OURA Yuji

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Name
OURA Yuji
Affiliation
Tokyo University of Agriculture
Section
Faculty of International Agriculture and Food StudiesDepartment of Food Environment Economics
Research funding number
80355479

Research Areas

 
 

Published Papers

 
山本 淳子, 大浦 裕二, 玉木 志穂, 八木 浩平
農業経営研究 = Japanese journal of farm management   55(3) 71-76   Oct 2017   [Refereed]
Psychophysiological Preference Monitoring by Cerebral Hemoglobin Measurement during Chewing an Apple Piece
Soo-Young Park, Tadashi Hasebe, Motoaki Sugiura, Akio Nibe, Yuji Oura, Shinobu Kitani
International Journal of Psychology and Behavioral Sciences   17(5) 127-134   Jul 2017   [Refereed]
本田 亜利紗, 中嶋 晋作, 大浦 裕二, 河野 恵伸
農業経営研究 = Japanese journal of farm management   54(3) 15-27   Oct 2016   [Refereed]
加藤 円佳, 菊地 昌弥, 大浦 裕二, 手塚 諒, 濱崎 佑眞
農村研究 = Journal of rural community studies   123 1-14   Sep 2016   [Refereed]
玉木 志穂, 菊地 昌弥, 大浦 裕二, 平塚 萌, 清水 正恵
農村研究 = Journal of rural community studies   122 1-9   Mar 2016   [Refereed]
Takezaki Akane, Oura Yuji, Kono Yoshinobu, Kiura Takuji, Hayashi Takeshi
Agricultural Information Research   25(1) 47-58   2016   [Refereed]
In this paper, we evaluated adaptation problems to general natural language processing (NLP) when applied to online vegetable- product reviews. Some keywords (nouns, verbs, and adjectives) extracted from vegetable- product reviews did not adequate...
Yoshida Shinichi, Oura Yuji, Ujiie Kiyokazu
Journal of Rural Problems   52(2) 65-70   2016   [Refereed]
This study discusses the applicability of the construal level theory to consumer behavior toward agricultural products, by investigating the evaluation axis of strawberry purchasing consumers under different psychological distances. Temporal and s...
Takezaki Akane, Oura Yuji, Kono Yoshinobu, Kiura Takuji, Hayashi Takeshi
Agricultural Information Research   25(3) 105-115   2016   [Refereed]
<p>To collect new entries in a custom dictionary for morphological analysis, we analyzed customer vocabulary used in vegetable-product reviews. Key words specific to vegetable-product reviews were chosen on the basis of scores determined by TermEx...
SATO Kazunori, KARASAKI Takuya, NAKAJIMA Shinsaku, OOURA Yuji
Agricultural marketing journal of Japan   21(4) 45-50   Mar 2013   [Refereed]
This paper clarifies the factors for formulating and obstructing the collaboration between regional agriculture, commerce, and industry in the farmers' market. We study the details of two different farmers' market located in Kanto Region. Based on...
ONO Fumi, YAMAMOTO Junko, OURA Yuji
農業経済研究. 別冊, 日本農業経済学会論文集   2012 151-158   Dec 2012   [Refereed]
OURA Yuji, NAKAJIMA Shinsaku, SATO Kazunori, KARASAKI Takuya, YAMAMOTO Junko
Japanese Journal of Farm Management   50(2) 72-77   Sep 2012   [Refereed]
農産物直売所は地産地消の拠点として発展し,地域の農産物流通の一端を担ってきた。本稿では,災害時の直売所の食料供給能力に注目し,2011年3月11目に発生した東日本大震災の被災地の直売所を事例として,POSデータと従業員等のヒアリング調査から災害時に果たした機能と課題を明らかにする。分析結果からは,まず第1に,対象直売所が災害時の食料供給の面で「頑強性」を持っていたことが示唆された。第2に,対象直売所では,多様な仕入れルートを活用しながら,住民の生活状況に合わせてその時必要とされる食品を提供...
YAMAMOTO Junko, OURA Yuji, MORIO Akihumi, ONO Fumi
Japanese Journal of Farm Management   50(2) 78-83   Sep 2012   [Refereed]
首都圏では,東日本大震災による直接の被害は部分的なものにとどまったが,消費者の生活は大きく混乱した。非日常時における消費者の食品の調達行動やその規定要因を把握しておくことは,大都市地域における災害の対策やフードシステムのあり方を検討する上で重要であると考えられる。そこで本稿では,東日本大震災後の首都圏を対象に,消費者へのアンケート調査結果をもとに,非日常時における消費者の各種食品及び飲料水の調達行動の実態を明らかにした。
OURA Yuji, YAMAMOTO Junko, MORIO Akifumi, ONO Fumi
農林業問題研究   48(2) 234-239   Sep 2012   [Refereed]
