魚崎典子
教育ビッグデータの解析による教材改善手法の開発と評価
文部科学省: 科学研究費補助金(基盤研究(B))
研究期間: 2016年4月 - 2019年3月    代表者: 殷成久
デジタル教材の学習履歴を中心とした教育ビッグデータの利活用アプリケーションの研究開発
国立研究開発法人情報通信研究機構(NICT): 「ソーシャル・ビッグデータ利活用・基盤技術の研究開発」研究助成
研究期間: 2014年4月 - 2018年3月    代表者: 安浦 寛人
本研究では、京セラ丸善システムインテグレーションと連携して、電子教科書の学習者の利用履歴やe-Learning、学務情報などの様々な情報を統合して、教育ビッグデータを構築し、その利活用を通じてきめ細かな教育・学習のサポートを目指します。 本研究は、九州大学全体(学生約2万名、教職員約1万名)を対象に取り組みます。
研究動向調査を支援する学習環境SNSearchの構築
文部科学省: 科学研究費補助金(若手研究(B))
研究期間: 2013年4月 - 2015年3月    代表者: 殷成久
SNSによる協調学習を支援するユビキタスシステムの構築
JST(独立行政法人科学技術振興機構): 研究成果展開事業フィージビリティスタディ(探索タイプ)
研究期間: 2011年9月 - 2012年3月    代表者: 殷成久
SNSを用いた知識アウェアネスユビキタス協調学習環境
文部科学省: 科学研究費補助金(若手研究(B))
研究期間: 2009年4月 - 2010年3月    代表者: 殷成久
本研究は日常的な学びを支援する「SNSを用いた知識アウェアネスユビキタス協調学習環境」をデザインし、実際に外国語学習を支援するためのシステムを開発した。本システムを利用して、質問者は直接的な面識の有無に関わらずSNSのメンバーであれば誰からでも回答を貰え、問題を解決することができる。また本研究を行うことで、適切な回答者を探す方法や回答の依頼ルートを推薦する方法が分かった。更に依頼する際の特徴的なパターンをいくつか見つけた。