本稿では,東日本大地震後の様々な出来事について,消費者が感じた不安の程度や,不安に関わる意識の特徴を検討した。東日本大震災における不安に関する基本的要因としては,「発生源」「将来」「食生活」「健康」の4因子が抽出され,不安の程度は,食品の調達や安全性等にかかわる不安より,将来のことなど未知のものや,それをもたらす発生源への不安の方が強い傾向にある。知見から,東日本大震災に関しては,不安が比較的大きい若い年代へのケアが必要であること,また,大きな不安をもたらす事態が発生した際には,「危険率が...
HONDA Arisa, NAKAJIMA Shinsaku, OOURA Yuji
Japanese Journal of Farm Management   50(1) 94-99   Jun 2012   [Refereed]
近年,消費者の食に対する簡便化志向に対応して,野菜を複数組み合わせた「野菜セット」と呼ばれる商品が流通・販売されている。本稿ではまず加熱調理用野菜セットの特徴を販売実態の調査により整理する。さらに,加熱調理用野菜セットの特徴から研究の分析視点を明確にし,加熱調理用野菜セットの購入の規定要因を明らかにするとともに,その特徴が消費者に受け入れられているのかを検証し、その結果を踏まえて市場性を検討する。
SAKURAI Seiichi, OURA Yuji, YAMAMOTO Junko
Japanese Journal of Farm Management   50(1) 88-93   Jun 2012   [Refereed]
果実の購買量(点数)の多寡により消費者を区分し,食事行動を規定する意識ないし態度をより重視した分析を行うことにする。本論では,まず諸指標をもとに消費者の果実消費に関する意識・態度を類型化し,多様な消費者をグルーピングする。続いて食行動記録から把握できる実際の果実消費行動(購買・入手行動と食事行動)を類型間で比較し,どのような消費者層が果実の消費に積極的(あるいは消極的)であるかを分析する。併せて,回答された意識・態度と実際の消費行動にズレがあるかどうかも検討する。
Oura Yuji, Yamamoto Junko, Morio Akifumi, Ono Fumi
Journal of Rural Problems   48(2) 234-239   2012   [Refereed]
This study focused on the issue of consumer anxiety as a result of the Great East Japan Earthquake. Data was collected from a questionnaire survey of nearly 600 women who ranged in age from being in their 20s to their 50s living in Tokyo's metropo...
OURA Yuji
Journal of Food System Research   19(2) 46-49   2012   [Refereed]
OURA Yuji, SATO Kazunori, TSUCHIYA Hitoshi, INOUE Sotaro, KUAN Fu-yung, CHENG Yin-hui
Japanese Journal of Farm Management   48(1) 90-94   Jun 2010   [Refereed]
大浦 裕二
Kanto Tokai journal of farm management   (100) 37-48   Feb 2010   [Refereed]
OURA Yuji, YAMADA Izumi, KATAOKA Miki, YAMAMOTO Junko
Journal of Rural Problems   45(2) 254-257   Sep 2009   [Refereed]
This article analyzes the effects of food education on cooking methods of luncheons at primary schools and that of food and agriculture education on children through questionnaires. The main conclusions were as follows:<br> 1. Schools where lunche...
YAMAMOTO Junko, OURA Yuji
Journal of Rural Problems   45(2) 248-253   Sep 2009   [Refereed]
This article clarifies the buying pattern and food consciousness of consumers based on the number of vegetables purchased, by utilizing the consumer monitor records of food purchase and questionnaires.<br> 1. There is a large difference of between...
KOHNO Akira, OOURA Yuuji, SATOU Kazunori, YAMAMOTO Kazuhiro
Japanese Journal of Farm Management   47(2) 130-133   Sep 2009   [Refereed]
TAKAHASHI Katsuya, KOUNO Yoshinobu, OURA Yuji
Journal of Food System Research   14(3) 2-12   2008   [Refereed]
The purpose of this paper is to confirm the presence of an asymmetry of information needs anddisclosure on the food chain. We assume that the food chain consists of a producer through to aconsumer, as in Shannon's information channel. In addition,...
KONO Yoshinobu, OURA Yuji, AIZAKI Hideo, SUGITANI Masahiro
Review of agricultural economics   56(1) 111-119   Oct 2005   [Refereed]
KONO Yoshinobu, OURA Yuji
農業経済研究. 別冊, 日本農業経済学会論文集   2004 223-229   Nov 2004   [Refereed]
OOURA Yuuji, KONO Yoshinobu, ABE Hiromi
Journal of agricultural extension research   8(2) 1-11   Dec 2003   [Refereed]
大浦 裕二, 河野 恵伸, 合崎 英男, 佐藤 和憲
Japanese Journal of Farm Management   40(1) 106-111   Jun 2002   [Refereed]
OOURA Yuuji, TAKAHASHI Katsuya, YAMADA Izumi, SATO Kazunori
Proceedings of annual conference of the Agricultural Economics Society of Japan   1999 321-326   Dec 1999   [Refereed]
TAKAHASHI Katsuya, OOURA Yuuji, YASUNAKA Seiji
Proceedings of annual conference of the Agricultural Economics Society of Japan   1999 316-320   Dec 1999   [Refereed]

Misc

 
大浦 裕二
生活協同組合研究   (486) 5-13   Jul 2016
Umemoto Masaki, Ohura Yuji, Sekimoto Jiro, Karasaki Takuya
Agricultural Information Research   11(2) 181-184   2002
経営改善のためには、経営収支の把握分析は不可欠である。しかし、複式記帳を実施する農家はまだ少なく、また、その記帳結果を経営改善に活用できていない事例も多い。その理由は、用いられる診断手法が家族経営に適合したものとなっていないことや、それら経営分析の多くは関係機関の指導者等により実施されており経営者の自発的取り組みとして十分展開されていないことにあると考えられる。また、財務分析は収支や資産・負債の状況を整理するものであるだけに、当該経営以外の者がその内容を把握することは困難なことも、会計記録...
YAGI Hironori, TOKUDA Hiromi, OHURA Yuji, TAKAHASHI Akihiro
Journal of the Agricultural Engineering Society, Japan   71(12) 1073-1076   Dec 2003
地域住民が農業土地利用から被っていると感じる外部不経済に注目し,農地と宅地との混在や近接の度合いといった土地利用の空間的要因, あるいは住民側の属性の差によって,地域の居住環境への影響がどの程度異なってくるかを明らかにする。<BR>茨城県Y市を対象事例とし,アンケート調査および土地利用メッシュデータを用いたロジスティック・モデルによる分析を行った結果,外部不経済として想定した項目のうち,多くの項目において,土地利用混在の進行の程度によって,一定の属性の住民のうちの何割が不経済を感じるように...
TAKEGAWA S., INABA M., SATO S., KONO Y., OURA Y., SUGAHARA K., NAKANO K., IMAIZUMI S., KIMURA K., KUROSU S., ISHII I.
園芸学会雑誌. 別冊, 園芸学会大会研究発表   74(2)    Oct 2005
INABA M., TAKEGAWA S., SATO K., KONO Y., OURA Y., KIYONO S.
園芸学会雑誌. 別冊, 園芸学会大会研究発表   75(2)    Sep 2006
Kono Yoshinobu, Hoshino Yasuhito, Oura Yuji, Sato Kazunori, Oda Shunsuke
Agricultural Information Research   16(3) 99-106   2007
The purpose of our study was to develop an outreach tool that makes research known to the public. We compared and evaluated three Web-based models featuring the breeding of `Minaminokaori,' a bread wheat. The first model is an interactive communic...
藤井 吉隆, 梅本 雅, 大浦 裕二
農業技術   63(3) 108-112   Mar 2008
梅本 雅, 山本 淳子, 大浦 裕二
Food・agriculture・environment   (7) 48-55   Mar 2010
KONO Yoshinobu
農業経営研究   49(4)    Mar 2012
SUGITA Naoki, NAKAJIMA Shinsaku, KONO Yoshinobu
農業経済研究. 別冊, 日本農業経済学会論文集   2012 122-129   Dec 2012
小野 史, 山本 淳子, 大浦 裕二
日本農業経済学会論文集   197-204   2013
山本 淳子, 大浦 裕二, 小野 史
関東東海農業経営研究   (104) 97-102   Feb 2014
TAKEZAKI Akane, OURA Yuji, KONO Yoshinobu, KIURA Takuji, HAYASHI Takeshi
IEICE technical report. Natural language understanding and models of communication   114(211) 23-26   Sep 2014
The purpose of this research was to extract customer characteristics and dissatisfaction factors for organic vegetable sets based on investigation of product reviews on online shopping. Analysis of customer attributes and descriptions in product r...
HONDA Arisa, NAKAJIMA Shinsaku, OOURA Yuji, KONO Yoshinobu
Japanese Journal of Farm Management   54(3) 15-27   2016
<p>Analyses of Japanese consumption styles based upon household food expenditures, such as for cooking and eating at home, and eating out eating take out foods have suggested a structural change in food demand. Households have exhibited an increas...